Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2020.10.04 Veresegyháza-Szada-Gödöllő vonalon

2021. január 31. - JasonX2

A sors úgy hozta, hogy egy retinens elem eltávolításához nem a kuka a legjobb megoldás, hanem egy olyan személy, aki rendbe tudja hozni. Én viszont már nem kívántam tovább kínlódni vele. A személyes elszállítás mellett lehetőség adódott egy újabb vonalbejárásra, amit már egy ideje nézegettem, a rövid távolság miatt ez még gyalogosan is kényelmesen teljesíthető. És néhány más is útba esik.

Nyitásként Vértesboglár, amelynek egykori megállóját tavaly meg(nem)találtam. A település megtekintésére akkor nem jutott idő, bár sokáig volt tervben (Verebhez hasonlóan), csak most jött el az idő.

20201004_001_vertesboglar_bejarat.JPG

20201004_002_vertesboglar.JPG

A 81-es út felől érkeztem a településre, a Hivatal nem sokkal a tábla után található.

20201004_003_vertesboglar_ph.JPG

20201004_004_vertesboglar.JPG

20201004_005_vertesboglar_terkep.JPG

A Tűzoltóság előtt lehetett parkolni. A Közösségi ház mellette található a fő úton, ezekkel szemben pedig egy erdős park a Kálváriával.

20201004_006_vertesboglar_tuzoltosag.JPG

20201004_007_vertesboglar_kozossegi_haz.JPG

20201004_008_vertesboglar_park.JPG

20201004_009_vertesboglar.JPG

20201004_010_vertesboglar_kalvaria.JPG

Egy kis utcában található a Német nemzetiségi tájház, de most zárva, meg amúgy se nagyon lenne rá idő.

20201004_011_vertesboglar_tajhaz.JPG

Egy éles jobbos kanyar mellett található a római katolikus templom, előtte néhány szoborral.

20201004_012_vertesboglar_rkt.JPG

Ezzel be is fejeztük. Vértesbogláron többször is áthaladtam, amikor Bicske felől/felé jöttem/mentem. A következő település Bodmér.

20201004_013_bodmer_bejarat.JPG

A Vasvári utca jobboldalán lévő fasor. Ezen az úton lehet a központba eljutni.

20201004_014_bodmer_vasvari_u.JPG

20201004_015_bodmer_terkep.JPG

Mielőtt a nagy kanyart elérnék, elhaladunk a Hivatal előtt, majd a kanyar előtt közvetlenül a buszfordulónál néhány szobor.

20201004_016_bodmer_ph.JPG

20201004_017_bodmer_vh_em.JPG

20201004_018_bodmer.JPG

20201004_019_bodmer.JPG

20201004_020_bodmer_kut.JPG

20201004_021_bodmer_harang.JPG

20201004_022_bodmer.JPG

20201004_023_bodmer.JPG

Innen gyorsan el lehet jutni Szárra. Igen, a legrövidebb úton, de az tele van kátyúval, egy része kavicsos földút, most még jókora tócsákkal. A Rákóczi utcán található a Hivatal, vele szemben egy park és a Keresztelő Szent János-templom, előtte pedig néhány szobor, emlékmű.

20201004_024_szar_kozseghaza.JPG

20201004_025_szar_emlektabla.JPG

20201004_026_szar_keresztelo_szent_janos-templom.JPG

20201004_027_szar_1848.JPG

20201004_028_szar_1956.JPG

20201004_029_szar_kitelepites_em.JPG

Kicsit feljebb a Hivatal oldalában a Petőfi Sándor Művelődési Ház.

20201004_030_szar_petofi_sandor_muvhaz.JPG

A település vasúti megállóhelye.

20201004_031_szar_megallo.JPG

A kép jobb szélén látható a nyomvonal, de itt volt egy nyomvonal korrekció (ahogy sok helyen kb. Budaörs és kb. Tatabánya között).

20201004_032_szar_regi_vonal.JPG

Szárliget, majd Bicske felé tekintve, és a megálló bódéja.

20201004_033_szar_szarliget_fele.JPG

20201004_034_szar_bicske_fele.JPG

20201004_035_szar_megallo.JPG

A régi nyomvonalhoz vissza kellett menni a faluba, majd újra kimenni. Közben megtalálhatjuk a Kálváriát és a Millenniumi emlékparkot, valamint egy beazonosítatlan objektumot.

20201004_036_szar_bejarat.JPG

20201004_037_szar.JPG

20201004_038_szar_kalvaria.JPG

20201004_039_szar_millenniumi_emlekpark.JPG

20201004_040_szar.JPG

20201004_041_szar.JPG

A közútról itt lehetett a régi Szár állomáshoz/megállóhoz eljutni.

20201004_042_szar.JPG

20201004_043_szar_regi_mh.JPG

20201004_044_szar.JPG

Kincs helyett vasúti dolgokat keresgélve egy régi szelvénykő.

