Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2024.10.23 70-es vonal: Párkány - Szob 2.0

2025. február 21. - JasonX2

Egy újabb ismétlő túra, sokadik tervezés után. Párkány és Szob között lévő egykori Garamkövesd állomás, valamint Kovácspatak és Helemba megállóhelyek újbóli felkeresése. Várhattam volna vele még vagy három hónapot, hogy meglegyen az 5 éves jubileum, de nem.

https://nevtelenutazo.blog.hu/2020/03/26/2020_01_25_a_70-es_vonal_parkany_es_szob_kozott_megszunt_megalloi

Indulás reggel fél ötkor a komáromi busszal. Onnan séta Észak-Komárom állomásig. Onnan pedig vonattal, érsekújvári átszállással. Mint kiderült, a szerelvényről sem kellett volna leszállni. Kellemes kis szerelvény ez, hasonló a Kissekhez.

20241023_01_ersekujvar.JPG

20241023_02_ersekujvar.JPG

Ugyanez a szerelvény ment tovább Párkányba.

20241023_03_ersekujvar.JPG

Így egy kicsit kellemesebb volt megérkezni, mint Esztergomból átsétálni, mint annak idején.

20241023_04_parkany.JPG

20241023_05_parkany.JPG

20241023_06_parkany.JPG

Az állomás előtt vártam egy kb. fél órát, míg a busz tovább nem vitt. Bár lehetett volna a vonal környékén mászkálni, már amennyire megközelíthető biztonságosan egy kétvágányos fővonal, de maximum az egykori őrházak helyét tudtam volna megkeresni. Így inkább busszal mentem az egykori garamkövesdi állomásnál lévő buszmegállóig. A sofőr is kissé meglepődött, ugyanis már évek óta nem használhatja senki, mivel nincs ott semmi. Az ősz ellenére még azért van rendesen növényzet (Dunapataj óta tudjuk, hol nincs?). Nem egyszerű a haladás. Az első képen középen a szobi oldalra eső őrhely helye látható.

20241023_07_garamkovesd_orhely_helye.JPG

A második és harmadik vágányok voltak az átmenő vágányok. Itt az első vágány helye látható.

20241023_08_garamkovesd_vagany_helye.JPG

Olyan jól sikerült a bontás, hogy a vegetáció segítségével alig megy a beazonosítás. Valahol itt lehetett a negyedik vágány kiágazása, ezt is csak onnan lehet sejteni, hogy a felsővezetéktartó oszlopokat nem cserélték ki, és azok szélesebbek, ahol korábban vágányok voltak.

20241023_09_garamkovesd_4-es_vagany.JPG

Itt volt a mérlegház, ha jól sejtem.

20241023_10_garamkovesd_merleghaz_helye.JPG

Itt a rakodó és a raktár helye.

20241023_11_garamkovesd_rakodo_raktar_helye.JPG

Itt volt a felvételi épület.

20241023_12_garamkovesd_allomas_helye.JPG

Párkány, majd Kovácspatak felé tekintünk.

20241023_13_garamkovesd_parkany_fele.JPG

20241023_14_garamkovesd_kovacspatak_fele.JPG

A szelvénykő megmaradt. Itt volt egy őrház is az állomás mellett.

20241023_15_garamkovesd_szelvenyko.JPG

Aminek a kerítése még látható, ha a közútról bemegyünk az állomás területére. A régi romos ház is megvan az út mellett. Talán szolgálati lakás lehetett. Próbáltam még a másik őrhely helyét megkeresni, el is indultam a közút szélén gyalogosan, de ahol be lehetett volna menni, ott már olyan sűrű volt a növényzet, hogy ezt is elengedtem. Azért hihetetlen, hogy milyen jól sikerült a bontás. Két videót is találtam, alig pár év eltéréssel, az egyiken még teljesen megvan szinte minden épület, a másikon már semmi.

20241023_16_garamkovesd_romos_haz.JPG

1962-ben:

garamkovesd_1962.jpg

Egy Indóházas cikk:

https://iho.hu/hirek/hol-volt-hol-nem-volt-120109

20241023_17.JPG

20241023_18_szelfi.JPG

Itt lehetett kimenni a szobi oldalon lévő őrhelyhez. A felüljáró alatt haladva, majd egyből balra fordulva volt. De van a vasút túloldalán néhány egyéb ház is.

20241023_19.JPG

Itt is jelölt egy közel 150 éves térkép egy őrházat, de elég nehéz itt elképzelni.

20241023_20_orhaz_helye.JPG

Közben a Duna közelébe értünk. Nem a legkellemesebb a séta, ugyanis nagy volt most a forgalom, az út pedig elég szűkös – aki erre járna, csak óvatosan!

20241023_21_duna.JPG

A Kovácspataknál lévő épület egyik romos melléképülete.

20241023_22_romos_epulet.JPG

Szabványkerítés?

20241023_23.JPG

20241023_24_kovacspatak_felveteli_epulet_lenne.JPG

5 év alatt sem derült ki, hol volt a megálló. A régi képek egy része a szociális otthont mutatja, ott volt kitéve a tábla.

20241023_25_kovacspatak.JPG

20241023_26_kovacspatak_szocotthon.JPG

Ez talán egy sorompókezelő hely lehetett. 5 éve még be lehetett menni.

20241023_27_kovacspatak.JPG

Garamkövesd, majd Helemba felé tekintve.

20241023_28_kovacspatak_garamkovesd_fele.JPG

20241023_29_kovacspatak_helemba_fele.JPG

Itt is volt valami kis épület.

20241023_30_kovacspatak_vagy_itt.JPG

De logikusabb lenne, hogy ez volt a felvételi épület. Bár inkább szolgálati lakásnak tűnik.

20241023_31_kovacspatak_vagy_ez.JPG

A megálló után visszatértem a közútra, név szerint az 1515-ösre. Az útkereszteződés után nem sokkal találtam ezt.

20241023_32_kovacspatak.JPG

20241023_33_kovacspatak.JPG

20241023_34_kovacspatak.JPG

20241023_35_kovacspatak.JPG

20241023_36_kovacspatak.JPG

20241023_37_kovacspatak.JPG

Az egykori őrház megvan, van gazdája, de lassan nem látszik az út felől.

20241023_38_helemba_orhaz.JPG

Egy útkereszteződéssel hamarabb letértem…, na szóval az fenti őrháznál a vasút és a közút keresztezi egymást. Aztán kis séta, és elérjük Helemba szélét. Viszont a közút és a vasút fokozatosan távolodik egymástól. Két út is vezet a vasúthoz a helembai főútról. Az elsőn mentem most le, itt már áthaladtam a vasút alatt.

20241023_39_helemba_aluljaro.JPG

Egy földúton tovább haladva egy kicsit egyenesen, majd jobbra eljutunk ide. Igen, fák, virágok, fény, meg a tény, hogy itt is volt egy őrház. Nem sok esélyt adtam annak, hogy ide ki tudok sétálni, de sikerült.

20241023_40_helemba_orhaz_helye.JPG

Egyébként, ha a másik úton tértem volna le, egyenesen eljutottam volna a vasúti megállóhoz. De most egy másik úton mentem, ami szintén ki vitt oda egy tó mellett elhaladva.

20241023_41_helemba.JPG

Kovácspatak, majd Szob felé tekintve.

20241023_42_helemba_kovacspatak_fele.JPG

20241023_43_helemba_szob_fele.JPG

Itt lehet bejutni Helembára pár, jó pár száz méter után, de nem volt rossz helyen a megálló.

20241023_44_helemba_lejaro.JPG

Nincs már meg a tábla. Ahol most állok, ott is volt egy kis esőbeálló annak idején.

20241023_45_helemba_mh.JPG

20241023_46_helemba_szelvenyko.JPG

Illemhely, majd az egykori váró belseje.

20241023_47_helemba_mellekhelyiseg.JPG

20241023_48_helemba.JPG

20241023_49_helemba.JPG

A váró mellett egy lakóőrház is van üresen. Képek nem készültek, de voltam bent. Amekkora szemét volt bent, nem csak én jártam itt az egykori lakók után.

20241023_50_helemba_udvar.JPG

20241023_51_helemba.JPG

20241023_52_helemba.JPG

20241023_53_helemba.JPG

Közel vagyunk már a határhoz. Itt is volt egy őrház.

20241023_54_helemba_orhaz_helye.JPG

20241023_55_helemba.JPG

Hihetetlen, a korábbi alkalommal egyből megtaláltam a hídra vezető lépcsőt, de most keresni kellett.

20241023_56_hid.JPG

Szobról a Metropollal mentem volna tovább, de késett, így maradt a Kiss. Hmm.. másnaposság mentesen azért jobban esik a vonalbejáró is.

A Z70-el mentem a Nyugatiig, onnan metróval a Délibe, onnan az Agrammal Székesfehérvárig, annak késése miatt a komáromi személyvonat helyett a pécsi busz maradt.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr10018800798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása