Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2024.06.27 10 éves jubileum: Létavértes-Debrecen, a 107-es újrázva

2024. december 25. - JasonX2

10 évvel ezelőtt volt egy olyan kerékpártúra, ami egy megszűnt vasútvonal környékén haladt. Ez volt az első igazi vonalbejáró, vagy inkább megtekintő út. Ugyan a 10 éves jubileumig van még két hónap, de nem garantálható, hogy akkor is erre járok (na, és közben eltelt fél év is).

vonal_107.gif

(forrás: vasutallomasok.hu)

Mivel a 33 km-ből 13 km egy másik vasútvonallal közös, ott nem lehet gyalogosan közlekedni. A bezárt 20 km-es szakaszon járnak néha pft gépek. Mivel se autó, se kerékpár, maradt a busszal való próbálkozás. Indulás reggel a vámospércsi állomástól induló busszal, ahol napijegy váltásával meg volt oldva az utazás. A Kenyérgyári megálló volt a legközelebb, onnan kellett elsétálni az állomásig Létavértesen.

Őrház a monostorpályi végen. Lakatlannak tűnik. Ugyanitt kellene lennie váltókezelő őrhelynek, de arról nem találtam semmit.

20240627_01_letavertes_orhaz.JPG

20240627_02_letavertes.JPG

20240627_03_letavertes_valtokorzet.JPG

Élőállatrakodó helye. Ez még megvolt kb. 30 évvel ezelőtt is.

20240627_04_letavertes_eloallatrakodo_helye.JPG

Rengeteg betonalj található az állomás területén. Vajon hány km-re lenne elegendő? A kép előterében egykor egy raktár lehetett, mögötte nem sokkal egy rakodó és raktárépület. Az előbbi már 1979-ben sem volt meg.

20240627_05_letavertes_raktar_es_rakodo_helye.JPG

20240627_06_letavertes.JPG

Mellékhelyiség.

20240627_07_letavertes_mellekhelyiseg.JPG

A vonal jelenleg zsákvonalként létezik. Közel a határ, nincs semmi meglepő. Vagy mégis? Ugyanis ez mindig is zsákvonal volt. De nem annak tervezték. Eredetileg haladt volna tovább a nem is túl távoli Székelyhíd felé.

20240627_08_letavertes_szekelyhid_fele.JPG

Monostorpályi felé.

20240627_09_letavertes_monostorpalyi_fele.JPG

HÉV III-as épület, jelenleg nem lakják. A betört ablakok is ezt erősítik meg.

20240627_10_letavertes_all.JPG

20240627_11_letavertes_szelfi.JPG

20240627_12_letavertes_valtokorzet.JPG

Itt volt régen egy fűtőház.

20240627_13_letavertes.JPG

20240627_14_letavertes_futohaz_helye.JPG

A egyik vágány vége. A jobb oldali kicsit tovább halad, de azt a növényzet és a betonaljak takarják.

20240627_15_letavertes_utkozobak.JPG

Két fénykép a múltból. A felső 1963-as, a második 1979-es. Jól látszik, hogy a felső képen van egy raktár és egy fűtőház épület, ami a másodikon már nincs.

01_letavertes_1963.jpg

02_letavertes_1979.jpg

Az állomástól visszaséta a buszmegállóig. Onnan tovább a következő megállási pontig: Monostorpályi. A Kossuth utcai kereszteződésnél volt egy őrház, talán sorompókezelő hely lehetett.

20240627_16_monostorpalyi_orhaz_helye.JPG

Kétvágányos megálló-rakodóhely volt. Az emlékeimben egy sima megállóként élt, 10 éve meg is lepődtem a kitérővágány létezésén.

20240627_17_monostorpalyi_kitero_vg.JPG

20240627_18_monostorpalyi_siklasztosaru.JPG

Létavértes, illetve Hosszúpályi felé tekintve.

20240627_19_monostorpalyi_letavertes_fele.JPG

20240627_20_monostorpalyi_hosszupalyi_fele.JPG

A felvételi épület. Bal oldalon elég nagy a növényzet, ott nem lehet bemenni, de szemből igen. 1997 elején még egy kicsit jobb állapotban volt, amikor a Debrecen felől érkező MdMot szerelvényt itt vártam.

20240627_21_monostorpalyi_mrh.JPG

20240627_22_monostorpalyi_varo.JPG

20240627_23_monostorpalyi.JPG

20240627_24_monostorpalyi.JPG

A mellékhelyiség még megvan, a rakodó már nincs.

20240627_25_monostorpalyi_mellekhelyiseg.JPG

20240627_26_monostorpalyi_rakodo_helye.JPG

1970-ben.

03_monostorpalyi_1970.jpg

Innen visszaséta a Létai útig. Itt kicsit várni kellett a következő buszra, ami elvitt Hosszúpályiba. Szerencsére ez egy olyan járat volt, ami a Vekeri-tó irányába ment, ezzel is spóroltunk jó pár percet. A felvételi épület az utca felől.

20240627_27_hosszupalyi_utca_felol.JPG

Monostorpályi, illetve Hajdúbagos felé.

20240627_28_hosszupalyi_monostorpalyi_fele.JPG

20240627_29_hosszupalyi_hajdubagos_fele.JPG

Egy eléggé leamortizált felvételi épület.

20240627_30_hosszupalyi_all.JPG

A melléképület itt is megvan, a rakodó+raktár és az élőállatrakodó már nincs. Van itt is sok betonalj és talpfa. Elvileg ez állomás, de inkább kétvágányos mrh.-nak mondanám.

20240627_31_hosszupalyi_mellekhelyiseg.JPG

20240627_32_hosszupalyi_rakodo_helye.JPG

20240627_33_hosszupalyi_eloallatrakodo_helye.JPG

1967-ben. A jobb felső sarokban mintha egy őrház is lenne.

04_hosszupalyi_1967.jpg

Innen vissza a Szabadság térre, és onnan a következő busszal tovább Hajdúbagos felé. A debreceni végen lévő őrház. Még egyben van, bár lakatlan. De menthető lenne.

20240627_34_hajdubagos_orhaz.JPG

A kép közepén lévő zöld sáv helyén volt a kitérővágány. Amikor errejártam párszor, már nem volt meg, úgyhogy sima megállóként üzemelt Hajdúbagos. Most kissé irónikus módon van még vágány pluszban.

20240627_35_hajdubagos_kiterovg_helye.JPG

20240627_36_hajdubagos.JPG

20240627_37_hajdubagos.JPG

Hosszúpályi, illetve Sáránd felé.

20240627_38_hajdubagos_hosszupalyi_fele.JPG

20240627_39_hajdubagos_sarand_fele.JPG

Bár innen nem látszik, de az épület hátsó része lakott. A névtábla már nincs meg, de a helye látszik. Ha a vágánytól elég távol van az épület, akkor lehet gyanítani, hogy valaha volt kitérő vágány is, és a hely korábban megálló-rakodóhely volt – mint itt is.

20240627_40_hajdubagos_mrh.JPG

Talán illemhely lehetett, de mellette volt még egy objektum.

20240627_41_hajdubagos_mellekhelyiseg.JPG

20240627_42_hajdubagos_objektum_helye.JPG

1967-ben. A kép jobb alsó részén az a bizonyos ismeretlen objektum, talán raktárépület lehetett, bár a vágányra merőlegesen helyezkedik el – ki tudja.

05_hajdubagos_1967.jpg

Itt egy órát kellett volna még várni a buszra, úgyhogy itt elindultam gyalogosan Sáránd felé. Ja, igen, nincs forgalom, még teher se, akkor miért nem jöttem végig rajta gyalog? Mert necces, hogy jön valami pft gép, és akkor gond lehet. Így is örülhetek, hogy a kecskeméti és a veszprémi vonalon nem volt gond.

