Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2020.12.31 Évzáró - Szeged elveszett vonalai

2021. április 01. - JasonX2

Miután kiszabadultam a karanténból, még maradt némi időm, ezért a nem túl távoli messzeségben próbáltam újabb bejárandó vonalakat keresni. Majd egy váratlan fordulat után a keleti, déli végek felé indultam.

Szeged az év vége felé mindig kellemes emlékként tér vissza. 2005-ben az utolsó napokban voltam itt, 2008-ban másodjára is, akkor már némileg jobban megnézve a várost. 2017 októberében ketten jöttünk el. Most pedig, immár negyedjére vagyok itt, ezúttal két, megszűnt viszonylatot keresve. A Temesvár-Orsova, illetve a karlovait már korábban kinéztem, de a távolság miatt félretettem. Aztán el is felejtettem, majd Dani rókusi régi vonalbejárása után került újra elő.

A korlátozások nehezítették a helyzetet, ezért csak hajnali 5 után tudtam elindulni, de akkor sem tudtam túl gyorsan haladni a köd és a sötét miatt. Bár több lehetőséget felkínált a Google, de eldöntöttem, hogy a 47-esen megyek végig Debrecen után. Miután elértem Békés megyét, a látási viszonyok igen, az útviszonyok nem javultak, majd csak (Csanád-)Csongrád megyében. A terv az volt, hogy a sportcsarnoknál parkolok, gyalogtúra Szőregig, ott egy kis kitérő, majd Újszentiván két helyen majd Tiszasziget, aztán vissza busszal.

Az eső elkezdett esni, védőeszköz nem volt, ezért a Szabadkai úti Tescoba is be kellett térni, de ott legalább egy jó kis maszkot találtam. Ezután irány a Sportcsarnok.

Mielőtt belevágnék egy fontos dolog, mert a videóanyag eleje félreérthető lehet: a korábbi videókat szöveg nélkül vettem fel, most ezt a szép szokásomat félretettem. Mások is készítenek úgy videókat, hogy beszélnek közben, miközben akadhat némi beszédhibájuk. Nekem is van!!! De emiatt nem érzem magam kevesebbnek, úgyhogy igyekszem informatívan megnyilvánulni. Aztán, ha sértődés lesz, akkor az nem lesz újdonság. Jó is lenne, ha profi stáb, profi kamerákkal, profi riporterekkel készítene ilyen videókat, de nincs ilyen, így ránk, lelkes ’amatőrökre’ hárul a feladat.

Újszegeden jártam három éve, a helyzet nem javult semmit. Régen ez egy kis állomás volt, össze volt kötve a főpályaudvarral. Három viszonylat is volt itt, Békéscsaba, Orsova, Karlova. 1920 után két vonal megrövidült, de megmaradt. Miután 1944-ben a Tisza-hídat felrobbantották, akkor lett végállomás. Az orsovai vonalnak Újszentiván megálló, a karlovainak Vedresháza lett a vége. Mivel rövid vonalak voltak, ezért megszűnt rajtuk a forgalom.

20201231_01_szeged_ujszeged.JPG

20201231_02_szeged_kiegett_kocsma.JPG

20201231_03_szeged_szembol.JPG

20201231_04_szeged.JPG

20201231_05_szeged.JPG

20201231_06_szeged_palya_vege.JPG

Bakterház és szerelőakna. Ja, és időközben egy esőbeálló is épült.

20201231_07_szeged_bakterhaz.JPG

20201231_08_szeged_szereloakna.JPG

Az egy őrház lenne?

20201231_09_szeged_orhaz_lenne.JPG

Ma minden igaz, kétvágányos volt a vonal Szőregig.

20201231_10_szeged.JPG

20201231_11_szeged_vegyes_talpak.JPG

Ismeretlen objektum.

20201231_12_szeged_ismeretlen_objektum.JPG

Elérkeztünk az első helyhez. Újszőreg 1924 és 1962 között létezett, volt itt egy őrház. Újszeged felé tekintünk, bal szélen elég hely van egy másik vágány számára.

20201231_13_szeged_ujszeged_fele.JPG

Szőreg felé.

20201231_14_szeged_szoreg_fele.JPG

A megálló helye.

20201231_15_szeged_ujszoreg.JPG

20201231_16_szeged_jelzo.JPG

20201231_17_szoreg_sorompo.JPG

20201231_18_szoreg.JPG

Szőreg I-es őrhely, melyet felújítottak és emlékhely lett belőle.

20201231_19_szoreg_bakterhaz.JPG

Újszőreg felé.

20201231_20_szoreg_ujszoreg_fele.JPG

Őrház vagy szolgálati lakás. Elég nagy méretű, talán egy ilyen laktam én is az első pár évben.

20201231_21_szoreg_lakohaz.JPG

Szőreg állomás.

20201231_22_szoreg_allomas.JPG

20201231_23_szoreg.JPG

Újszentiván felé.

