Ahol az egész elkezdődött. Immáron 10 éve (+2 hete), hogy megismertem a vonalbejárást, annak szépségeit és nehézségeit (és messze nem vagyok a profi kategóriában!).
Szerettem volna az év vége felé eljutni a keleti végekre, kapóra jött, hogy Debrecenben lett meghírdetve egy Lord koncert, és hosszú hétvégére is esett. Aztán jött a koppanás, ugyanis a koncertet elhalasztották jövő évre. Mindegy, ha már ide érkeztem, akkor lássuk a 10 éves jubileumot.
Talán megbánom, hogy nem indultam el korábban, csak a Szamos EC-vel. Kis késéssel indultam a Déli sorra. Eredeti terv az volt, hogy végigmegyek az útvonalon, amin annak idején és kész. De ha egyszer van lehetőség tájékozódni, jobban tájékozódni, akkor nem érdemes kihagyni. Az első képen látható épület nem volt még itt 1975-ben, mellette volt egy valószínűleg sorompó- és váltókezelő hely, ezt elbontották. 1984-ben mindkettő megvolt.
Ahogy Fentről is látható.
Az eredeti vágányok már nincsenek meg, ami ott van és ütközőbakban végződik, az az két iparvágány, ami a szemközti helyre vezetett be.
Némi emlék maradt.
A 109-es és a 108-as vasútvonal eredeti pályája vezetett erre. Ez a sorrend fontos, mert a Hajdúnánásig tartó vonalat 1884-ben adták át, míg a füzesabonyi vonalat 1891-ben. Ezért is (volt) északi irányú a vonalvezetés. A vasúti pálya helyén a Zelemér utca található, a vágányok a jobb oldalon voltak. 1991-ben adták át az új nyomvonalat, ami egy darabon a 100-as vonal mellett halad, majd jobbra kanyarodik Tócóvölgy irányába.
A Szoboszlói úthoz érve. Még ma is érezhető, ha autóval megyünk itt, hogy nem teljesen egyenes az út, a töltés kicsit „megdobja” a járművet. Itt természetesen volt sorompókezelő őrhely.
A Postakert utca mintegy harminc éve akadálymentesen járható, előtte a vasút kettévágta.
Elérkeztünk a Széchenyi utcához. Érdekes, hogy a közelben lévő Mechwart András Szakközépiskolába jártam öt évig, de volt már akkor sem nyom arra, hogy valaha a vasút erre járt. Bal oldalon a Kürtös utca, mellette volt a sorompókezelő hely, aztán a jobb szélen a vágányok.
Debrecen-Vásártér állomás felé haladva.
Ezek az épületek igencsak megmaradtak a múltból, némi átalakítás után.
Ez nem nagyon látszik, de itt egy kapu van, és iparvágány vezetett be ide.
Itt volt az egyik váltókezelő hely.
Gyönyörű képek maradtak meg erről a részről.
Itt a parkoló, melynek közelében tíz éve még volt egy régi távírópózna, de már nincs, ahogy a Széchenyi-Zelemér kereszteződés környékén se.
Itt volt egy régi romos állapotú, egykoron szép épület, pár éve lebontották, most ez van helyette.
És kínkeservesen, sokszori fentrol-ös ortofotós+műholdas nézet csúszkahúzgálással arra jutottam, hogy itt volt a Debrecen-Vásártér, más néven a Kisállomás, amit 1999-ben bontottak le. Itt további információk róla.
Debrecen, majd Baromfivásártér(-Nyulas-Józsa-Tiszalök)/Marhavásártér(-Kismacs-Füzesabony) felé tekintve.
A Kishegyesi úton lévő őrhely pontos helyét nem tudtam behatárolni, de a Pesti útnál lehetett.
A Kisállomás felől innen jött a pálya…
… és ment tovább a nagy Tesco irányába.
Itt korábban roncstelep volt, látszanak az iparvágányok is, és a régi villamosvágányok is.
Koszorú utca, az itt lévő épületek sem 24 éve épültek ide. Az utca végén egy kerítés, de utána nem sokkal volt a töltés.
A bal oldali részen volt a pálya. Egykoron Bartók kórháznak hívták az itteni épületet, de most már minden Kenézy néven fut. A jobb szélen lévő épület már a kilencvenes évek elején is megvolt, viszont 1978-ban nem.
Itt volt a sorompókezelő hely, ami fentebb látható.
A Csigekert utcán haladunk. Ami lemaradt, hogy a Kisállomástól kezdve két külön pálya haladt egymás mellett. Az út bal szélén haladt a vasút, mellette közút (valószínűleg földút volt).
Itt volt egy váltókezelő hely.
Itt pedig már látszik a töltés. Itt kezdett kanyarodni balra a 108-as.
És a kép közepe táján lévő helyen egyenesedett ki.
Itt is volt egy váltókezelő hely.
Debrecen-Vásártér, majd Kismacs felé tekintve.
Remélhetőleg egy újabb fehér folt tűnik el. Ezen a helyen volt valaha a Debrecen-Marhavásártér. Ide vezetett be az a vágány, ami korábban kiágazott.
Kereszteztük a jelenlegi tiszalöki vonalat, és lassan elérjük a jelenlegi füzesabonyi vonalat, ahol még mindig nincs közlekedés a felújítás miatt.
Itt az egykori pálya helyén állunk, és látható, hogy nyílegyenesen haladt a pálya.
Itt is volt egy iparvágány kiágazás jobbra.
Visszafelé haladva az egykori Fontana szabadidőközpont.
Füredi út vége, a Kossuth laktanya egyik szélső épülete, ahol négy hónapig voltam 19 éve.
Innen jött a pálya.
Itt volt a Debrecen-Baromfivásártér megálló, később Debrecen-Kertváros. Ennek volt épülete.
Debrecen-Vásártér, majd Nyulas felé tekintve.
A Szabó Lőrinc utcán haladva, itt már valamivel kevesebb látványosság lesz.
Elértük a Vezér utcát, innen nem messze van a jelenlegi nyomvonal. Ott éppen sikerült egy szerelvényt elcsípni.
A Tócó még mindig eléggé ki van száradva, pedig mostanában esett rendesen.
Itt a régi töltés vége.
Debrecen-Kertváros/Tócóvölgy, majd Józsa felé tekintve.
Az immáron lakatlan Nyulas megállóhely.
Innen még egy kis séta lett volna a Teva felé vezető iparvágány kiágazáshoz elmenni, de csak a távolból néztem. Gyors séta a 2-es villamoshoz, és éppen elértem a visszairányú Szamos EC-t.
A vasútvonal akkori formájában utolsó napjairól egy hiánypótló felvétel:
Ez pedig a saját (nem hiánypótló), külön az utómunka: