10 évvel ezelőtt volt egy olyan kerékpártúra, ami egy megszűnt vasútvonal környékén haladt. Ez volt az első igazi vonalbejáró, vagy inkább megtekintő út. Ugyan a 10 éves jubileumig van még két hónap, de nem garantálható, hogy akkor is erre járok (na, és közben eltelt fél év is).
(forrás: vasutallomasok.hu)
Mivel a 33 km-ből 13 km egy másik vasútvonallal közös, ott nem lehet gyalogosan közlekedni. A bezárt 20 km-es szakaszon járnak néha pft gépek. Mivel se autó, se kerékpár, maradt a busszal való próbálkozás. Indulás reggel a vámospércsi állomástól induló busszal, ahol napijegy váltásával meg volt oldva az utazás. A Kenyérgyári megálló volt a legközelebb, onnan kellett elsétálni az állomásig Létavértesen.
Őrház a monostorpályi végen. Lakatlannak tűnik. Ugyanitt kellene lennie váltókezelő őrhelynek, de arról nem találtam semmit.
Élőállatrakodó helye. Ez még megvolt kb. 30 évvel ezelőtt is.
Rengeteg betonalj található az állomás területén. Vajon hány km-re lenne elegendő? A kép előterében egykor egy raktár lehetett, mögötte nem sokkal egy rakodó és raktárépület. Az előbbi már 1979-ben sem volt meg.
Mellékhelyiség.
A vonal jelenleg zsákvonalként létezik. Közel a határ, nincs semmi meglepő. Vagy mégis? Ugyanis ez mindig is zsákvonal volt. De nem annak tervezték. Eredetileg haladt volna tovább a nem is túl távoli Székelyhíd felé.
Monostorpályi felé.
HÉV III-as épület, jelenleg nem lakják. A betört ablakok is ezt erősítik meg.
Itt volt régen egy fűtőház.
A egyik vágány vége. A jobb oldali kicsit tovább halad, de azt a növényzet és a betonaljak takarják.
Két fénykép a múltból. A felső 1963-as, a második 1979-es. Jól látszik, hogy a felső képen van egy raktár és egy fűtőház épület, ami a másodikon már nincs.
Az állomástól visszaséta a buszmegállóig. Onnan tovább a következő megállási pontig: Monostorpályi. A Kossuth utcai kereszteződésnél volt egy őrház, talán sorompókezelő hely lehetett.
Kétvágányos megálló-rakodóhely volt. Az emlékeimben egy sima megállóként élt, 10 éve meg is lepődtem a kitérővágány létezésén.
Létavértes, illetve Hosszúpályi felé tekintve.
A felvételi épület. Bal oldalon elég nagy a növényzet, ott nem lehet bemenni, de szemből igen. 1997 elején még egy kicsit jobb állapotban volt, amikor a Debrecen felől érkező MdMot szerelvényt itt vártam.
A mellékhelyiség még megvan, a rakodó már nincs.
1970-ben.
Innen visszaséta a Létai útig. Itt kicsit várni kellett a következő buszra, ami elvitt Hosszúpályiba. Szerencsére ez egy olyan járat volt, ami a Vekeri-tó irányába ment, ezzel is spóroltunk jó pár percet. A felvételi épület az utca felől.
Monostorpályi, illetve Hajdúbagos felé.
Egy eléggé leamortizált felvételi épület.
A melléképület itt is megvan, a rakodó+raktár és az élőállatrakodó már nincs. Van itt is sok betonalj és talpfa. Elvileg ez állomás, de inkább kétvágányos mrh.-nak mondanám.
1967-ben. A jobb felső sarokban mintha egy őrház is lenne.
Innen vissza a Szabadság térre, és onnan a következő busszal tovább Hajdúbagos felé. A debreceni végen lévő őrház. Még egyben van, bár lakatlan. De menthető lenne.
A kép közepén lévő zöld sáv helyén volt a kitérővágány. Amikor errejártam párszor, már nem volt meg, úgyhogy sima megállóként üzemelt Hajdúbagos. Most kissé irónikus módon van még vágány pluszban.
Hosszúpályi, illetve Sáránd felé.
Bár innen nem látszik, de az épület hátsó része lakott. A névtábla már nincs meg, de a helye látszik. Ha a vágánytól elég távol van az épület, akkor lehet gyanítani, hogy valaha volt kitérő vágány is, és a hely korábban megálló-rakodóhely volt – mint itt is.
Talán illemhely lehetett, de mellette volt még egy objektum.
1967-ben. A kép jobb alsó részén az a bizonyos ismeretlen objektum, talán raktárépület lehetett, bár a vágányra merőlegesen helyezkedik el – ki tudja.
Itt egy órát kellett volna még várni a buszra, úgyhogy itt elindultam gyalogosan Sáránd felé. Ja, igen, nincs forgalom, még teher se, akkor miért nem jöttem végig rajta gyalog? Mert necces, hogy jön valami pft gép, és akkor gond lehet. Így is örülhetek, hogy a kecskeméti és a veszprémi vonalon nem volt gond.
