Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2024.03.30 Szeged megszűnt vasútvonalai 2.0

2024. június 09. - JasonX2

Vannak helyek, melyek megtekintéséhez kevés egy hétvége. A mostani is ilyen, ezért választottam a húsvéti hosszú hétvégét. Szeged egy kicsit messze van.

szeged_hid_bombazas.jpg

(forrás: https://szegedpanorama.blogspot.com/2013/07/a-transzbalkani-vasut-hajdanvolt.html)

Több, egykoron bejárt vasúti vonalra is visszatértem mostanság, hogy újra végigjárjam, fényképezzem, videózzam. Szegeden 2020 szilveszterén voltam, lásd itt. Az egy kicsit össze lett csapva, és a falunéző sem jött össze teljesen. Most itt a lehetőség.

Az egész úgy indult, hogy péntek reggel végeztem éjszakás műszakban, és utána terveztem indulni. Volt már ilyen máskor is, de most mindenféle alvás nélkül indultam el. 10:36-kor közvetlen járat volt Szegedre, kb. 5 óra hossza. Szerencsém volt, hogy nem a korábbi járattal indultam, mert arra nem fértem volna fel. Így is voltak útközben utasok, akik Székesfehérváron maradtak. Délután egy távolsági busszal utaztam a temetőig, ami a Szőregi úton található, kellett is, mivel elég sok cucc volt nálam. Onnan egy negyedóra séta az Anna panzióig, ahol másfél éve voltunk.

Másnap reggel Tiszaszigetig mentem busszal, mivel a települést nem néztem meg annak idején. A katolikus templom környékén nagyjából minden látnivaló megtalálható, 1956-os emlékmű, Kossuth szobor, világháborús emlékmű, Szent István szobor, Trianon kopjafa.  

20240330_001_tiszasziget_kt.JPG

20240330_002_tiszasziget_1956.JPG

20240330_003_tiszasziget_kossuth_lajos.JPG

20240330_004_tiszasziget_vh_em.JPG

20240330_005_tiszasziget.JPG

20240330_006_tiszasziget.JPG

20240330_007_tiszasziget.JPG

20240330_008_tiszasziget_szent_istvan.JPG

20240330_009_tiszasziget_trianon_kf.JPG

20240330_010_tiszasziget.JPG

A tér egyik végén a faluház, a másik oldalon a Községháza, a kettő „között” a piac.

20240330_011_tiszasziget_vedres_istvan_faluhaz.JPG

20240330_012_tiszasziget_ph.JPG

20240330_013_tiszasziget_piac.JPG

20240330_014_tiszasziget.JPG

Innen gyalogosan indultam a határ felé. Kis séta után elértem a Határőrizeti emlékhelyet.

20240330_015_tiszasziget_kijarat.JPG

20240330_016_hatarorizeti_emlekhely.JPG

20240330_017.JPG

20240330_018.JPG

20240330_019.JPG

20240330_020.JPG

20240330_021.JPG

20240330_022.JPG

20240330_023.JPG

20240330_024.JPG

20240330_025.JPG

20240330_026.JPG

20240330_027.JPG

20240330_028.JPG

20240330_029.JPG

20240330_030.JPG

20240330_031.JPG

20240330_032.JPG

20240330_033.JPG

20240330_034.JPG

A Mélypont emlékhelyhez a határhoz vezető útról le kellett térni és egy kicsit sétálni.

20240330_035_melypont_emlekhely.JPG

20240330_036.JPG

20240330_037.JPG

20240330_038.JPG

20240330_039.JPG

Ez egy vasúti híd volt régen. Innen már látható az egykori Vedresháza megállóhely épülete.

20240330_040_vasuti_hid.JPG

20240330_041_vedreshaza_mh.JPG

Először Gyála, majd Tiszasziget-Újszentiván felé tekintünk. Bár felmerült, hogy egy darabig továbbmenjek a határ felé, de esélytelen, hogy bármit is találtam volna, mivel erről a vonalról nincs olyan térkép, melyen fel lenne tüntetve az őrházak helye.

20240330_042_gyala_fele.JPG

20240330_043_tiszasziget-ujszentivan_fele.JPG

20240330_044.JPG

4 éve itt fejeztem be a napot, most direkt itt kezdtem, és a visszaút gyalogos lesz. Időközben lett gazdája az épületnek, kapott is némi felújítást – legalább nem lesz az enyészeté.