20201231_24_szoreg_ujszentivan_fele.JPG

20201231_25_szoreg.JPG

Egy lekerített helyre mennek be a vágányok.

20201231_26_szoreg.JPG

20201231_27_szoreg.JPG

A II-es őrhelyet elbontották, valahol itt lehetett az őrházaknál.

20201231_28_szoreg_orhazak.JPG

20201231_29_szoreg.JPG

20201231_30_szoreg_ez_is.JPG

Chilli Produkt épülete lehet.

20201231_31_szoreg_borovi_chilli_produkt.JPG

Balra a békéscsabai és temesvári, jobbra a karlovai vonal.

20201231_32_szoreg_bekescsaba_temesvar.JPG

Másik gyárépület, a Borovi Gerendaház.

20201231_33_szoreg_borovi_gerendahaz_talan.JPG

Lassan járhatatlan lesz a karlovai vonal. Mellette egy tisztás.

20201231_34_szoreg.JPG

20201231_35_szoreg_karlova_toltes.JPG

Húha, ezt majdnem elszúrtam. Haladtam tovább a fenti kép után, erre kiderült, hogy a karlovai vonal már lekanyarodott jobbra. Vagyis a fenti (és a lenti) képen a karlovai vonal töltése látható.

20201231_36_szoreg.JPG

A fákkal benőtt pálya volt a temesvári, ez egyenesen halad tovább egy darabig.

20201231_37_szoreg.JPG

Két lehetőség volt, haladok a csabai vonalon, mivel itt csak napi egy vonat van, más nem jár, elmegyek egy útátjáróig, ami némi kerülő, de garantáltan járható, vagy a temesvári vonal mellett a földeken haladok Újszentiván határáig. Sajnos az utóbbit választottam, így aztán lehetett a sárban kínlódni, mert az eső is elkezdett esni. Még a földúton is alig lehetett haladni, azt pedig szerettem volna elkerülni, hogy valamelyik földtulajdonossal összetalálkozzam.

20201231_38_ujszentivan_bejarat.JPG

A tábla közelében egy lakott őrház, amin egy felirat, de nem Arad 1857, hanem Anno 1897, ezt rosszul mondtam. A sín az átjárónál le van aszfaltozva.

20201231_39_ujszentivan_orhaz.JPG

20201231_40_ujszentivan_leaszfaltozott_toltes.JPG

A töltéssel párhuzamosan halad egy földút, ami nem igazán járható most. Egy darabig látszanak a sínek, majd elfogytak, úgyhogy bementem a fák közé, és meglett a vége. Itt a sínek a téglagyárig haladtak, ott volt az Újszentiván megálló és egy őrház, de most már semmi nem látható ott, ezért hagytam.

20201231_41_ujszentivan.JPG

20201231_42_ujszentivan_sin_vege.JPG

Ugyanis visszabuszoztam Szegedre, hogy aztán autóval visszatérjek Újszentivánra. Autóval sem mentem végig az úton, ez most már kimarad.

20201231_43_szeged_busz.JPG

A karlovai vonalon (amit felszedtek 1963-ban) a következő  hely Tiszasziget-Újszentiván volt, ide már négy keréken mentem az időhiány miatt. Az állomást időközben felújították, idősek otthona, de bemenni nem tudtam.

20201231_44_ujszentivan_tiszasziget-ujszentivan.JPG

Utolsó erővel elmentem Vedresháza megállóig, ami a szerb határ közelében van. Az épületben szétnéztem gyorsan. Itt a pálya a közelben lévő Gyála felé haladt tovább (milyen jó lenne majd a szerb részre is eljutni egyszer).

20201231_45_vedreshaza_gyala_fele.JPG

Itt visszanézünk Tiszasziget-Újszentiván felé.

20201231_46_ujszentivan_fele.JPG

Újszentiván néhány látnivalója, a kanyarban az ortodox templom, a községházánál két világháborús emlékmű.

20201231_47_ujszentivan_ortodox_templom.JPG

20201231_48_ujszentivan_ph.JPG

20201231_49_ujszentivan_ii_vh_em.JPG

20201231_50_ujszentivan_i_vh_em.JPG

A Keresztelő Szent János-templom előtt pedig egy 1956-os emlékmű.

20201231_51_ujszentivan_1956.JPG

20201231_52_ujszentivan_keresztelo_szent_janos-templom.JPG

A szegedi díszkivilágításra nem jutott idő, de a Dómhoz még elmentem.

20201231_53_szeged_dom.JPG

20201231_54_szeged_szelfi.JPG

A visszaút a 47-esen Berettyóújfaluig, majd onnan néhány bihari településen át hazáig. Kár, hogy nem volt idő a pocsaji kivilágításra, illetve az időközben odakerült Md mozdonyt megnézni. Végül 19:50-re értem haza.

Ez az írás pontosan három hónapot késett, és mostanra biztos lett, hogy lebontják az újszegedi állomást.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr5216487898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása