2020 őszén voltam először az egykori 972-es vonalon. Akkor Veresegyházról indultam, de a rossz időválasztás miatt rámsötétedett, és nem lett jó a végeredmény. Most visszatértem, és hamarabb indultam, Szadát sem kellett megnézni újra. 12 km – vajon mennyi időt vesz igénybe? Az első útról a beszámoló itt található.
A vonalról két írás, az egyik Szada oldaláról.
http://ik435t.freeweb.hu/bpanno/foto/20010929/veres.htm
https://www.szada.hu/index.php/hirek/utolso-utjara-indult-a-muki
Indulás reggel Kisbérről vonattal, majd Székesfehérvártól Kelenföldig, onnan IC-vel a Keletibe (mert oda már nem kell pót- és helyjegy), és végül Gödöllőig.
Gödöllő kicsit másképp néz ki, mint amikor 7 évvel ezelőtt itt voltunk.
Itt próbáltam nyomokat találni a veresi vonallal kapcsolatban. Egy vágánycsonkát, ha maradt egyáltalán az átépítések után. Nem nagyon mertem beljebb menni, mivel üzemi terület, és a HÉV is járkált. 10 órakor indultam el, vajon mikorra érek a végére?
A pálya mellett az egykori töltés sejlik fel… vagy túl élénk a fantáziám.
A 3-as út másik oldalán az egykori Besnyői út megállóhely. Eredeti formájában jó állapotban.
Gödöllő, majd Alsóöreghegy felé tekintve.
1961-ben.
Alsóöreghegy megállóhely, ahol a dohánybolt található. A jobb oldali épület később épült hozzá.
Besnyői út, majd Knézits Károly út felé tekintve.
1961-ben.
Knézits Károly út/Festetich út megállóhely felvételi épülete, ha minden igaz, a jobboldali volt. A másik később épült mellé.
Alsóöreghegy, majd Felsőöreghegy felé tekintve, bár helytelenül állva, mivel a peron az út másik oldalán volt/lehetett.
1961-ben.
Felsőöreghegy / Blaha Lujza fürdő megállóhely épülete. Eddig egyenesen, vagyis az útvonalvezetést követve jöttünk a Testvérvárosok útján, a Hunyadi János utcán és a Blaháné utcán. Most lemegyünk balra a Galagonya utcára.
Knézits Károly út, majd Szada alsó felé tekintve.
Egy kis emlék.
Az utca felőli rész, gyógyszertár és háziorvosi rendelő található az épületben.
1961-ben.
Ezt követően óvatosan kellett menni, mert elég szűk volt az út. Idővel az aszfalt is elfogyott, és kavicsos úton jutottunk el Gödöllő szélére. Ezután egy kicsit a pályáról letértünk, áthaladtunk egy illegális és ocsmány szemétlerakó helyen – itt nagyon figyeljetek, nehogy valamibe belelépjetek! Aztán ismét lett egy földút és megtaláltam egy felsővezetéktartó oszlop maradványt.
Itt már Szada szélén haladunk.
Szada alsó helye. Ahol a garázs található. Itt kicsit necces volt a helyzet, mivel a tulajdonos kint volt, biztos észlelte, hogy videózok, de nem problémázott – lehet, nekem se kellene ügyet csinálni ebből.
Felsőöreghegy, majd Szada felé tekintve.
1961-ben.
Bal oldalon haladt a vasút, a jobb oldalon lehetett a mrh-t megközelíteni az utca felől.
Szada megálló-rakodóhely felvételi épülete, kicsit elbújva.
Szada alsó, majd Veresegyház felé tekintve.
Itt már volt egy kis gond, ugyanis ahol most állok, az nem a vasúti töltés helye. Ahol van a vasúti kerítés, az a ház talán lakóőrház volt, nos ott haladt a pálya, de az már magánterület, nem lehet bejutni oda.
A közút felől visszamentem.
Viszont a veresi oldalon lévő őrházat, ha volt egyáltalán, nem találtam.
Szada 1960-ban.
Az utolsó szakasz lenne. Itt is elfogyott az út egy idő után, de gyalogcsapáson lehet haladni.
Az Eötvös utcát is keresztezte a pálya egykoron, de ott nem találtam töltésnyomot. A Csokonai utcán haladva értem el egy játszótérhez, itt lett meg újra a pálya helye.
Itt egy kis extra, ugyanis volt egy deltavágány Vác felé.
Ami valahol itt ért a jelenlegi 71-es vonalba, és volt itt egy épület is talán, váltókezelő hely… habár furcsa lenne, ha meghagyták volna, ugyanis a deltát a vonal megszüntetése előtt évtizedekkel felszámolták.
A szelvénykő még megvan a veresegyházi állomás közelében.
Megérkeztünk. 14 óra van, ami azt jelenti, hogy 4 óra hossza volt az út. Óránként 3km-t haladtam. Ezt nem árt belekalkulálni a többi vonalbejáróba. Amúgy ajánlott ez a vonal, mert jól járható, az épületek megvannak, nem nagy távolság. Innen busszal vissza Gödöllőre, aztán tovább haza.