20240627_43.JPG

20240627_44.JPG

És amíg nézelődünk az alföldi tájon, néhány dolog. Először 1995 végén jártam erre, akkor egy leányzót szerettem volna elkísérni Hosszúpályiban, de nem kért belőle(m). Úgyhogy a végigutazás Létavértesig, majd vissza Debrecenbe. Második alkalom már szerencsésebb volt, egy monostorpályi barátnőmtől visszaúton jöttem vonattal. Harmadjára már volt ilyen jó a helyzet, nem az illetőn múlott (rajtam sem), hogy idő előtt el kellett jönni Monostorpályiból, akkor várakoztam az épületben, amíg nem jött Debrecen felől a vonat. Negyedjére, és egyben utoljára 2003 elején jártam erre, csak úgy. Akkor még megvoltak az MdMotok, bár már rövidebbek lettek. Aztán 2009 végén megszűnt a forgalom a vonalon, 2010-től már Md-k sincsenek forgalomban. Hát nem furcsa, amíg megvannak, természetesnek vesszük, de ha eltűnnek, akkor kezdenek hiányozni. Közben elértük a kanyart, már Sáránd szélén vagyunk.

20240627_45_sarand_szele.JPG

20240627_46_sarand_elojelzo.JPG

20240627_47_sarand_bejarati_jelzo.JPG

A 106-os és a 107-es találkozása.

20240627_48_sarand_106_107.JPG

Őrhely, ahol épp voltak is, csak csendben!

20240627_49_sarand_orhely.JPG

Szolgálati lakás lehetett.

20240627_50_sarand_orhaz.JPG

20240627_51_sarand.JPG

A szépen felújított felvételi épület.

20240627_52_sarand_all.JPG

Pft épület?

20240627_53_sarand_pft.JPG

20240627_54_sarand.JPG

Őrház a 106+107 vasút és a 47-es közút között.

20240627_55_sarand_orhaz.JPG

20240627_56_sarand_all.JPG

Az állomás épülete az utca felől. Itt már nagyon sietni kellett, de a rakodó, a raktár és a másik őrhely is megvan még. Ahol a vasút keresztezi a közútat, ott régen volt egy sorompókezelő hely, de már régóta fénysorompó van itt. Úgy 30 éve, emlékszem, hogy itt autóval jöttünk és Bakonyszeg felé haladtunk, amikor meg kellett állni a vágány előtt. Miért? Mert a fénysorompó nem világított. Ezt akkor jegyeztem meg, pedig pár évet kellett várni a jogsiig.

20240627_57_sarand_utca_felol.JPG

1971-ben, elég sok minden megmaradt.

06_sarand_1971.jpg

A busz elvitt Mikepércs széléig, onnan mindössze 1 km az egykori megálló helye – bár többnek tűnt. Sáránd, majd Szepes felé tekintve.

20240627_58_mikepercs_sarand_fele.JPG

20240627_59_mikepercs_szepes_fele.JPG

A megálló épülete itt volt. Egy őrház, majd később egy esőbeálló. A 2000-es évek végén került ki a menetrendből a megálló. Az oka a rossz elhelyezkedés. Vagy inkább úgy mondanám, hogy a falu épült ki rosszul. A vasúttal párhuzamosan fut a 47-es út, és annak a túloldalán található a falu talán 90%-a. Buszból pedig rengeteg jár erre. Talán a szegedi gyorsjárat, ami nem. Ha fordítva épült volna ki a falu, vagyis a 47-es másik oldalára esett volna a falu nagy része, akkor talán még ma is üzemelne a megálló.

20240627_60_mikepercs_mh.JPG

20240627_61_mikepercs.JPG

20240627_62_mikepercs_lampa.JPG

1962-ben és 1984-ben. Az első képen látható, hogy több melléképület is akkor, 22 év múlva már csak egy egyszerű téglaépület van ott. A kilencvenes években meg már az sem igen.

07_mikepercs_1962.jpg

08_mikepercs_1984.jpg

Miközben megtesszük a kb. 3 km-es távolságot a szántóföldek között a következő helyre, a távolban már felbukkanak az újonnan épült gyárak.

20240627_63_gyarak.JPG

Mikepércs, majd Szepeshalom felé tekintve.