20240330_045.JPG

20240330_046_vedreshaza_mh.JPG

A megálló 1960-ban.

vedreshaza_1960.jpg

A végső időben 156-os számú vasútvonal eredetileg Karlováig tartott. 1946-tól a vonal végállomása itt volt, a további részeket felszedték. Innen egy kb. 16 km, míg újra vannak sínek Törökkanizsától, de csak Csóka után járható a pálya. Vedresháza is végmegállóhely volt még kb. 13 évig, amikor elindult az első vonalmegszüntetési program, a jugoszláv és osztrák határnál lévő zsákvonalakat érintette. 1959-ben itt is felszedték a pályát Szőregig.

A már fentebb lévő hídtól a másik irányba haladunk Szeged felé, egy lovastelep mellett. Nemsokára elérünk egy közutat, ahol balra kanyarodva lehet eljutni a már szintén mutatott Mélypont emlékhelyig, jobbra a határ felé vezető közútra jutni. Egyenesen pedig haladunk tovább.

20240330_047_palya_helye.JPG

20240330_048.JPG

Mindjárt elérkezett az első bozótharc. De nem sokáig tartott, utána szépen lehetett haladni.

20240330_049_novenyzet.JPG

20240330_050_tiszta_terep.JPG

Közben látunk szélmalmot, víztornyot.

20240330_051_szelmalom.JPG

20240330_052_viztorony.JPG

Itt azért kérdéses, hogy hol volt a pálya, de szerintem pont szemben és emiatt járhatatlan is. De van mellette egy út.

20240330_053.JPG

20240330_054.JPG

20240330_055.JPG

El is érkeztünk Tiszasziget(Ószentiván)-Újszentiván egykori megálló-rakodóhelyhez. Jelenleg Újszentiván szélén található, de a régi képen látszik, hogy korábban a két település között kb. félúton volt. Lehet hőbőrögni, de a légi felvételeken néha nehéz eldönteni, hogy mi micsoda. Erről a melléképületről is azt gondoltam, hogy egy rakodó raktárral, de nem.

20240330_056_mellekepulet.JPG

Vedresháza, majd Szőreg felé tekintve.

20240330_057_vedreshaza_fele.JPG

20240330_058_szoreg_fele.JPG

A felvételi épület szép állapotban van, idősek otthona elvileg, már ottjártamkor semmilyen mozgást nem láttam. Az is csoda, hogy be tudtam jönni ide, egyik irányból sem volt „Magánterület” tábla.

20240330_059_tiszasziget-ujszentivan_mrh.JPG

20240330_060_szelfi.JPG

1963-as felvétel.

tiszasziget-ujszentivan_1963.jpg

Letértem egy kis időre a pályáról, és bementem a faluközpontba. Aztán kicsit odébb visszatértem az egykori pályára.

20240330_061.JPG

20240330_062.JPG

Néhol olyan sűrű volt a növényzet, hogy a szántóföld szélén kellett haladni.

20240330_063.JPG

20240330_064.JPG

20240330_065.JPG

20240330_066.JPG

20240330_067.JPG

Innen pedig már ismerős a terep, Szőreg szélén járunk.

20240330_068.JPG

Balra a békéscsabai vonal, jobbra, ami be van nőve, az egykori temesvári vonal.

20240330_069_ket_vonal.JPG

20240330_070.JPG

Tekintve, hogy már vonat sem jár a 121-es vonalon, ott is lehetett volna továbbmenni, de inkább lejöttem a pályáról, és Szőreg szélén egy kis utcában mentem el a 320-as őrházig.

20240330_071_szoreg_kijarat.JPG

20240330_072_keresztezodes.JPG

Itt Szőreg felé tekintünk, itt már nem látszik a pálya, majd a sínek megbontva az útátjárónál, és leaszfaltozva a helye, de az őrház után még egy darabig megvannak.

20240330_073_palya_vege.JPG

20240330_074_leaszfaltozva.JPG

20240330_075_orhaz.JPG

A pálya vége, ez kb. az utolsó lakóházzal szemben van. Aki szeretné, így megtalálhatja, de figyelni kell a sok szemét között.

20240330_076_palya_vege.JPG

20240330_078_toltes.JPG

A téglagyár, ami miatt nem lett Szőreg után elbontva a pálya.

20240330_079_teglagyar.JPG

Szőreg, majd Óbéba felé tekintve.

20240330_084_szoreg_fele.JPG

20240330_085_obeba_fele.JPG

A 321-es őrház helye, ami Újszentiván megálló volt valamikor. Tizenpár éve még megvolt. Kissé hihetetlen, alig 10 perc séta volt eddig eljutni, de a nagy esőzés miatt ez kimaradt 2020-ban.

20240330_086_ujszentivan_mh.JPG

A pálya elvileg eddig volt meg, de illegális bontás történt. 1920 után elég szerencsétlen sorsra jutott ez a vonal, több helyen keresztezte a szerb-román határ. Az óbébai állomás pont a határon volt, illetve az már szerb oldalra esett. 1945 után Oroszlámosig felbontották a pályát innen. Ez egy fővonal volt, ezért ezt már meg lehet találni az 1870 körüli katonai felmérésen. Az pedig kb. 5 őrházat jelől a határ felé haladva. Mivel semmi nem maradt az épületekből, ezért felesleges két órás út lett volna gyalogosan.

A Szentiván dűlőn áthaladva értem el a kübekházi utat. Ott pedig bevártam az onnan érkező buszt, hogy aztán Szőreg központjában leszállva falunézőt tartsak – ez ugyanis szintén kimaradt 4 éve.

20240330_087_szentivani_dulo.JPG

20240330_088_szoreg_buszmegallo.JPG

Hősök tere, Emese kút.

20240330_089_szoreg_hosok_tere.JPG

20240330_090_szoreg_emese_kut.JPG

20240330_091_szoreg.JPG

Árpádkori monostor.

20240330_092_szoreg_arpadkori_monostor.JPG

20240330_093_szoreg.JPG

Művelődési ház, katolikus templom, teknős szobor, Földesi Tibor szobor, Virágsziget, Községháza, posta, szerb templom, faluház.

20240330_094_szoreg_muvhaz.JPG

20240330_095_szoreg_kt.JPG

20240330_096_szoreg_teknos.JPG

20240330_097_szoreg_golya.JPG

20240330_098_szoreg_foldesi_tibor.JPG

20240330_099_szoreg.JPG

20240330_100_szoreg_szobor_helye.JPG

20240330_101_szoreg_viragsziget.JPG

20240330_102_szoreg_ph.JPG

20240330_103_szoreg_posta.JPG

20240330_104_szoreg_szerb_templom.JPG

20240330_105_szoreg_faluhaz.JPG

És aztán jókora séta, és Szőreg állomás újszegedi végén vagyunk. Ez elvileg egy őrház.

20240330_106_szoreg_orhaz.JPG

Ez az I-es szolgálati hely, amit pár éve felújítottak. Közlekedési emlékhely van benne kialakítva.

20240330_107_szoreg_valtohely.JPG

20240330_108_szoreg_sorompo.JPG

20240330_109_szoreg.JPG

20240330_110_szoreg_emlekoszlop.JPG

20240330_111_szoreg.JPG

20240330_112_szoreg_vasuttorteneti_eh.JPG

Ez egy lakóház (mi más lenne), úgy értve, hogy talán szolgálati lakás lehetett.

20240330_113_szoreg_szolgalati_lakas.JPG

Mellette egy másik őrház, az egyik oldala biztosan lakott.

20240330_114_szoreg_orhaz.JPG

Tiszasziget-Újszentiván/Újszentiván/Szőreg-Újtelep felé, majd Újszőreg felé tekintve.

20240330_115_szoreg_ujszentivan_fele.JPG

20240330_116_szoreg_ujszoreg_fele.JPG

Az egykoron sokkal nagyobb forgalmú Szőreg állomás.

20240330_118_szoreg_allomas.JPG

Néhány elbontott vágány helye megtalálható, a fűben megbújó betonaljak.

20240330_119_szoreg_betontalp.JPG

20240330_120_szoreg.JPG

Pályatelefon.

20240330_121_szoreg_telefon.JPG

Itt már semmilyen vonat sem jár, Mezőhegyes-Újszeged között buszok járnak. Módváltás!

20240330_122_szoreg_modvaltas.JPG

20240330_123_szoreg.JPG

Átépített egykori raktár, a postakocsik is megvannak még.

20240330_124_szoreg_raktar.JPG

20240330_125_szoreg_postakocsi.JPG

20240330_126_szoreg_jelzo.JPG

Iparvágány a jobb oldalon, hol van, hol nincs.

20240330_128_szoreg_iparvagany.JPG

20240330_129_szoreg_es_helye.JPG

Őrház és melléképülete, lakatlan, és valahol itt volt a másik őrhely is, amit elbontottak.

20240330_130_szoreg_orhaz.JPG

20240330_131_szoreg.JPG

Ez egy szolgálati lakás lehetett, pár éve itt volt némi tereprendezés, de az iparvágány előtte haladt el.

20240330_132_szoreg_lakas.JPG

20240330_133_szoreg_iparvagany.JPG

20240330_135_szoreg.JPG

Bal szélen a mezőhegyesi-békéscsabai vonal, középen a temesvári vonal, amit kihúzóként is használtak egy ideig, jobb oldalon az elbontott karlovai vonal. Sajnos ez utóbbi kiágazását nem lehet megtalálni a sűrű növényzet miatt.

