Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

2019.09.29 Negyven éve elment - Bicske-Vértesacsa

2019. november 17. - JasonX2

Az utazások helyszínét több tényező alakítja ki. Ezek egyike, amikor vasútvonal mentén indulok neki. Ezek lehetnek létező vagy az elmúlt 12 év során megszűnt vonalak. Vagy olyan, amit már fel is szedtek. Van ilyen?

Persze, nem is kellett volna annak idején sem messzire menni, elég a Zsuzsi vonatra gondolni. Valamelyik oldalon volt több kép is, amely az évtizedekkel ezelőtt felszámolt Hármashegyalja-Nyírbéltek szakaszon készültek. És bár az elmúlt 25…. Huszonöt év! Tényleg, el is felejtettem, hogy most kellene egy újabb jubileumi kerékpártúrát megtenni. Fel is merült egy újabb, méghozzá a Veszprém-Alsóörs táv megtétele. Csak ehhez el kellene vinni a bicót Veszprémig. Onnan meg… Amikor bejöttek a kissé hűvösebb idők, az is felmerült, hogy inkább végigsétálom ezt a távot. Arra is rámegy a napom, de ha kihull a lovam, akkor problémásabb helyzetben vagyok. Visszatérve a Zsuzsira, sokszor megtettem a Nyíracsád-Nyíradony közötti utat, semmi nyomát nem láttam az egykori vasútnak, leszámítva a kiállított kismozdony az út mentén.

De volt egy-két másik vonal is, ami ’izgatta’ a fantáziámat. Az egyik a Bicske és Székesfehérvár közötti vonal. Végül ez győzött, most 40 éve szűnt meg a személyszállítás. Összeállítottam az útvonaltervet, és esetleges néznivalókat a közeli településeken, és szeptember végén elindultam.

Eredetileg az első busszal mentem volna Tatabányára, de aztán mégsem. Az első lehetőséggel Bicske Alsóig mentem vonattal.

20190929_001_tatabanya.JPG

20190929_002_bicske_also_bicske_fele.JPG

20190929_003_bicske_also_herceghalom_fele.JPG

20190929_004_bicske_also_mh.JPG

Innen a felüljáró után a temető mellett haladtam el. Mellesleg láttam jó pár régi dolgot az 1-es vonal mentén, ott is felmerült, hogy majd egy gyalogtúrát teszek arra, csak ott a pálya nagy forgalma okozhat gondot.

Eljutottam a Városházáig, az előtte lévő Hősi emlékműig, a Szent István szoborig és római katolikus templom mellett lévő Emlékezés virágáig.

20190929_005_bicske_hosi_em.JPG

20190929_006_bicske.JPG

20190929_007_bicske_varoshaza.JPG

20190929_008_bicske_zaszlo.JPG

20190929_009_bicske_szent_istvan.JPG

20190929_010_bicske_r_kat_t.JPG

20190929_011_bicske_az_emlekezes_viraga.JPG

Az egyik út szélén lévő szalmabábufigurák.

20190929_012_bicske_babuk.JPG

20190929_013_bicske.JPG

A Kossuth tér felé haladva Botond szobra, Művelődési Központ, és újabb szalmafigurák.

20190929_014_bicske_botond.JPG

20190929_015_bicske_muvelodesi_kozpont.JPG

20190929_016_bicske_kopjafa.JPG

20190929_017_bicske_kossuth_szobor.JPG

20190929_018_bicske_szalmababuk.JPG

20190929_019_bicske.JPG

20190929_020_bicske.JPG

De hol a Turul? Ja, az épület tetején.

20190929_021_bicske_turul.JPG

Mi is van Bicskén? A Spar központja. A buszból párszor már láttam, de az jóval távolabb van a várostól. Viszont egy helyi Spar itt van a tér mellett. Miután ott feltankoltam, elindultam a kastély irányába.

20190929_022_bicske_elhagyott_bolt.JPG

A Battyány-kastély viszont el volt kerítve, csak úgy nem tudtam bemenni.

20190929_023_bicske_batthyany-kastely.JPG

Visszaindultam a központ felé. Az egyik utcában különböző állapotú épületek vannak – na, ez micsoda megállapítás! Az egyik kis utcában sok szépen felújított, de láthatóan régi ház volt. Bár nem mindegyik van ilyen jó állapotban.