20240627_64_szepes_mikepercs_fele.JPG

20240627_65_szepes_szepeshalom_fele.JPG

Szepes megállóhely, aminek még megvan az újra festett táblája. Egy kereszteződésben található. A kereszteződés után Mikepércs felé jobb oldalon volt egy kitérő vágány, úgyhogy ez is mrh. volt annak idején. Innen maga Szepes újabb 3 km-re található.

20240627_66_szepes_mh.JPG

1962-ben egy „kicsivel” több infrastruktúra volt itt.

09_szepes_1962.jpg

Itt pedig felszálltunk a szopórollerre. Míg annak idején a vasút mellett lehetett földúton haladni Szepeshalom felé, most már nem. Kénytelen voltam egy kukoricaföldön átvágni, míg el nem értem az M35-ös lehajtóútjáig.

20240627_67_autopalya.JPG

És semmi utána sem! Csak a méteres fű, szúróka, susnyás, mellette pedig a nemrég épült gyárak kerítése. Kénytelen voltam a sínek között menni, bízva abban, hogy időben észreveszem a vonatot, ha jön.

20240627_68_nincs_ut.JPG

Ami aztán jött is, pont a kanyarnál. A kép közepén az eredeti nyomvonal, jobbra a jelenlegi.

20240627_69_nyomvonalkorrekcio.JPG

Középen az eredeti pálya, balra a jelenlegi. Az ötvenes években a repülőtér építése miatt került sor a nyomvonalkorrekcióra. Innentől viszont már nem kell a sínek között haladni, ugyanis újra van földút. Mint később kiderült, a navigáció is beküld Szepes megállótól a településre és úgy lehet kijutni Szepeshalomhoz. Mondjuk úgy, hogy Szepes egy jó hosszú, gyakorlatilag egyutcás külterület. A két megálló a két széléhez van közel. Már amennyire közel.

20240627_70.JPG

Ezt is elértük. Szepes, majd Debrecen-Tégláskert felé tekintve.

20240627_71_szepeshalom_szepes_fele.JPG

20240627_72_szepeshalom_teglaskert_fele.JPG

A peron még megvan, itt volt a táblás megálló.

20240627_73_szepeshalom_mh.JPG

1984-ben.

10_szepeshalom_1984.jpg

Innen már egyszerűbben jutunk el a repülőtérhez. Ahol a tehervonatok vannak, ott volt az eredeti nyomvonal. És… hatássszünet…  ott volt eredetileg Tégláskert megálló.

20240627_74_debrecen_teglaskert_regi.JPG

20240627_75_debrecen.JPG

Ahol a fehér X van, ott volt kb. a megálló eredetileg. A megálló  után a pálya balra kanyarodott,  most viszont előtte kanyarodik el jobbra. Úgyhogy ebből szerintem kettő is volt, na, nem egyszerre.

11_teglaskert_regi.jpg

Az eredeti nyomvonalon vagyunk, ezt ma is használják. Jobb oldalon a jelenlegi pálya.

20240627_76_debrecen_repter_iv.JPG

20240627_77_debrecen.JPG

Szepeshalom, majd Debrecen felé tekintve.

20240627_78_debrecen-teglaskert_szepeshalom_fele.JPG

20240627_79_debrecen-teglaskert_debrecen_fele.JPG

Az egykori Debrecen-Tégláskert megálló helye, mármint a későbbié. Itt volt egy téglaépület is. Ez a megálló a kilencvenes évek elején került ki a forgalomból, 1993-ban már szerintem nem említette a hangosbemondó. Nem volt ez sem rossz helyen, de mégsem lehetett forgalma.

20240627_80_debrecen-teglaskert_mh.JPG

 1968-ban. 

11_db-teglaskert_1968.jpg

Itt elvileg végeztünk, bár jó lett volna még egy snitt, ahol a pálya elkanyarodik a 100-as vonaltól, de ez most kimaradt. Természetesen be van tervezve a 106-os vonal, mondjuk jövő nyárra.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr10018729110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása