Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

2020.02.16 Veszprém-Káptalanfüred egykori vonal bejárása

2020. március 30. - JasonX2

911. Ezen a számon szerepel jelenleg a Veszprém-Alsóörs vasútvonal. Ennek megtekintését már tavaly is terveztem, akkor még kerékpárral való bejárás formájában. Tekintve az elkefélt menetrendnek, az egyetlen lehetőség az lett volna, hogy mindjárt az elején egy gyors tekerés Veszprémvarsányig, majd onnan vonattal Veszprémig. Aztán Alsóörstől pedig vissza a balatoni vonalon, a 29-esen, és majd onnan az 5-ösön.

De a tavalyi bicskei túrázás hozta magával a némileg egyszerűbb, de némileg nehezebb gyalogostúrát is. Ezúttal is így történt. Indulás reggel a szombathelyi gyorsjárattal Veszprémvarsányig, majd onnan fél óra várakozás után vonattal tovább. Azaz csak fél óra lett volna, ha nem derült volna ki, hogy érkezés előtt pár perccel a szerelvény még mindig Győrben van. Igazából szeretnék egyszer végigmenni a 11-es vonalon, de ahhoz hajnalban kell indulni, aztán Győrben sokat várni. Mindenesetre mintegy 15-20 perc késés után megérkezett a Csörgős szerelvény. Amúgy szép idő volt egész sokáig, még Eplényben, az utolsó állomásnál is napos idő volt, aztán Veszprém előtt jött a köd.

20200216_01_veszprem_allomas_kodben.JPG

Ez esetben is készült egy összevágott videó a nap folyamán, de az elejét külön megtartottam a Csörgő-rajongók kedvéért (csak a csoport nem volt rá kiváncsi, ehh):

20200216_02_veszprem.JPG

Itt már a Haszkovó utcán vagyunk, ahol a pálya haladt.

20200216_03_veszprem_haszkovo_ut.JPG

20200216_04_veszprem.JPG

Majd eljutunk a plázáig, amely mellett található a pár éve felújított régi Veszprém állomás.

20200216_05_veszprem-kulso_fele.JPG

20200216_06_veszprem_ipartelepek_fele.JPG

20200216_07_veszprem_regi.JPG

A pálya a körforgalom felé.

20200216_08_veszprem_budapest_ut.JPG

20200216_09_veszprem.JPG

20200216_10_veszprem_toltes.JPG

20200216_11_veszprem.JPG

A körforgalmak után a Veszprém ipartelepek egykori megálló épülete, ami később Bakter bisztró, jelenleg Banzáj bisztró néven fut.

20200216_12_veszprem_ipartelepek_mh.JPG

A régi Veszprém, aztán Meggyespuszta felé tekintve.

20200216_13_veszprem_fele.JPG

20200216_14_veszprem_meggyespuszta_fele.JPG

A város déli részén az egykori töltés mellett, töltésen gyalogolva.

20200216_15_veszprem.JPG

20200216_16_veszprem.JPG

20200216_17_veszprem.JPG

20200216_18.JPG

Aztán a 8-as út alatt haladva eljutunk a pusztába. De a töltés ott figyel baloldalon.

20200216_19_toltes.JPG

20200216_20.JPG

Egy őrház is feltűnt, de nem volt biztos, hogy lakott-e vagy sem, úgyhogy nem mentem oda.

20200216_21_orhaz.JPG

20200216_22.JPG

Solidsteel, Locargo, Penny központ és társai.

20200216_23.JPG

20200216_24.JPG

20200216_25.JPG

20200216_26.JPG

20200216_27.JPG

20200216_28.JPG

20200216_29.JPG

Aztán eljutunk egy táblához… ez meg mi a pék f*sz*?

20200216_30_ezmi.JPG

A töltés helyére kerékpárút épült, de a korlátozást nem értem, mert még egy Kispókkal sem lehetne ide behajtani.

20200216_31_kerekparut.JPG

20200216_32.JPG

20200216_33.JPG

20200216_34.JPG

És ennyit erről, itt a bringaút jobbra kanyarodik a 73-as út felé, egyenesen a töltés halad tovább.

20200216_35_itt_a_vege.JPG

Benézve a susnyásba, hátha maradt itt valami, de semmi.

20200216_36_toltes.JPG

Vagy mehetünk a töltés mellett is, legfeljebb magánterületen haladok át… Na persze!

20200216_37.JPG

A 73-as egy rövid szakasz után elkanyarodik jobbra Csopak felé. Vezet egy közút egyenesen tovább Felsőörs felé. Ezen indulunk el.

20200216_38.JPG

20200216_39.JPG

Ez pedig balra a kiágazás Meggyespuszta felé.

20200216_40.JPG

A közelben jó néhány lakóház található és a hangokból ítélve még több kutya.

20200216_41.JPG

Meggyespuszta megálló jelenleg, több képet nem tudtam róla készíteni. A vasút a közutat merőlegesen keresztezte.

20200216_42_meggyespuszta.JPG

Elvileg ezután egy jó nagy kerülővel jutunk el Szenkirályszabadjára. Gyakorlatilag meg nem tudni. Itt van ez a rövidítési lehetőség.

20200216_43_rovidites.JPG

Auuu, ez pont olyan, mint három éve, amikor kerékpárral voltam Kömlőd környékén.

