Elkerülő út. Vajon mekkora távot kellene megtenni ahhoz, hogy megkerüljük a várost? Van-e egy nagyjából egységes út ehhez, vagy össze-vissza kell haladni, és jó helyismeret is szükséges hozzá? Ennek jártam utána.
A Nagyerdőn kezdtem a túrát, ahol most volt a Campus fesztivál.
Kicsit odébb.
Régebben itt volt a Benczúr kollégium, de azóta elbontották, és a terület a TEVA-é.
A TEVA iparvágány kiágazása.
Az első kijárat, Pallag fele, szintén a Teva mellett. A táblától nem messze van Pallag, egy pár tízfős külterület. Jelenleg csak néha jár erre a 13-as busz, de korábban járt erre egy 3-as villamos is.
Az iparvágány az út mellett halad egy rövid darabon, majd elkanyarodik balra.
Szerettem volna követni az útját, de olyan susnyás volt az út mentén, hogy nem lehetett keróval arra menni.
Update: szeptemberben újra erre jártam, és a gaz szépen el volt takarítva. A földút a vasúttal párhuzamosan haladt jó pár kilométerig. Időközben utánanéztem, és a 109-es vonalat írták, hogy abba csatlakozik a vágány. Ezt alá tudom támasztani, de majd később.
A pallagi útról visszatértem a Tevához, majd onnan jobbra kanyarodva a Tüdőklinika, Augusta felé mentem. A klinika hátsó kijárata:
A 26-os busz egykori végállomása, illetve nem is egykori. Régebben a busz egy kanyarral indult vissza, majd gondoltak egyet az akkor még Hajdú Volánnál, és tovább engedték a buszt a Dóczy utca irányában, így megkerülte az Egyetem területét.
Ezen az úton haladtam én is tovább, nem messze egy tábla:
Itt pedig az a kereszteződés, ahol a 26-os balra ment (azóta megszűnt). Én viszont jobbra fogok. Bár nem nagyon látszik, a tábla mellett egy gyerek kertészkedett.
A Kartács utca, ahol majd valamikor egyszer a 2-es villamos fog járni. Jelenleg épp áll az építkezés. Legalább jól fel vannak durva a parkolóhelyek.
Innen nem messze van a Csokonai gimnázium, ami jóformán sokáig a város másik végén volt, közel a Nagyállomáshoz. Korábban itt egy általános iskola volt, de az megszűnt.
Majdnem szemben vele a Mikszáth utca, és az újkerti lakótelep, ahol szintén „építik” a villamospályát.
Egykori lakhelyem a Görgey utcán.
Az utca végén van a Doberdó úti buszparkoló. Mintha egy kicsit esne visszafele a forgalom. Korábban két megálló is volt, de sorra helyezik át a buszok vonalait. Majd egyszer itt lesz a villamos végállomása, de addig még sokat kell szállítani a 31-es és 32-es buszoknak.
A Végállomás söröző, amit tavasszal bezártak. Kár érte, mert elég jó hely volt.
Egyenesen tovább, egy nem épülő villamospálya, egy épülő kész járda és kerékpárút. Ezt két, khm nőszemélyt egyáltalán nem akartam a képre, de olyan lassan jöttek, hogy nem vártam a képkészítéssel. A háttérben, a kereszteződésben a 35-ös főút fut, arra fogunk menni.
A Böszörményi út, a 35-ös főút, mely egészen Nyékládházáig tart. Erre járnak a józsai helyijáratok, illetve távolsági buszok Hajdúböszörménytől egészen Miskolcig. Az út bal oldalán kiépített kerékpárút van.
A város szélén van ez az új építésű lakónegyed, melynek lakosai nemigen szenvednek egzisztenciális problémában. Mindamellett szép környék.
A Böszörményi út vége, a város széle.
Kicsit odébb a Trafóállomás, ahol régebben a 14-es busz fordult, majd más végállomást kapott nem messze innen a Vezér lakótelepen, aztán megszűnt.
Tovább haladva a főút keresztezi a 109-es számú, Debrecen-Tiszalök vonalat.
Poszt: A kukoricás mögött csatlakozik be az iparvágány, csak akkor még nem látszott.
Autópálya lehajtó:
Majdnem mellette az Agrárgazdaság.
Visszafordulok, és az új házak mellett elhaladva eljutok a Vezér úti lakótelephez. Onnan nem messze van az IT Services. Az előtérben még mindig a 109-es vonal.
És a lakótelep.
Az úton jobbra kanyarodva elhaladunk a Liget lakópark mellett, ami szintén nem egy olcsó hely.
Az út végén elérjük a 33-as főutat, ami Füzesabonyig vezet. A háttérben a Vénkert látható, kistesójához hasonlóan nem a legjobb hely.
Itt a lámpánál van a Gábor Dénes Középiskola és a Kossuth Laktanya.
A 33-as Füzesabony irányában. Van itt jó pár üzletközpont, Baumaxx, Euronics, Cora, Metro, Aldi, Spar, stb. Erre járnak a 20-as és 33-as buszok.
