Egy újabb ismétlő túra, sokadik tervezés után. Párkány és Szob között lévő egykori Garamkövesd állomás, valamint Kovácspatak és Helemba megállóhelyek újbóli felkeresése. Várhattam volna vele még vagy három hónapot, hogy meglegyen az 5 éves jubileum, de nem.
Indulás reggel fél ötkor a komáromi busszal. Onnan séta Észak-Komárom állomásig. Onnan pedig vonattal, érsekújvári átszállással. Mint kiderült, a szerelvényről sem kellett volna leszállni. Kellemes kis szerelvény ez, hasonló a Kissekhez.
Ugyanez a szerelvény ment tovább Párkányba.
Így egy kicsit kellemesebb volt megérkezni, mint Esztergomból átsétálni, mint annak idején.
Az állomás előtt vártam egy kb. fél órát, míg a busz tovább nem vitt. Bár lehetett volna a vonal környékén mászkálni, már amennyire megközelíthető biztonságosan egy kétvágányos fővonal, de maximum az egykori őrházak helyét tudtam volna megkeresni. Így inkább busszal mentem az egykori garamkövesdi állomásnál lévő buszmegállóig. A sofőr is kissé meglepődött, ugyanis már évek óta nem használhatja senki, mivel nincs ott semmi. Az ősz ellenére még azért van rendesen növényzet (Dunapataj óta tudjuk, hol nincs?). Nem egyszerű a haladás. Az első képen középen a szobi oldalra eső őrhely helye látható.
A második és harmadik vágányok voltak az átmenő vágányok. Itt az első vágány helye látható.
Olyan jól sikerült a bontás, hogy a vegetáció segítségével alig megy a beazonosítás. Valahol itt lehetett a negyedik vágány kiágazása, ezt is csak onnan lehet sejteni, hogy a felsővezetéktartó oszlopokat nem cserélték ki, és azok szélesebbek, ahol korábban vágányok voltak.
Itt volt a mérlegház, ha jól sejtem.
Itt a rakodó és a raktár helye.
Itt volt a felvételi épület.
Párkány, majd Kovácspatak felé tekintünk.
A szelvénykő megmaradt. Itt volt egy őrház is az állomás mellett.
Aminek a kerítése még látható, ha a közútról bemegyünk az állomás területére. A régi romos ház is megvan az út mellett. Talán szolgálati lakás lehetett. Próbáltam még a másik őrhely helyét megkeresni, el is indultam a közút szélén gyalogosan, de ahol be lehetett volna menni, ott már olyan sűrű volt a növényzet, hogy ezt is elengedtem. Azért hihetetlen, hogy milyen jól sikerült a bontás. Két videót is találtam, alig pár év eltéréssel, az egyiken még teljesen megvan szinte minden épület, a másikon már semmi.
1962-ben:
Egy Indóházas cikk:
https://iho.hu/hirek/hol-volt-hol-nem-volt-120109
Itt lehetett kimenni a szobi oldalon lévő őrhelyhez. A felüljáró alatt haladva, majd egyből balra fordulva volt. De van a vasút túloldalán néhány egyéb ház is.
Itt is jelölt egy közel 150 éves térkép egy őrházat, de elég nehéz itt elképzelni.
Közben a Duna közelébe értünk. Nem a legkellemesebb a séta, ugyanis nagy volt most a forgalom, az út pedig elég szűkös – aki erre járna, csak óvatosan!
A Kovácspataknál lévő épület egyik romos melléképülete.
Szabványkerítés?
5 év alatt sem derült ki, hol volt a megálló. A régi képek egy része a szociális otthont mutatja, ott volt kitéve a tábla.
Ez talán egy sorompókezelő hely lehetett. 5 éve még be lehetett menni.
Garamkövesd, majd Helemba felé tekintve.
Itt is volt valami kis épület.
De logikusabb lenne, hogy ez volt a felvételi épület. Bár inkább szolgálati lakásnak tűnik.
A megálló után visszatértem a közútra, név szerint az 1515-ösre. Az útkereszteződés után nem sokkal találtam ezt.
Az egykori őrház megvan, van gazdája, de lassan nem látszik az út felől.
Egy útkereszteződéssel hamarabb letértem…, na szóval az fenti őrháznál a vasút és a közút keresztezi egymást. Aztán kis séta, és elérjük Helemba szélét. Viszont a közút és a vasút fokozatosan távolodik egymástól. Két út is vezet a vasúthoz a helembai főútról. Az elsőn mentem most le, itt már áthaladtam a vasút alatt.
Egy földúton tovább haladva egy kicsit egyenesen, majd jobbra eljutunk ide. Igen, fák, virágok, fény, meg a tény, hogy itt is volt egy őrház. Nem sok esélyt adtam annak, hogy ide ki tudok sétálni, de sikerült.
Egyébként, ha a másik úton tértem volna le, egyenesen eljutottam volna a vasúti megállóhoz. De most egy másik úton mentem, ami szintén ki vitt oda egy tó mellett elhaladva.
Kovácspatak, majd Szob felé tekintve.
Itt lehet bejutni Helembára pár, jó pár száz méter után, de nem volt rossz helyen a megálló.
Nincs már meg a tábla. Ahol most állok, ott is volt egy kis esőbeálló annak idején.
Illemhely, majd az egykori váró belseje.
A váró mellett egy lakóőrház is van üresen. Képek nem készültek, de voltam bent. Amekkora szemét volt bent, nem csak én jártam itt az egykori lakók után.
Közel vagyunk már a határhoz. Itt is volt egy őrház.
Hihetetlen, a korábbi alkalommal egyből megtaláltam a hídra vezető lépcsőt, de most keresni kellett.
Szobról a Metropollal mentem volna tovább, de késett, így maradt a Kiss. Hmm.. másnaposság mentesen azért jobban esik a vonalbejáró is.
A Z70-el mentem a Nyugatiig, onnan metróval a Délibe, onnan az Agrammal Székesfehérvárig, annak késése miatt a komáromi személyvonat helyett a pécsi busz maradt.