Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

2015.08.23 A félbemaradt 106-os (avagy a füstbe ment terv)

2015. szeptember 16. - JasonX2

Vasútmániám egyik állomása volt a Nagykereki-Létavértes szakasz bejárása, amely 2014-re volt tervezve. De nem sokáig. Az igazi az lett, ha a 106-os vonalat végig tudtam volna járni, azaz egészen Nagyváradig el lehetne jutni. A fent említett két állomás nem egy vonalon található. Ez két vasútvonal, amely van egy kb. 15 km-es közös szakasza, aztán ketté válnak. El lehet jutni egyikből a másikba, de az út nem valami rövid. Ha pontosan bejártam volna Debrecen-Szepes-Sáránd-Derecske-Pocsaj-Nagykereki-(Biharkeresztes-) Nagyvárad-(Székelyhíd-)Létavértes-Sáránd-Debrecen távot, az közel 200 km lett volna. És akkor még nem láttunk semmit. Ez az ötlet el lett vetve. Maradt a külön bejárás.

nagykereki_letavertes.jpg

Van néhány évforduló. Ma van hat éve, hogy a berettyóújfalui út volt. Közel egy éve, hogy a létavértesi utat megtettem. És még egy, de azt majd később. És van egy születésnapos is.

A túra elindítása viszont jócskán váratott magára. A tavasz valahogy nem kedvezett sehogy, a nyár pedig a nagy forróság miatt okozott problémát. Ti hogy emlékeztek, 20 éve is ilyen forrók voltak a nyarak? Nem hiszem. Nemrégiben jött egy lehűlés, de az olyan is lett, hogy nem sok köszönet volt benne. A hetekig tartó aszály után majdnem egy hétig esett az eső. A jó idő pedig csak váratott magára. Tegnap is esett a környékünkön. Ez azért okozott problémát, mert van néhány hely, ahova aligha vezet majd aszfaltút. Nem szeretnék nyakig merülni a sárban.

Most annyiban csináltam okosabban a dolgokat, hogy többször is átnéztem a Google térképet, látnivalók után kutatva. Habár az út elvileg nem érint csak kis falukat szinte végig, arra azért nem lesz sem idő, sem energia, hogy mindegyiket teljesen átjárjam. Úgy terveztem, hogy korán indulok, mert Létavértesig úgy sincs semmi dokumentálni való, akár sötétben is lehet menni. Legalábbis Újléta kijáratáig, mert addig jó az út. Nem akartam szívni viszont az eső miatt, mint pár hónapja, úgyhogy megvártam a reggelt, nem-e esik. Kicsit még felhős volt az ég induláskor, de aztán kitisztult.

20150823_001_itt_meg_borult.JPG

Próbáltam „tankolni” Létavértesen, de a vasárnapi zárvatartás miatt ez nem ment egyszerűen. Végül találtam egy boltot. Miután jó pár percet vesztettem, a központ fele indultam, és lám, még mindig van olyan, ami kimaradt a tavalyi két út ellenére is. Ezt az Euro parkot nem láttam.

20150823_002_letavertes_euro_park.JPG

20150823_003_letavertes_euro_park.JPG

A kockaköves járdáról jut eszembe, hogy 20 éve, de talán még 15 éve is volt egy útszakasz, ami ilyen volt.

20150823_004_letavertes_kockako.JPG

A templom melletti park, egy uszoda, egy Mátyás-Kinizsi szobor és egy Kossuth szobor.

20150823_005_letavertes_park.JPG

20150823_006_letavertes_uszoda.JPG

20150823_007_letavertes_matyas-kinizsi.JPG

20150823_008_letavertes_kossuth_szobor.JPG

Nem messze innen, a Pocsaj felé vezető út mellett található egy világháborús emlékmű, egy oszlop és egy iskola.

20150823_009_letavertes_vilaghaborus_emlekmu.JPG

20150823_010_letavertes_iparosok_haza.JPG

20150823_011_letavertes_ajai.JPG

Itt voltam közel egy éve, akkor egy kicsit esett, és a szivárványos képet itt készítettem. Most viszont tovább megyünk.

20150823_012_letavertes_kijarat_pocsaj_fele.JPG

Habár a környéken sokan termesztenek tormát, itt mégis alig találkoztam vele, szinte mindenütt kukorica volt.

20150823_013_pocsaj_fele.JPG

Az a kis kitérő, ami miatt nem akartam a végállomásig sötétben menni. Cserekert Létavértes egyik külterülete, elég jó messze van tőle. Gyakorlatilag félúton a két település között.

20150823_014_cserekerti_elagazas.JPG

Erre lehet bemenni.

20150823_015_cserekerti_bekotout.JPG

A bejárattól nem sokat kell menni a kijáratig.

20150823_016_cserekertbejarat.JPG

20150823_017_cserekert.JPG

20150823_018_cserekert.JPG

20150823_020_cserekert_vege.JPG

A táblával szemben található a régi iskola. A képen nem látszik, de még a régi Népköztársaság címer van rajta, tehát nem mostanság zárták be.

20150823_019_cserekert_regi_iskola.JPG

20150823_023_cserekert_vizmu.JPG

Vannak még házak, de arra már nem mentem.

20150823_021_cserekert_meg_vannak_hazak.JPG

A táblától egyenesen haladva egy földút visz tovább. A határ nem lehet messze innen.

20150823_022_cserekert_hatar_fele_a_kukoricasban.JPG

Ez sem látszik nagyon, de míg itt teljesen sík a vidék, nem túl messze már változatosabb a táj. Ja, és itt van valahol a Kék-túra egyik checkpointja.

20150823_024_cserekert_tavolban_a_hegyek.JPG

Nem véletlenül nevezik a helyet szellemfalunak, ugyanis már alig pár lakosa van. A magára hagyott épületek sorsát el lehet képzelni.

20150823_025_cserekert_mi_ez.JPG

20150823_026_cserekert_romos_haz.JPG

20150823_027_cserekert_romos_haz.JPG

20150823_028_cserekert_bejarat.JPG

20150823_029_cserekert_vege.JPG

Létavértes kijáratától az út elég hosszan egyenesen vezet. Aztán jön egy jobbkanyar.

20150823_030_nagykanyar.JPG

A kanyar után teszünk egy kitérőt balra. Elvileg aszfaltozott lenne az út, de már jó régi lehet, mert tele van kátyúval.

20150823_031_katyus_ut.JPG

A kis emelkedő után egy jó hosszú lejtő következik, és elmaradnak a kátyúk is. Meg az aszfalt is. Azért annyira nem lenne rossz a helyzet, mert kavicsos az út, de most hiába a napsütés, ha napokig folyamatosan esett. Ettől féltem, hogy ilyen pocsolyákat kell majd kerülgetnem. Itt amúgy leparkoltam, és szétnéztem a kanyar után. Nem tűnt vészesnek az út utána… pedig az volt.

20150823_032_viztocsa.JPG

Valahol itt lehetett a Lányvár nevezetű … valaminek a helye.

20150823_033_lanyvar_lenne.JPG

Az út végén pedig az Ér lehet, elég alacsony vízállással.

20150823_034_er.JPG

Ezt is meg akartam keresni. A geodéziai kilátó, de nem találtam odavezető utat. Szerintem, ahol megálltam korábban, ott lehet egy erdőbe befelé vezető út, de most nem mentem arra. Lehet, hogy ez hiba volt, mert itt jött az első pech… közel hét éve megvan a fényképezőm, és soha nem volt gond vele, de most elejtettem!! De úgy tűnt, hogy túlélte. A kép felső részén lévő fekete pontok nem mások, mint rajzó szárnyashangyák.

20150823_035_geodeziai_kilato.JPG

20150823_036_kilato.JPG

Akkor lehet visszafele menni az emelkedőn.

20150823_037_visszafele.JPG

Pocsaj szélén.

20150823_038_pocsaj_szele.JPG

20150823_039_tsz.JPG

Mielőtt beértem a faluba, elkezdtem matatni a fényképező után. Nem álltam meg, ez volt a második pechem, ugyanis ügyesen rámarkoltam a fékre. Az utolsó pillanatban elengedtem ugyan, de a lendület vitt tovább. Nem estem el a hagyományos értelemben, de megborultam, az eredmény: egy megránduló bal csukló, egy ülésbe ütköző láb, és egy kormány, ami az egyik bordának nyomódott. „Kicsit” kellemetlen érzés volt.

20150823_040_satufek.JPG

Kis szusszanás után haladtam tovább.

20150823_041_tanya_pocsaj_szelen.JPG

Az irányjelző kicsit furcsa. Illetve nem, csak tudni kell értelmezni. Pocsaj és Biharfélegyháza között is készült egy aszfaltút, de mivel ott nincs határátkelő, ezért a schengeni csatlakozásig az nem használható. Hasonló, mint Ömböly-Szaniszló vagy Bagamér-Érkenéz között. „Bizalomgerjesztő” helyen halad az út tovább.

20150823_042_pocsaj_iranyjelzo.JPG

20150823_044_pocsaj_hatar_fele.JPG

Másodjára vagyok itt. Először 2002 június 23.-án voltam, vagyis 13 év és két hónapja. Ez a már fentebb említett évforduló.

20150823_043_pocsaj_bejarat.JPG

A falu szélén található magtár és Zichy kúria.

20150823_045_pocsaj_magtar.JPG

20150823_046_pocsaj_zichy_kuria.JPG

Pocsajon hasonló a helyzet, ami nálunk volt egy éve. Közművesítés miatt fel van verve az egyik sáv. Erről készült egy kép, aztán a gépem úgy, ahogy van leállt, és azóta sem működik. Lens error hibaüzenetet ad. Próbáltam bele életet lehelni, de semmi, de legalább súlyos perceket vesztettem ezzel is.

20150823_047_pocsaj_utolso_kep_a_katyun.JPG

Annyira ki voltam az egésszel, hogy az útba kerülő milleniumi emlékmű ki is maradt. A világháborús emlékműnél próbálkoztam mobillal képet készíteni. Végül is, nem olyan rossz ez sem, de azért 8 helyett 2 megapixel a felbontás.

20150823_048_pocsaj_vilaghaborus_emlekmu.jpg

Lorántffy Zsuzsa neve erősen kötődik a településhez, a helyi iskolát is róla nevezték el. Egy parkban a róla mintázott szobor.

20150823_049_pocsaj_lorantffy_zsuzsa_szobor.jpg

A tőle nem messze lévő 1956-os emlékmű.

20150823_050_pocsaj_56-os_emlekmu.jpg

Erre fogunk menni.

20150823_051_pocsaj_utirany.jpg

A falu határában lévő Ér és Berettyó.

20150823_052_pocsaj_er.jpg

20150823_053_pocsaj_berettyo.jpg

Igazából nem akartam sok képet készíteni Pocsajon, ezek is inkább csak azért, hogy ne kelljen majd később visszatérni ide. A Kodak halálával viszont már a kedvem is elment kissé. Arról nem is beszélve, hogy rohadt sok szárnyashangya repkedett ezen a részen, egyszerűen ki sem lehet kerülni őket. Kismarján csak átrobogtam. Nagykereki határában a Hencida felé vezető elágazásnál.

20150823_054_elagazas_nagykereki_kozeleben.jpg

20150823_055_hencida_fele.jpg

20150823_056_falunap.jpg

Itt a végcél, illetve kezdőpont, illetve egyik sem igazából. Eddig már nem jöttem el 2002-ben.

20150823_057_nagykereki_bejarat.jpg

Jobbra kell a határ felé menni. De mi most balra megyünk. Itt ennél a képnél volt az, hogy észbe kaptam, hogy babrálni kell a telóval valamit, ha nem akarok túl sötét képeket. Akármilyen szépen is nézek ezekre a képekre, azt mondom, olyan, mintha egy jobbfajta vhs-t vetnék össze egy dvd képpel.

20150823_058_nagykereki_elagazas.jpg

A falun át egyenesen, majd a temetőnél jobbra, és pár kilométer, és pár ezer hangya után Nagyzomlin.