Itt is van kerékpárút. Nem messze elkövettem azt a hibát, hogy lekanyarodtam a Fontanánál. Nem tudom, üzemel-e még.
Update: ha továbbmentem volna, akkor eljutok a Cora Auchan elé. Előtérben a 109-es vasúti pálya, a háttérben kanyarog, bár nem látszik, a 108-as, Debrecen-Füzesabony vonal.
A 109-es Tiszalök és Debrecen felé.
Itt meg egy kis Bz robog:
Az Auchan mellett van a Park Center, ahol több szupermarket is van.
Vele szemben az egykori Galaxis diszkó, ami most játékbolt.
Mellette a Metro.
A Balmazújvárosi úton elértük a város szélét.
Vissza a Fontanához. Az úton továbbhaladva eljutunk a Frieslandhez, a korábbi Hajdútejhez.
Vele szemben a nagy semmi, ahol a tiszalöki vonat zötyög.
A Köntösgátsor végén eljutunk a Bartók Béla utcára, ahol jobbra megyünk tovább. Erre jár a 43-as busz.
A másik irányba az út elején van a Kenézy kórház. A behajtani tilos tábla alatt meg valami kiscsaj gyökérkedett.
Innen nem messze van a Tócóvölgyi vasútállomás, a túloldalon a Nagysándor telep.
Az állomás:
És jön a füzesabonyi személy:
Update: a Kishegyesi úton végén is volt egy tábla, amit több, mint egy évvel később fedeztem fel.
Nem messze tőle van az autópálya feletti felüljáró:
Az út pedig megy tovább Ondód felé (arról pont nincs kép). A tippért köszönet egy kollégának.
A Tócóskert az épülgető Lidl, a Jégcsarnok.
Régi és új; a Derék utca két oldala. A páros oldal a régi tízemeletes panelmodell, míg a túloldal alig páremeletes társasház.
Egy balkanyar után még egy, majd az István út, buszokat nem írok.
Majd onnan jobbra a 4-es főúthoz jutunk, Szolnok-Budapest irány.
Checkpoint
Kicsit visszább a vasúti fővonali átjáró.
Bal szélen a 100-as fővonal Budapest felé, duplavágányos, villamosított. Jobb oldalon a 108-as és 109-es közös pályája Tócóvölgy felé.
Ugyanez a Nagyállomás felé.
Az átjáró után balra a Tégláskert lesz, egy iparvágány.
Utána pedig a 106-os Nagykereki vonal, és a 107-es, most üzemen kívüli létavértesi vonal. Sárándig egy pályán haladtak.
A Tégláskerten átvágva a távolban a reptér.
Jó nagy területe, így jókora kerülőt kellett tenni, hogy kijussak a 47-es főútra, ami egészen Szegedig tart. És már sötétedik is.
Errefele is van jó pár bevásárlóközpont.
A reptér:
A Mikepércsi úton kijutottunk a városból. Még csak fél úton járok, de már sötét van. A többi maradt holnapra.
Másnap reggel a Deko mellett elhaladva.
Teljesen a város déli részén, a Lenctelepen.
Ez a környék már szinte falujellegű. Végül eljutok a Létavértes felé vezető útra, ahol épp a napokban is voltam.
Most jól látszik a Debrecen tábla a Diószegi úton.
Szabadságtelepen némi eltévedés után csak kijutottam a Létai útra.
Itt van a Mátyás Sütödék is.
Az ott már Kondoros.
Itt halad a 105-ös, Debrecen-Nyírábrány vasúti vonal.
A vámospércsi úton a város széle. A 48-as főút Debrecen és Nyírábrány között. Itt van a Kondorosi csárda, vagy volt. A 45-ös busz végállomása.
Itt is van keróút, és azon haladva az első helyen lementem jobbra, a Veres Péter út környékén lyukadtam ki.
Az út elején és a végén is van egy autótemető.
Az út végén keresztezzük a martinkai utat.
Vagy az Acsádi utat.
Innen egy ügyes keresztülvágással eljutunk a Sámsoni útra.
A 471-es, Mátészalka felé vezető főút.
Innen meg csak próbálkoztam eljutni az egykori Mgm-hez, de nem volt egyszerű mire ezt megtaláltam.
Az út végén ott van a ma már Kassai irodaház és parkolója.
Előtte halad el a 100-as fővonal Nyíregyháza-Záhony-Ukrajna felé. A 110-es számú mátészalkai vonal is itt van, Apafáig közös pályán haladnak.
A Kassai úti troliforduló.
A 4-es főfőút Nyíregyháza felé. Egykori kurvaplacc.
Az utolsó tábla, a Köztemető mellett.
Köztemető:
Onnan pedig már csak pár száz méter, és ismét a Campusnál vagyunk. Csak a másik oldalon. Egyébként meg kurvaplacc a hely.
Úgy durván hat óra hossza volt, mire körbejártam a várost. Kilométert elfelejtettem mérni.