20190929_024_bicske.JPG

20190929_025_bicske_kulturkuria.JPG

20190929_026_bicske_csaladsegito.JPG

20190929_027_bicske_regi_haz.JPG

Az állomás felé haladtam, ahol a Járási hivatal, egy Trianon emlékmű, a református templom és egy szintén elhagyott épület mellett haladtam el.

20190929_028_bicske_jarasi_hivatal.JPG

20190929_029_bicske_trianon.JPG

20190929_030_bicske_ref_t.JPG

20190929_031_bicske_regi_bolt.JPG

20190929_032_bicske_aranka_malom.JPG

20190929_033_bicske_feluljaro.JPG

20190929_034_bicske.JPG

20190929_035_bicske.JPG

20190929_036_bicske_torony.JPG

20190929_037_bicske_allomas.JPG

Bementem az állomásépületbe is, de ott nem készítettem képeket. Amúgy eléggé leharcolt egy hely. A túloldalon mintha egy régi laktanyánál lennénk.

20190929_038_bicske_regi_hazak.JPG

20190929_039_bicske.JPG

20190929_040_bicske.JPG

Néhány épületet elkezdtek felújítani.

20190929_041_bicske_felujitas.JPG

Bár a környék nem igazán javasolt megnézésre, nem volt semmi gond és elindultam Felcsút felé.

20190929_042_bicske_kijarat.JPG

20190929_043.JPG

20190929_044.JPG

Hoppsz, megvan egy szelvénykő?

20190929_045_ko.JPG

És itt ment volna a régi vonal?

20190929_046.JPG

Nem valószínű. Ugyanis a honvédség területe, mostanra szinte letarolt területe kiér az út széléig. Itt soha nem haladhatott vasút.

20190929_047_laktanya.JPG

20190929_048.JPG

20190929_049.JPG

20190929_051.JPG

20190929_052.JPG

20190929_053.JPG

Innen már látni Felcsútot.

20190929_050_pancho_a_tavolban.JPG

20190929_054.JPG

20190929_055_korforgalom.JPG

Meg is érkeztünk.

20190929_056_felcsut_bejarat.JPG

20190929_057_felcsut_szalmafigura.JPG

Mivel is kezdhetnénk, mint a Gyakadémia épületével.

20190929_058_felcsut_puskas_akademia.JPG

20190929_059_felcsut_iskola.JPG

20190929_060_felcsut.JPG

20190929_061_felcsut.JPG

A régi vasút területére pár éve egy kisvasút épült. Emiatt ment is az anyázás politikai vonalon.

20190929_062_felcsut.JPG

20190929_063_felcsut.JPG

20190929_064_felcsut.JPG

20190929_065_felcsut_pancho.JPG

20190929_066_felcsut.JPG

20190929_067_felcsut_palya.JPG

Másnap derült ki, hogy a Puskás odahaza elverte a Lokit. Ha tudtam volna, gratuláltam volna a fiúknak, a hazaiaknak nem :-/

A kisvasút végéhez vagy elejéhez nem mentem el, amúgy is felmerült, hogy egyszer majd utazni kellene rajta. A Vasút utcán haladva.

20190929_068_felcsut_vasut_u.JPG

20190929_069_felcsut.JPG

Eljutunk a régi Felcsút megállóhoz. Bicske és Felcsút állomások felé tekintve.

20190929_070_felcsut_bicske_fele.JPG

20190929_071_felcsut_felcsut_allomas_fele.JPG

Itt volt a megálló.

20190929_072_felcsut_mh_helye.JPG

Visszamentem a 811-es úthoz.

20190929_073_felcsut_811.JPG

Közben elhaladtam az Önkormányzat épülete előtt, a Tamássy-Margalit kúria, az óvoda épülete előtt.

20190929_074_felcsut.JPG

20190929_075_felcsut_onkormanyzat.JPG

20190929_076_felcsut.JPG

20190929_077_felcsut_tamassyy-margalit_kuria.JPG

20190929_078_felcsut_kastely_ovoda_es_bolcsode.JPG

A kisvasút közbenső megállója.