20240330_136_szoreg_harmadik_ut.JPG

Váltófűtő az újszegedi oldalon.

20240330_137_szoreg_valtofuto.JPG

20240330_138_szoreg_valto.JPG

A második vágány helye.

20240330_140_masodik_vagany_helye.JPG

1967-ben.

szoreg_1967.jpg

Másnap folytattam az utat, az egykori Újszőreg megállóhely, a 319-es őrháznál. 1924-1962. Szőreg, majd Újszeged felé tekintve.

20240331_01_szeged_szoreg_fele.JPG

20240331_02_szeged_ujszeged_fele.JPG

20240331_03_szeged_ujszoreg_mh.JPG

1963-ban.

ujszentivan_1963.jpg

Váltóőrhely az egykori kendergyári iparvágánynál.

20240331_04_szeged_orhely.JPG

20240331_05_szeged_kendergyari_vonal.JPG

20240331_06_szeged_jelzoarboc.JPG

Elvileg volt itt egy őrház, de a helyét nem találtam. Viszont egyre inkább látszott az iparvágány helye.

20240331_07_szeged.JPG

20240331_08_szeged.JPG

20240331_09_szeged.JPG

ujszeged_orhazak.jpg

20240331_10_szeged.JPG

318-as őrház, és meg is érkeztünk Újszegedre.

20240331_11_szeged_318_orhaz.JPG

Őrhely a szőregi oldalon, mellette a salakoló akna.

20240331_12_szeged_orhely.JPG

20240331_13_szeged.JPG

20240331_14_szeged_esobeallo.JPG

Újszőreg, majd Szeged felé tekintve.

20240331_15_szeged_ujszoreg_fele.JPG

20240331_16_szeged_fele.JPG

Újszeged teljesen leépült felvételi épülete.

20240331_17_szeged_ujszeged_allomas.JPG

20240331_18_szeged.JPG

20240331_19_szeged.JPG

20240331_20_szeged.JPG

20240331_21_szeged.JPG

Itt a pálya vége, de pár évtizede a hídfőig megvoltak a vágányok, kihúzóvágányként használták 1944 után. Az őrház, és a másik őrhelynek sem találtam nyomát.

20240331_22_szeged_palya_vege.JPG

1963-ban.

ujszeged_1963.jpg

20240331_23_szeged_kutato_intezet.JPG

20240331_24_szeged_hidfo.JPG

Elég nehéz volt híd hiányában eljutni a túlpartra az eredeti útvonalon. A fenti intézet használja azt a helyet, ahol a pálya a Tisza parti hídfőig volt eredetileg. Innen el kellett menni a Belvárosi hídig. Mondjuk illett is erre jönni kétnapi tartózkodás után. Mint ahogy a Dómhoz is el kell menni.

20240331_25_szeged_belvarosi_hid.JPG

20240331_26_szeged_kozmuvelodesert.JPG

20240331_27_szeged_dom.JPG

Erre haladt a pálya a Tiszához a szegedi oldalon.

20240331_28_szeged_em.JPG

Egy elhagyott ház a közelben.

20240331_29_szeged_elhagyott_haz.JPG

Egy „kicsit” tévedtem, hogy a parton haladt a régi pálya, jóval bentebb, a kórház területén. Ezen az 1963-as képen a jobb felső sarokban az újszegedi hídfő, aztán látszik a híd maradványa a Tiszában, majd a pálya nyomvonala. A bal alsó sarokban a szegedi pályaudvar.

szeged_1963.jpg

Itt a pálya vége a szegedi oldalon.

20240331_30_szeged_palya_vege.JPG

20240331_31_szeged_nagy_kolyuk.JPG

Az ország harmadik legszebb pályaudvara. Az elsőnél pár hónapja jártunk, két vonalat is megnéztünk.

20240331_32_szeged_pu.JPG

 És mi a helyzet a másodikkal? Van ott is néznivaló, mint a pécsváradi, harkányi vonal.

A nap itt még nem ért véget, ugyanis elindultam a 135-ös vonalon, de Telekgerendásnál visszafordultam. Mármint átszálltam a szembejövő szerelvényre, amit alig értem el a késések miatt. Természetesen busszal sem tudtam elmenni a szálláshoz, ugyanis a rókusi állomásnál megálló buszt is lekéstem. Így aztán gyors séta a Mars térre, és onnan egy másik busszal vissza.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr4218419861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.06.10. 10:24:17

A Mezőkomárom-Tamási-Dombóvár vonalat ne járd be!
Egy meló kapcsán végigfotóztam hektométerenként hátra és előre.
süti beállítások módosítása