20200216_44_sar.JPG

20200216_45.JPG

20200216_46.JPG

A távolban feltűnik a Balaton.

20200216_47_kilatas.JPG

A dombról leérve jobb kéz felől feltűnik a töltés.

20200216_48.JPG

És néhány ház a távolban.

20200216_49.JPG

20200216_50.JPG

20200216_51_toltes.JPG

20200216_52_hid.JPG

20200216_53.JPG

A többi épülettel ellentétben a szenkirályszabadjai tulajdonosai a ház előtt voltak, úgyhogy inkább elkerültem őket.

20200216_54.JPG

És csak nagyon távolról egy kép.

20200216_55_szentkiralyszabadja.JPG

Arra nincs idő, hogy a közelben lévő településre is elmenjek, majd egyszer. A töltés után vagy helyett hamarosan egy kerékpárút tűnik fel, ezzel is könnyítve a továbbhaladást. Egy újabb, felújított és lakott őrház a közelben.

20200216_56_orhaz.JPG

20200216_57_kerekparut.JPG

20200216_58_toltes.JPG

20200216_59.JPG

20200216_60.JPG

20200216_61.JPG

20200216_62.JPG

20200216_63.JPG

20200216_64.JPG

20200216_65.JPG

20200216_66.JPG

20200216_67.JPG

20200216_68.JPG

Remete-forrás.

20200216_69_remete_forras.JPG

Balatonalmádi-Remetevölgy, más néven Sárkuta.

20200216_70_balatonalmadi-remetevolgy.JPG

20200216_71_sarkuta_fele.JPG

20200216_72.JPG

20200216_73.JPG

Hogy ne legyen egyszerű ez a vonal sem. Volt egy Sárkuta 4 sz. őrház megálló is vonalon, de erről szinte semmi információ nincs. Ez az épület hasonlít egy kicsit egy őrházhoz, a kanyarban található, de ez csak tipp.

20200216_74_sarkuta_orhaz_lenne.JPG

Ilyen villák, és ilyen kilátás…

20200216_75.JPG

20200216_76.JPG

20200216_77.JPG

A 375 680-as gőzmozdony kiállítva útközben.

20200216_78_gozmozdony.JPG

20200216_79.JPG

20200216_80_szelfi.JPG

Az utolsó megszűnt objektum a vonalon, Balatonalmádi-Öreghegy.

20200216_81_balatonalmadi-oreghegy.JPG

Sárkuta, aztán Káptalanfüred felé tekintve, ugyanazzal a Skodával.

20200216_82_sarkuta_fele.JPG

20200216_83_kaptalanfured_fele.JPG

20200216_84_balaton.JPG

Itt már leértünk Balatonalmádi területére.

20200216_85.JPG

Itt a leágazás, itt csatlakozott be a jelenlegi 29-es vonal mellé a 11-es. Egyre jobban szorított az idő, ezért a felüljáró maradványa is lemaradt a benzinkútnál.

20200216_86_leagazas.JPG

Káptalanfüred megálló Alsóörs, aztán Balatonalmádi felé.

20200216_87_alsoors_fele.JPG

20200216_88_balatonalmadi_fele.JPG

Csak a megállót nem sikerült lefotózni, de a videón rajta van. Itt pedig meg kellett keresni a vonatpótló buszt.

20200216_89_tabla.JPG

Folyik a villamosítás, úgyhogy most nem jött volna össze a kerékpáros túra.

20200216_90_felujitas.JPG

A busz levitt Lepsényig, onnan pedig vonat Székesfehérvárig.

20200216_91_szekesfehervar.JPG

A vonalon készített videóanyag:

Itt pedig egy leírás a vonalról:

https://sites.google.com/site/veszpremalsoorsvasut/vonalvezetes

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr3615572456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2020.03.30. 11:48:04

Gratula, szép bejárás. Tavaly rollerrel bejártam, a felüljáró megvan a benzinkúttal szemben ill. ahol te meg én is mentünk a főút felé Meggyespuszta után ott is vasút volt a Videoton iparvágánya ott ágazott ki és ami miatt eddig még évekig nem szedték fel a vasutat.

Adani 2020.03.30. 11:50:42

Szentkirályszabadjai épületet én is csak messziről fotóztam, nagyon hangos kiabálás volt akkor épp ott olyan putrias devlázás, inkább tisztes távolban maradtam.

Békássy Csaba 2020.03.30. 13:34:22

Meggyespuszta nagyon érdekes: ott volt a Videoton gyáregységhez iparvágány, de szerintem a másik irányba, azaz a repülőtér felé is kellett legyen annak idején iparvágány, az építési anyagok szállítására (1973-ban már csak valószínűsíteni tudtam a kiágazást).

Békássy Csaba 2020.03.30. 13:37:51

A másik: Káptalanfürednél az épület két oldalán volt aperon, utána a becsatlakozás, természetesen védőváltóval és homokkat feltöltött vágánnyal, hogy az esetlegesen megfutamodott járműveket is le lehessen fékezni.

Adani 2020.03.30. 14:49:59

@Békássy Csaba: Nagy segítség egykori vágányok keresésében a fentrol.hu oldal ahogy én szoktam hívni a szocialista Google Earth. :)