20201004_045_szar_szelvenyko.JPG

Valamint egy áteresz.

20201004_046_szar_ateresz.JPG

20201004_047_szar.JPG

20201004_048_szar.JPG

Padmaradványok.

20201004_049_szar.JPG

Vajon normális, hogy ilyen helyeken az ilyen dolgokat, valamint töltést, síneket és egyebeket keresve gyermeki izgatottság lesz rajtunk úrrá?

20201004_050_szar.JPG

A régi nyomvonal mellett lévő őrház kétszer. A töltést időközben átvágták. A nyomvonal korreckió pedig 1980 körül volt.

20201004_051_szar_orhaz.JPG

20201004_052_szar.JPG

20201004_053_szar.JPG

20201004_054_szar.JPG

Mivel a találkozó délután nem jött össze, továbbmentem Gödöllőre enyhén gyorsan, majd egy váratlan manőverrel a buszállomáson leparkoltam, és még éppen elértem a veresi buszt. Mint kiderült, elővételben kellett volna itt buszjegyet venni. Veresegyháza vasútállomás.

20201004_055_veresegyhaz_allomas.JPG

20201004_056_veresegyhaz.JPG

20201004_057_veresegyhaz.JPG

20201004_058_veresegyhaz.JPG

Ide jöttem direkt, ugyanis mintegy 110 éve volt egy összeköttetés Gödöllő és Veresegyháza között. Erről bővebben itt John Howardtól. Azóta néhány dolog megváltozott. Itt volt a kiágazás Szada felé, de a sínmaradványokat teljesen eltüntették.

20201004_059_veresegyhaz_leagazas.JPG

Itt haladt a töltés, és mindjárt találunk is egy régi szelvénykövet.

20201004_060_veresegyhaz_regi_nyomvonal.JPG

20201004_061_veresegyhaz_szelvenyko.JPG

20201004_062_veresegyhaz.JPG

Az út egy játszótérbe fut.

20201004_063_veresegyhaz.JPG

20201004_064_veresegyhaz.JPG

20201004_065_veresegyhaz.JPG

20201004_066.JPG

Itt a nyomvonalat nem sikerült követni, sőt egy szó szerint csak gyalogosan járható úton jutottam el egy földútra.

20201004_067.JPG

Szadára érkeztünk, jó helyen. Ja, nem, a másik kis utcába át kell menni.

20201004_068_szada_vasut_u.JPG

Ugyanis innen látható az egykori állomás épülete.

20201004_069_szada_mh.JPG

Veresegyháza, majd Szada alsó felé tekintve.

20201004_070_szada_veresegyhaz_fele.JPG

20201004_071_szada_szada_also_fele.JPG

Vasúti kerítés és egy szolgálati lakás(?)

20201004_072_szada_lakohaz.JPG

Továbbhaladva egy gyár mellett mentem el, nem túl kellemes vasárnap délután is már melózni (sokéves tapasztalat). Az út néhol elég problémás volt, mert az út szélén kellett menni járda híján.

20201004_073_szada.JPG

Elérkeztünk Szada alsóra. Szada, majd Felsőöreghegy felé tekintve.

20201004_074_szada_fele.JPG

20201004_075_szada_felsooreghegy_fele.JPG

A ház helyén lehetett valaha a megálló épülete, a fentrol.hu szerint volt épület, de nem ez.

20201004_076_szada_szada_also_mh.JPG

Ha pedig eddig eljutottam, egy kis időnövelés ugyan, de szétnézek a településen. Székely Bertalan emlékház.

20201004_077_szada_szekely_bertalan_emlekhaz.JPG

20201004_078_szada_arok.JPG

Örökség, aztán a Turul életfa és a Csodaszarvas szobrok.

20201004_079_szada_orokseg.JPG

20201004_080_szada_turul_eletfa_es_a_csodaszarvas.JPG

A Dózsa György út mellett lévő Faluház, egykoron Grassalkovich – Pejácsevich – Kollerffy Koller - Korozmics – Bánó kúria. Előtte Az emlékezet lángja és a világháborús emlékmű.

20201004_081_szada_faluhaz.JPG

20201004_082_szada_az_emlekezet_langja.JPG

20201004_083_szada_faluhaz.JPG

20201004_084_szada_vh_em.JPG

20201004_085_szada_szelfi.JPG

Az út másik oldalán pár száz méterrel lentebb (mivel a Faluház egy dombon van) a Polgármesteri hivatal, valamint egy református és egy katolikus templom.

20201004_086_szada_ph.JPG

20201004_087_szada_rt.JPG

20201004_088_szada_kt.JPG

Visszatértem az egykori vonalhoz, közben elhaladtam egy sportpálya és egy tevetanya mellett. Talán itt volt egy akkora földtúrás az úton, hogy be kellett menni a magánterületre, és a kerítésen átbújva lehetett csak továbbmenni. Ezért nem is bántam, hogy gyalogosan vagyok.

