Mivel az Erdőspuszta túra nem igényel – elvileg – sok időt, ezért beiktatom az iparvágányos mászkálást is. Ez még tavaly volt betervezve, egy esetleges hortobágyi úttal, de az egyelőre elég távolra került. Talán még egy komplett Debrecen túrába lehetett volna betenni, de az nem biztos, hogy időben összejött volna.
Elzárt iparvágányokról nem tudok, úgyhogy nem kell mást tenni, mint a meglévő vasúti hálózat mentén keresgélni. Szabadságtelepen kezdem az egészet. A Járműjavító is itt található. A felső két vágány az övé, alul a nyírábrányi vonal vágánya látszik.
A Nagyállomás felé tekintve, itt is látszik, hogy a Javítós sínek nem nagyon vannak használva.
Tőle nem messze található egy másik, amire véletlenül bukkantam az egyik vasúti honlap kapcsán. Ez az ütközőbak ott található, ahol a nyírábrányi, illetve a záhonyi/mátészalkai vonal elkanyarodik egymástól. Ez utóbbi látszik a háttérben.
Ott a háttérben az „elágazás”. Itt azért jó lenne, ha nagyobb felbontású képet tudnék feltenni, és ha nem lennék „vakon” a napsütés miatt.
És itt egy kis képzavar. A fővonal mellett halad egy vágány, ami a 105-ösből ágazik ki és amiből kiágazik egy csonkavágány, ami ütközőbakban végződik. Hogy ez hova vezet, azt is mindjárt látni fogjuk.
Itt található a váltó, ami egyrészt már nem használható, és ez kapcsolja össze a csonkavágányt a másikkal.
De ezt már olyan régen nem használták, hogy teljesen belepte a gaz.
Majd keresztez egy közutat, ami a felüljáró után a Luther utca. A felüljáró pedig a Faraktár utca.
A közúti kereszteződés után viszont teljesen eltűnnek a vágányok.
Erre haladtak tovább és a Fatelepig tartottak. Az a Fatelep, ahol most a Zsuzsi vonat végállomása van.
A fővonal mellett haladva eljutunk az egykori Csapágyművek épületénél található vágányokhoz. Drót csak a 100-as két vágánya fölött van, az itteni toszigálást dízelgépek végzik. Az egész elvezet egész Apafa állomásig, de addig nem mentem el.
A Nagyerdőn átvágva eljutunk a Tevához. Az ott lévő vágányokat már korábban is szerepeltettem a Debrecen körtúra posztban, most nagyon nem térnék ki rá, és nem mentem el a vágány végéhez sem, amely a tiszalöki vonalban kapcsolódik be a hálózatba.
Az idő közben esősre fordult. Az újkerti enyhe áztatás után a biciklisztrádán jutunk el az Auchan elé (ami vasárnap lévén zárva van). Onnan a Kishatár úton haladva jutunk el egy átjáróhoz.
A vágány a Tócóvölgyi állomásnál csatlakozik be a hálózatba.
Az Ipari Park felé halad a másik irányba.
Ezt az egyet találtam, ami a Kishatár úttal párhuzamosan fut. A fenti képen lévő vágányból több vágány is kiágazik egy kicsit arrébb.
Itt fut abba az irányba, ahol a váltók vannak egy susnyás belsejében. A közút, ami a Kishatár útból ágazik ki, párhuzamos a fővágánnyal. A csatlakozásnál látszik, hogy ezt is elég régóta nem használták.
Egy újabb eső után a Tégláskertnél járunk. Ez a kép is szerepelt a körtúrás posztban. A Tüzépes vágány a pesti fővonal és a nagykereki vonal között ágazik ki. Itt azért még van némi élet.
A nagykereki vonal, az egykori Tégláskert megállónál vagyunk. A távolban van egy kiágazás a reptér felé. Most nem mentem el addig, de korábban már készítettem ott egy képet, a sárándi túra idején.
A Nagyállomás közelében vagyunk, a felüljáró után egyből, a Mikepércsi úton. Ebből az erőműből is kiindul egy vágány.
Keresztezi a Monostorpályi utat,
és eltűnik … egyelőre.
Egy kis ugrással majdnem a kiindulópontnál vagyunk. Bár nem látszik, de a Vágóhíd úti felüljáró alatt vagyunk, szembe van majdnem a vasúti kocsitároló, a Járműjavító hátsó bejárata úgy kétszáz méterre lehet.
A vágány elhalad az egykori Dohánygyár előtt,
az egykori Loki pálya előtt,
a Zsibi előtt több vágány is van.
Úgy 20 éve még volt közvetlen kapcsolat is a Nagyállomással. Akkor láttam először Bz-t, ami a két hely között járt. Nem lehetett nagy forgalma, mert megszűnt. Már akkor is volt DKV-s, izé Hajdú Volános összeköttetés is, a 30-as busz járt erre. Kérdéses, hogy a négy megállós helyi járatú busz volt-e a gyorsabb, vagy a vonat, ami ugyan nem állt meg eddig, de a vágányok miatt aligha lehetett gyorsforgalom.
A Hétvezér út felé haladva, az első útkereszteződésnél található a Hunép, oda is bemegy egy vágány.
De ment tovább is még.
Végül keresztülvág az úton és bemegy a Hajdú-Béthez.
A kereszteződésnél jobbra megyünk a körforgalom irányába, és onnan tovább egyenesen. A Diószegi és a Borzán Gáspár út kereszteződésében található a Kazár Tüzép. Oda is megy vágány.
A Borzánon keresztülvágva a Debreceni Konzervgyár, más néven Deko mellett halad. Ez a kép is szerepelt a körtúrás posztban.
Balra kiágazik két helyen, két egymás melletti helyre megy be. Olyan jól megnéztem a terepet, hogy nem tudom biztosan a helyek neveit. Az egyik talán a Norgips.
A Dekonál.
A Monostorpályi utat keresztezve tovább megy a vágány.
Ebbe csatlakozik balról a Pentafrostos vágány.
Jobb oldalon a Postaautó Zrt található, onnan is kijön egy vágány.
A Leiningen utcán halad tovább a Mikepércsi út felé.
Aztán elágazik.
Azaz, csak elágazna, de az egyenesen haladó vágány le van vágva.
A másik viszont elkanyarodik jobbra a Monostorpályi út felé. Ezt a vágányt láttuk fentebb eltűnni az zöldövezetbe.
A másik vágánynak itt lenne a helye.
És fel is bukkan, de csak azért, mert a közútból nem szedték ki.
Odabent ismét csak a hűlt helye látható, az Alaszka területe lehet ott. Záróképként jól látható, hogy miért nincs már vasúti fuvarozás.