És amíg nézelődünk az alföldi tájon, néhány dolog. Először 1995 végén jártam erre, akkor egy leányzót szerettem volna elkísérni Hosszúpályiban, de nem kért belőle(m). Úgyhogy a végigutazás Létavértesig, majd vissza Debrecenbe. Második alkalom már szerencsésebb volt, egy monostorpályi barátnőmtől visszaúton jöttem vonattal. Harmadjára már volt ilyen jó a helyzet, nem az illetőn múlott (rajtam sem), hogy idő előtt el kellett jönni Monostorpályiból, akkor várakoztam az épületben, amíg nem jött Debrecen felől a vonat. Negyedjére, és egyben utoljára 2003 elején jártam erre, csak úgy. Akkor még megvoltak az MdMotok, bár már rövidebbek lettek. Aztán 2009 végén megszűnt a forgalom a vonalon, 2010-től már Md-k sincsenek forgalomban. Hát nem furcsa, amíg megvannak, természetesnek vesszük, de ha eltűnnek, akkor kezdenek hiányozni. Közben elértük a kanyart, már Sáránd szélén vagyunk.
A 106-os és a 107-es találkozása.
Őrhely, ahol épp voltak is, csak csendben!
Szolgálati lakás lehetett.
A szépen felújított felvételi épület.
Pft épület?
Őrház a 106+107 vasút és a 47-es közút között.
Az állomás épülete az utca felől. Itt már nagyon sietni kellett, de a rakodó, a raktár és a másik őrhely is megvan még. Ahol a vasút keresztezi a közútat, ott régen volt egy sorompókezelő hely, de már régóta fénysorompó van itt. Úgy 30 éve, emlékszem, hogy itt autóval jöttünk és Bakonyszeg felé haladtunk, amikor meg kellett állni a vágány előtt. Miért? Mert a fénysorompó nem világított. Ezt akkor jegyeztem meg, pedig pár évet kellett várni a jogsiig.
1971-ben, elég sok minden megmaradt.
A busz elvitt Mikepércs széléig, onnan mindössze 1 km az egykori megálló helye – bár többnek tűnt. Sáránd, majd Szepes felé tekintve.
A megálló épülete itt volt. Egy őrház, majd később egy esőbeálló. A 2000-es évek végén került ki a menetrendből a megálló. Az oka a rossz elhelyezkedés. Vagy inkább úgy mondanám, hogy a falu épült ki rosszul. A vasúttal párhuzamosan fut a 47-es út, és annak a túloldalán található a falu talán 90%-a. Buszból pedig rengeteg jár erre. Talán a szegedi gyorsjárat, ami nem. Ha fordítva épült volna ki a falu, vagyis a 47-es másik oldalára esett volna a falu nagy része, akkor talán még ma is üzemelne a megálló.
1962-ben és 1984-ben. Az első képen látható, hogy több melléképület is akkor, 22 év múlva már csak egy egyszerű téglaépület van ott. A kilencvenes években meg már az sem igen.
Miközben megtesszük a kb. 3 km-es távolságot a szántóföldek között a következő helyre, a távolban már felbukkanak az újonnan épült gyárak.
Mikepércs, majd Szepeshalom felé tekintve.
Szepes megállóhely, aminek még megvan az újra festett táblája. Egy kereszteződésben található. A kereszteződés után Mikepércs felé jobb oldalon volt egy kitérő vágány, úgyhogy ez is mrh. volt annak idején. Innen maga Szepes újabb 3 km-re található.
1962-ben egy „kicsivel” több infrastruktúra volt itt.
Itt pedig felszálltunk a szopórollerre. Míg annak idején a vasút mellett lehetett földúton haladni Szepeshalom felé, most már nem. Kénytelen voltam egy kukoricaföldön átvágni, míg el nem értem az M35-ös lehajtóútjáig.
És semmi utána sem! Csak a méteres fű, szúróka, susnyás, mellette pedig a nemrég épült gyárak kerítése. Kénytelen voltam a sínek között menni, bízva abban, hogy időben észreveszem a vonatot, ha jön.
Ami aztán jött is, pont a kanyarnál. A kép közepén az eredeti nyomvonal, jobbra a jelenlegi.
Középen az eredeti pálya, balra a jelenlegi. Az ötvenes években a repülőtér építése miatt került sor a nyomvonalkorrekcióra. Innentől viszont már nem kell a sínek között haladni, ugyanis újra van földút. Mint később kiderült, a navigáció is beküld Szepes megállótól a településre és úgy lehet kijutni Szepeshalomhoz. Mondjuk úgy, hogy Szepes egy jó hosszú, gyakorlatilag egyutcás külterület. A két megálló a két széléhez van közel. Már amennyire közel.
Ezt is elértük. Szepes, majd Debrecen-Tégláskert felé tekintve.
A peron még megvan, itt volt a táblás megálló.
1984-ben.
Innen már egyszerűbben jutunk el a repülőtérhez. Ahol a tehervonatok vannak, ott volt az eredeti nyomvonal. És… hatássszünet… ott volt eredetileg Tégláskert megálló.
Ahol a fehér X van, ott volt kb. a megálló eredetileg. A megálló után a pálya balra kanyarodott, most viszont előtte kanyarodik el jobbra. Úgyhogy ebből szerintem kettő is volt, na, nem egyszerre.
Az eredeti nyomvonalon vagyunk, ezt ma is használják. Jobb oldalon a jelenlegi pálya.
Szepeshalom, majd Debrecen felé tekintve.
Az egykori Debrecen-Tégláskert megálló helye, mármint a későbbié. Itt volt egy téglaépület is. Ez a megálló a kilencvenes évek elején került ki a forgalomból, 1993-ban már szerintem nem említette a hangosbemondó. Nem volt ez sem rossz helyen, de mégsem lehetett forgalma.
1968-ban.
Itt elvileg végeztünk, bár jó lett volna még egy snitt, ahol a pálya elkanyarodik a 100-as vonaltól, de ez most kimaradt. Természetesen be van tervezve a 106-os vonal, mondjuk jövő nyárra.