20201004_089_szada_vissza.JPG

20201004_090_szada.JPG

20201004_091_szada_tevetanya.JPG

20201004_092.JPG

20201004_093_m3.JPG

Mintha talpfanyomok lennének.

20201004_094.JPG

20201004_095.JPG

20201004_096.JPG

20201004_097.JPG

20201004_098.JPG

20201004_099.JPG

Mire elértem Gödöllőt, jól be is sötétedett.

20201004_100.JPG

20201004_101.JPG

20201004_102.JPG

20201004_103.JPG

20201004_104.JPG

Felsőöreghegy, más néven Blaha Lujza fürdő megálló a sokadik vakus villantás után.

20201004_105_godollo_felsooreghegy.JPG

Viszont a kamerám is itt van, és az elég jó képet ad. Szada felső, majd a Knézits Károly út felé tekintve, és egy alternatív kép a megállóról.

20201004_106_godollo_szada_also_fele.JPG

20201004_107_godollo_knezits_karoly_ut_fele.JPG

20201004_108_godollo_felsooreghegy_mh.JPG

Az udvarban egy régi váltó emlékként.

20201004_109_godollo_valto.JPG

Időközben áthaladtam az M3 alatt.

20201004_110_godollo.JPG

20201004_111_godollo_m3_alatt.JPG

20201004_112_godollo.JPG

Már lassan mindenben vasúti épületet láttam. A kamerás kép kép világosabb, de grízesebb is.

20201004_113_godollo.JPG

20201004_114_godollo.JPG

Felsőöreg-, majd Alsóöreghegy felé tekintve, mindez a Knézits Károly út megálló, más néven Festetich út megállónál, amit boltként használnak.

20201004_115_godollo_felsooreghegy_fele.JPG

20201004_116_godollo_alsooreghegy_fele.JPG

20201004_117_godollo_knezits_karoly_ut_mh.JPG

Knézits Károly út, majd Besnyői út felé tekintve Alsóöreghegyen.

20201004_118_godollo_kk_fele.JPG

20201004_119_godollo_besnyoi_ut_fele.JPG

20201004_120_godollo_alsooreghegy_mh.JPG

Alsóöreghegy, majd Gödöllő felé tekintve a Besnyői út megállónál.

20201004_121_godollo_alsooreghegy_fele.JPG

20201004_122_godollo_godollo_fele.JPG

20201004_123_godollo_besnyoi_ut_mh.JPG

Az eredeti úton nem tudtam továbbmenni, mert ott egy pálya volt. Kis kerülővel a 8-as Hév pályáját keresztezve eljutottam egy ütközőbakhoz, ami talán az egykori vonalhoz tartozott.

20201004_124_godollo_utkozobak.JPG

Az állomásig nem mentem el, mert már szerettem volna elindulni. Tavaly volt egy 40 éve bezárt vonal túrám, ez a mostani pedig egy 50 éve megszűnt vonal. Egy teljes videó az útról:

Nem parkolhattam tilosban, mert az autót ugyanúgy megtaláltam a buszállomáson, ahogy hagytam. Innen átmentem Kerepesre, ahol aztán ennek a fentebb emlegetett retinens elemnek rendeztem a sorsát.

20191124_sony_tc_fx_505r.JPG

Kérem, ez egy Sony TC-FX 505R, amit direkt azért vettem, mert nagy az ajtaja. Bár régi gép, de akkoriban, mikor is… 1984-ben? Akkor még csúcsnak számíthatott, ugyanis a kilencvenes évek elején még sok olyan géppel találkoztam, ami nem sima nyomógombos volt, hanem a régebbi fajta (bistabil?). Egy darabig működött, a felvétel nem volt olyan jó, mint a többi gépen, ezen nem is csodálkoztam, aztán leállt. Mint kiderült, egy fogaskerék tönkrement benne, azt cserélni sokkal macerásabb, mint a Technicsek közlőkerekeit. Már azon gondolkodtam, hogy kidobom, de egy csoportban egy úriember jelezte, hogy átvenné. Mivel nem volt működőképes, ezért árat nem tudtam mondani, ő sem, aztán cserealapon ment a dolog, én nem a semmiért adtam át, de ha nem tudta volna az új tulajdonos megjavítani, akkor sem bukott volna sokat rajta. Meglepődöm azon, hogy huszonéves fiatalemberek egynémelyike milyen jól ért a magnókhoz. Ugyanis, míg megtettem a Kerepes-Kisbér távot, addigra meg is javította a gépet, mivel volt hozzá alkatrésze.

Azt írtam, hogy nem túl kellemes vasárnap délután / este dolgozni. Az sem sokkal jobb, ha éjfél előtt fekszel le kicsivel, hogy hétfőn hajnali 4-kor csörögjön a vekker …

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr2516401878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2021.01.31. 21:59:22

Szada alsó és Gödöllő között azon a homok/földúton még oszlopcsonkok is vannak.
süti beállítások módosítása