20150823_059_nagyzomlin_bejarat.jpg

Ez is a 106-os vasút útvonalán volt annak idején. Illetve, az a helyzet, hogy ez a terület még magyar földön van, de a hozzá tartozó vasúti megálló már román területre esik. Furcsa a hasonlóság Létavértessel. Egyrészt a vonatok egy darabig együtt, egy pályán haladtak, másrészt mindkét településnek van egy külterülete, ami szinte teljesen elnéptelenedett. Azért még laknak itt is néhányan.

20150823_060_nagyzomlin_elhagyott_valami.jpg

20150823_061_nagyzomlin_elhagyott_haz.jpg

20150823_062_nagyzomlin_romania.jpg

Túl sokat nem időzök itt, de igazából ez lenne a tényleges kezdőpontja a túrának.

20150823_063_nagyzomlin_kijarat.jpg

20150823_064_nagykereki_fele.jpg

Itt nem látszik, de a távolban lévő gyárkémények már biztosan Nagyváradon vannak.

20150823_065_romania.jpg

Itt a temető, de most jobbra megyünk (Az ujjat meg nem kellene a kamera elé tenni).

20150823_066_nagykereki_temeto.jpg

20150823_067_nagykereki_hatar_fele.jpg

Itt is egy földút vezetett, itt is jó sok pocsolya volt. Ráadásul jött szembe egy kisteherautó, ami jól felkavarta az egészet. A végére már olyan rossz volt az út, hogy inkább letámasztottam a biciklit, és gyalog indultam el a határig. A földút elkanyarodott balra, de onnan csak pár lépés volt. Úgy a kép közepe táján lenne egy épület, amit eléggé takart a növényzet. Állítólag ott van az egykori nagyszántói vasúti épület. Nagyszántó egy már Romániában lévő kis falu, egykor erre haladt a nagyváradi vasút, de itt már felszedték a vágányokat. A következő volt a nagyzomlini, ezt Biharpüspöki követi, ami még ma is megvan, de már nem a 106-os vasút részeként, hanem a 101-es, Püspökladány-Nagyvárad, illetve a 742-es, Nagyvárad-Szatmárnémeti vonal része.

20150823_068_nagykereki_hatarsorompo.jpg

Bár tele volt a hócipőm az egésszel, de itt készítettem egy szelfit. A sorompón nem mertem átmenni, pedig jó lett volna azt a bizonyos épületet megközelíteni. De az tiltott határátlépés lett volna. A mostani menekülthullám miatt meg még inkább veszélyes. A gond csak az, hogy itt egy pár száz méteres távot kellene megtenni, de az illegális. Legálisan viszont vagy 30 km lenne Biharkeresztes felé.

20150823_069_nagykereki_hatar_szelfi.jpg

Nem látszik élesen, de az a fehér pont a kép közepén egy határkő lenne.

20150823_070_nagykereki_hatarko.jpg

Kicsit visszább mentem és követtem a földutat.

20150823_071_nagykereki_regi_toltes_fele.jpg

Itt van az a pont, ahol egykor az út a vasutat keresztezte.

20150823_072_nagykereki_toltes.jpg

Nagyszántó illetve Nagykereki felé az egykori töltés. Bár már láttam korábban képeket erről, de azt nem gondoltam, hogy ennyire járhatatlan. Valahol egy híd is van, de azt már nem kerestem meg.

20150823_073_nagykereki_toltes_nagyszanto_fele.jpg

20150823_074_nagykereki_toltes_az_allomas_fele.jpg

Visszatérve a közúthoz, Nagykereki bejárata.

20150823_075_nagykereki_bejarat.jpg

Itt is van néhány elhagyott ház.

20150823_076_nagykereki_regi_hazak.jpg

A vasútállomástól nem messze van az a két pont, ahova el akartam még menni. A magtár.

20150823_077_nagykereki_magtar.jpg

Mellette pedig a Bocskai várkastély. A kastélyba nem jutottam be, de a park területére be lehetett menni. Szépen ki van alakítva.

20150823_078_nagykereki_bocskai_kastely.jpg

20150823_079_nagykereki_bocskai_kastely.jpg

20150823_080_nagykereki_bocskai_szobor.jpg

20150823_081_nagykereki_bocskai_kastely.jpg

Itt is egy szelfi. Olyan sokat próbálkoztam vele, hogy a teló aksija lemerült.

20150823_082_nagykereki_bocskai_kastely_szelfi.jpg

De aztán magához tért. Kimentem a közelben lévő állomásra. Itt a 106-os utolsó méterei.

20150823_084_nagykereki_106-os_vege.jpg

A vágányzáró földkúp.

20150823_085_nagykereki_vaganyzaro_foldkup.jpg

20150823_086_nagykereki_szelfi_a_kupnal.jpg

Visszafordulva pedig az állomás területe. Habár állomás, még sincs szolgálat, de még csak vonatkörüljárás sem.

20150823_087_nagykereki_allomas.jpg

Ezen a vonalon nagy felújításokat végeztek/végeznek mostanság. Az állomás előtti tér.

20150823_088_nagykereki_allomas_elotti_ter.jpg

Az állomás szemből.

20150823_089_nagykereki_allomas_szembol.jpg

A fejlesztési terv táblája.

20150823_090_nagykereki_fejlesztes.jpg

Az új peron, amúgy kilátás Kismarja felé.

20150823_091_nagykereki_uj_peron_kismarja_fele.jpg

Az állomás hátulja.

20150823_092_nagykereki_allomas_hatulja.jpg

Jól telik az idő, pedig még alig haladtam valamire.

20150823_093_nagykereki_kijarat.jpg

Egy újabb hangyainvázió után a két út kereszteződése.

20150823_094_keresztezodes.jpg

Innen egy jó darabig a kettő egymás mellett haladt. Kismarján az állomásnál le kellett volna menni jobbra, de mivel nem volt közút, hagyta a fenébe. A falu az út mellett fekszik teljesen, ezért a zöld tábla.

20150823_095_kismarja_bejarat.jpg

A kismarjai állomáson, kilátás Nagykereki felé. Ahol állok, ott korábban volt még egy vágány. A rakodó elég romos állapotban van, a lámpák se nagyon látszanak. Itt olajátfejtő volt annak idején.

20150823_096_kismarja_nagykereki_fele.jpg

A másik irányban Pocsaj-Esztár (Hantakert) felé. Amúgy a szokásos. A vonatra várok csak néznek, miért fényképezek.

20150823_097_kismarja_pocsaj_fele.jpg

Az állomás épülete.

20150823_098_kismarja_allomas.jpg

20150823_099_kismarja_allomas_hatulja.jpg

Mielőtt elindulnék a faluba, épp jön egy sima és egy ikerBz.

20150823_101_kismarja_vonat.jpg

Kismarja bejárata.

20150823_100_kismarja_fobejarat.jpg

Kegyeleti hely.

20150823_102_kismarja_kegyhely.jpg

20150823_103_kismarja_kegyhely.jpg

A kismarjai csonka templom.

20150823_104_kismarja_csonka_templom.jpg

A mellette lévő szobrok. Egy ismeretlen, egy világháborús, és egy szovjet.

20150823_105_kismarja_szobor.jpg

20150823_106_kismarja_i_vilaghaborus_emlekmu.jpg

20150823_107_kismarja_szovjet_szobor.jpg

Ezekkel szemben.

20150823_108_kismarja_szerkocsi.jpg

20150823_109_kismarja_oszlop.jpg

Itt egy nagy hibát követtem el. Nem mentem el az út végéig, pedig ott a székelykapu, és más is. Balra kanyarodva a tájház, amit egy kisebb oda-vissza úttal találtam meg.

20150823_110_kismarja_tajhaz.jpg

A kijárat, de nem ott, ahol bejöttem, hanem fentebb, Pocsaj irányában.

20150823_111_kismarja_kijarat.jpg

És itt van a bizonyos Hantakert megálló, amit most hoztak létre. Hát, nincs olyan messze az állomástól, de mindegy. Kilátás Kismarja, Pocsaj irányába.

20150823_112_kismarja_hantakert_kismarja_fele.jpg

20150823_113_kismarja_hantakert_pocsaj_fele.jpg

20150823_114_kismarja_hantakert.jpg

20150823_115_kismarja_hantakert.jpg

Visszaértem a Berettyón átívelő hídhoz.

20150823_116_pocsaj_hidon.jpg

Lecsófesztivál.

20150823_117_pocsaj_lecsofesztival.jpg

Pocsaj kijárata. Innen pár méter, és elérjük a sínt, onnan szintén pár méter Esztár bejárata.

20150823_118_pocsaj_kijarat.jpg

De előtte még néhány kép az állomásról. Az épület azért nincs olyan nagyon jó állapotban.

20150823_119_pocsaj_allomas_hatulrol.jpg

20150823_120_pocsaj_allomas_hatulrol.jpg

Viszont a peron felújítva.

20150823_121_pocsaj_allomas.jpg

Van forgalmi szolgálat, állítólag vonatkereszt is.

20150823_122_pocsaj_allomas_kismarja_fele.jpg

Elsőre nem látszik, de az egyik vágány csonka lett a peron miatt.

20150823_123_pocsaj_allomas_sostofurdo_fele.jpg

Egy távolabbi kép az állomásról.

20150823_124_pocsaj_allomas.jpg

20150823_125_pocsaj_allomas.jpg

Ez pedig az átjáróban készült. Bal szélen egy iparvágány is látható.

20150823_126_pocsaj_allomas.jpg

Átrobogtam Esztáron a horgásztót és a kúriát keresve, de nem találtam meg egyiket sem.

20150823_127_esztar_kijarat.jpg

20150823_128_esztar_uzem.jpg

Van azért más látnivaló is. Milleniumi emlékmű.

20150823_129_esztar_milleniumi_emlekmu.jpg

A munkatáborba elhurcoltak emlékére.

20150823_130_esztar_munkatabor_emlekmu_1.jpg

20150823_131_esztar_munkatabor_emlekmu_1.jpg

Trianoni emlékmű.

20150823_132_esztar_trianoni_emlekmu_1.jpg

József Attila szobor.

20150823_133_esztar_jozsef_attila_szobor_1.jpg

Zászlók a szélben.

20150823_134_esztar_zaszlo.jpg

Ezekkel szemben a Nagy Pékség.

20150823_135_esztar_pekseg.jpg

Az úton tovább haladva a templomnál egy világháborús emlékmű.

20150823_136_esztar_i_vilaghaborus_emlekmu.jpg

Kicsit lentebb a nagyon szépen felújított Erdődy Szunyogh kúria.

20150823_137_esztar_erdody_szunyogh_kuria.jpg

Az út vége pedig elvezet a Berettyóig. Ha már 6 éve nem találtam meg.

20150823_138_esztar_toltes.jpg

20150823_139_esztar_berettyo.jpg

És itt a vége. Itt el kellett dönteni, hogy tovább megyek-e Konyár felé, vagy sem. Az idő nem kedvezett nekem. A telefon most már ténylegesen lemerült, így értelme sem lett volna tovább menni. A viszonylag korai indulás sem segített abban, hogy végigmenjek az úton. Azt nem láthattam előre, hogy a technika így kibabrál velem.

Így aztán visszamentem Pocsajra, és Létavértes irányába indultam. A geodéz istenek ezúttal valamelyest megkönyörültek rajtam, Pocsaj után nem kellett hangyákat kerülgetni. Nem kaptam defektet sem, mint az első úton, amikor is Pocsaj és Létavértes között annyira nem lehetett haladni a defektes biciklivel, hogy ki kellett szedni a gumit, és az abroncson hazagördülni. Ráadásul még meg is büntettek Újlétán, mert világítás nélkül mentem. Így belegondolva: nemrégiben volt egy út, amire azt mondtam, hogy el van átkozva. Remélem, hogy ez már nem ilyen a történtek ellenére sem. Ez a túra viszont csonka – csakúgy, mint a 106-os vasútvonal, melyen végig akartam menni.

vagolap01.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr577793312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boky01 2017.08.07. 19:40:51

Jo kis tura, erdekes helyek. Tetszett a beszamolo.