20190929_079_felcsut.JPG

20190929_080_felcsut_kisvasut.JPG

20190929_081_felcsut_alcsutdoboz_fele.JPG

20190929_082_felcsut_allomas.JPG

20190929_083_felcsut_tabla.JPG

20190929_084_felcsut_felcsut_mh_fele.JPG

20190929_085_felcsut_kocsitarolo.JPG

Szépen felújították az egykori állomásépületet.

20190929_086_felcsut.JPG

20190929_087_felcsut_szelfi.JPG

Vissza a főútra. Ismét néhány elhagyott ház.

20190929_088_felcsut_szalmafigura.JPG

20190929_089_alcsutdoboz_elhagyott_haz.JPG

20190929_090_alcsutdoboz.JPG

Megérkeztünk Alcsútdobozra.

20190929_091_alcsutdoboz_bejarat.JPG

20190929_092_alcsutdoboz_szabadsag_u.JPG

20190929_093_alcsutdoboz_eh.JPG

Néhány vendéglátóhelyiség és közintézmény a központban.

20190929_094_alcsutdoboz_vendeglo.JPG

20190929_095_alcsutdoboz.JPG

20190929_096_alcsutdoboz_szalmafigurak.JPG

20190929_097_alcsutdoboz.JPG

20190929_098_alcsutdoboz_ph.JPG

20190929_099_alcsutdoboz.JPG

20190929_100_alcsutdoboz.JPG

20190929_101_alcsutdoboz.JPG

20190929_102_alcsutdoboz_jozsef_nador_iskola.JPG

És már kint is vagyunk a faluból. Innen nem messze található az Arborétum, ami a kisvasút végállomása.

20190929_103_alcsutdoboz_kijarat.JPG

20190929_104_alcsutdoboz.JPG

20190929_105_alcsutdoboz.JPG

20190929_106_alcsutdoboz_eh.JPG

20190929_107_alcsutdoboz_eh.JPG

20190929_108_alcsutdoboz.JPG

20190929_109_alcsutdoboz.JPG

20190929_110_alcsutdoboz_arboretum.JPG

20190929_111_alcsutdoboz_eh.JPG

Ott van.

20190929_112_kisvasut_vege.JPG

Innen pedig földúton egy olyan megálló helyéhez, amit térképen is alig találni, a hozzá tartozó település is jó messze van.

20190929_113.JPG

És itt van baszdmeg!

20190929_114_megvan.JPG

Néhol lehetett a sínek „között” haladni, de hamar túl sűrű lett az aljnövényzet.

20190929_115.JPG

20190929_116.JPG

20190929_117.JPG

20190929_118.JPG

20190929_119.JPG

Most szerencse, hogy gyalog vagyok, mert a fák között keróval nem lehetne menni.

20190929_120.JPG

20190929_121.JPG

Még jó, hogy a terményt már levágták, mert könnyebben lehet haladni az erdős rész felé. Remélem, a tulajdonos nem jár a környéken. A térkép szerint itt már vannak sínek, de a fák közé kell menni. Kezdem átérezni azoknak a helyzetét, akik a nyomvonalon próbálnak haladni, ami ez esetben is majdnem dzsungeltúra.

20190929_122.JPG

Végül eljutottam egy olyan részre, ahol még a betontalpak megvannak. Jó helyen járok.

20190929_123.JPG

Ez lenne itt valahol Vértesboglár helye. Maga a falu kilométerekre van innen. Egy régi képet láttam a megállóról. Hát, nem így néz ki a környék hajdanán.

20190929_124.JPG

20190929_125.JPG

20190929_126_vertesboglar.JPG

20190929_127.JPG

20190929_128.JPG

20190929_129.JPG

Talán még ez a lépcső jelzi, hogy jó helyen járok. Ha lenne peron, amit nehéz lenne már megtalálni, még a helyét is, akkor onnan néznénk Felcsút állomás, aztán Vértesacsa felé.

20190929_130.JPG

Az úton továbbhaladva, a töltés itt teljesen jól járható. Néhány szelvénykő, talpfák láthatóak.

20190929_131.JPG

20190929_132.JPG

20190929_133.JPG

20190929_134.JPG

Itt már eléggé fel van túrva a talaj. Járható a töltés, de addig kerülgettem az ágakat, hogy az egyikben sikerült elvágódni.

20190929_135.JPG

Itt keresztezte a közutat a vasút. Innen balra megyünk Vértesacsa felé.

20190929_136_kereszt.JPG

Jól járható földút, és kellemes az idő. Ezt az időt szoktam hiányolni tavasszal és ősszel, mert nyáron a kánikulában kinek van kedve mászkálni hátitáskával. Mondjuk ez a környék jól fedett helyen van.

20190929_137.JPG

20190929_138.JPG

20190929_139.JPG

20190929_140.JPG

Elértük a horgásztavat.

20190929_141_vertesacsai_to.JPG

20190929_142.JPG

20190929_143.JPG

20190929_144.JPG

20190929_145.JPG

20190929_146.JPG

20190929_147.JPG

20190929_148.JPG

Végül aszfaltozott úthoz értünk. Név szerint a József Attila utca.

20190929_149_aszfalt.JPG

20190929_150_vertesacsa_jozsef_attila_utca.JPG

A központban a Polgármesteri hivatal, a templom és a mellette lévő tér.

20190929_151_vertesacsa_ph.JPG

20190929_152_vertesacsa_fo_u.JPG

20190929_153_vertesacsa.JPG

20190929_154_vertesacsa_kitelepites_em.JPG

20190929_155_vertesacsa.JPG

20190929_156_vertesacsa.JPG

20190929_157_vertesacsa.JPG

És előtűnt ismét a sín, egy őrház mellett. De csak egy darabig. A térkép amúgy hülyeséget jelez, nincs rajta a kisvasút vonala, viszont ott is jelzi, ahol nincs folyamatos sín.

20190929_158_vertesacsa_orhaz.JPG

20190929_159_vertesacsa.JPG

20190929_160_vertesacsa.JPG

Lassan fogy az idő, elindultam a vasútállomás felé.

20190929_161_vertesacsa.JPG

20190929_162_vertesacsa_kopjafa.JPG

20190929_163_vertesacsa.JPG

20190929_164_vertesacsa.JPG

20190929_165_vertesacsa.JPG

20190929_166_vertesacsa.JPG

20190929_167_vertesacsa.JPG

20190929_168_vertesacsa_szalmafigurak.JPG

Erre lesz.

20190929_169_vertesacsa.JPG

20190929_170_vertesacsa.JPG

Ejha.

20190929_171_vertesacsa_allomas.JPG

Vértesboglár aztán Vereb felé tekintve.

20190929_172_vertesacsa_vertesboglar_fele.JPG

20190929_173_vertesacsa_vereb_fele.JPG

20190929_174_vertesacsa.JPG

Szép épület lehetett, de lassan összedől. Milyen furcsa, amikor pár éve néztem ezen vonal képeit, olyan távolinak tűnt a hely, most pedig itt vagyok.

20190929_175_vertesacsa.JPG

20190929_176_vertesacsa.JPG

20190929_177_vertesacsa.JPG

20190929_178_vertesacsa.JPG

Esélytelen a nap folyamán tovább haladni, bár szerettem volna Lovasberényig eljutni. Busszal mentem végül Székesfehérvárig. Az még jár.

20190929_179_vertesacsa_busz.JPG

Ez aztán premiertúra volt. Még ilyen hosszan nem voltam soha gyalogtúrán, illetve voltak már városnéző séták, de ez nem az. Kiváló időt fogtam ki, jó lenne, ha a következő hétvégék is ilyenek lennének. 25 éves kerótúra helyett ez jutott.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr3215238540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2019.11.18. 08:39:47

www.youtube.com/watch?v=2BU_9b1xhcA
Nem volt annyira rég, amikor még "aktívan használtuk" a vonalat.

Tököm Állat 2019.12.01. 13:23:52

A félkész bicskei épületeket anno a Hőerőműhöz kezdték el építeni lakásoknak.Soha nem készültek el,mivel kiderült,hogy az Erőműhöz nyert víz a pesti vízhálózat elől vette volna el a vizet.