Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2023.04.27 153-as vonal: Kiskőrös-Kalocsa

2023. augusztus 23. - JasonX2

Közel két éve, hogy a Kunsági vasúttúrán részt vettünk. Mivel nem volt idő akkor csak úgy nézelődni, ezért felmerült, hogy majd egyszer visszatérek ezen két vonalra, és valamilyen módon bejárom. Nem minden helyen álltunk meg érthető módon, ezért is jó lett volna egy saját vonalbejárás.

153.jpg

A 153-as vasút Kiskőrös és Kalocsa közötti mintegy 30 km-es egyvágányú, nem villamosított pálya. 1882 végén adták át, és 2007 elején szűnt meg a forgalom rajta, tehát még a 125 évet sem értem meg. 2011-ben nekiestek a vonalnak a foktői olajgyár miatt, azóta iparvágányként funkcionál. És hihetetlen, de egy kicsit észak felé kanyarítva a pályát, el lehetett volna érni Dunapatajt, és akkor össze lett volna kötve a 151-essel.

Kora reggel indultam Kalocsáról busszal Kiskőrösre. A vasútállomás természetesen nem megtekinthető az átépítés miatt.

20230427_01_kiskoros_allomas.JPG

Hosszas séta után sem jutottam előrébb, ugyanis ahol a 150-es és a 153-as vonal elválik egymástól, ott is pályamunkások voltak.

20230427_02_kiskoros_kijarat.JPG

Tovább szőlős területek mellett, lassan elhagyva Kiskőrös utolsó házait, de végig aszfaltozott úton.

20230427_03_remerencio.JPG

Az első megállási pont, Remerenció. Itt nem álltunk meg két éve. Nincs felvételi épület, a hatvanas években sem volt. 2007-ben sem volt már jó ideje a menetrendben, pedig annyira nincs messze a település széle – főleg, hogy más helyeken még ennél is messzebb van.

20230427_04_remerencio_mh.JPG

remerencio_1960.jpg

Kiskőrös, majd Kecel felé tekintve.

20230427_05_kiskoros_fele.JPG

20230427_06_kecel_fele.JPG

Egy ideig lehetett a pálya mellett sétálni. Egy ideig! Nem szerettem volna felmenni rá, mert egyrészt annyira nem kellemes a köveken sétálni, másrészt tegnap este Kalocsán láttam némi mozgást, és jó eséllyel még most is járnak szerelvények a vonalon. Nem lett volna jó szembetalálkozni velük.

20230427_07.JPG

20230427_08.JPG

Lassan beérünk Kecelre. Érvénytelenített előjelző, bejárati jelző, fedezetlen váltó egyenesbe állítva.

20230427_09.JPG

20230427_10_nem_biztositott_valto.JPG

20230427_11.JPG

Őrház a kiskőrösi végen. Ideérve mozgolódást és egy PFT gépen láttam az állomás területén, ami további nehézségeket vetített előre. Ráadásul az itteni forgatás alatt pont szembejött a ház tulajdonosa is, de nem szólt semmit.

20230427_12_kecel_orhaz.JPG

Elég sok minden megmaradt itt.

20230427_13_kecel_rakodo.JPG

20230427_14_kecel_mellekhelyisegek.JPG

20230427_15_kecel_utca_felol.JPG

20230427_16_kecel.JPG

Kiskőrös, majd Kecel-Szilos felé tekintve.

20230427_17_kecel_remerencio_fele.JPG

20230427_18_kecel_kecel-szilos_fele.JPG

A felvételi épület, itt megálltunk két éve.

20230427_19_kecel_allomas.JPG

Az utca felől fel lehetett menni az emeletre a szolgálati lakásokat megtekinteni, bár elég sötét volt. A földszinten a pénztár és a váró helyiség.

20230427_20_kecel_varoterem.JPG

20230427_22_kecel_jegypenztar.JPG

1960-ban és 1993-ban.

kecel_1960.jpg

kecel_1993.jpg

Itt is mintha lett volna valami.

20230427_23_kecel_sin.JPG

Az egykori csapórudas sorompó maradványa, volt itt egy váltókezelő őrhely, ami már 30 éve se nagyon volt meg, a háttérben pedig szolgálati lakás.

20230427_24_kecel_csaporudas_sorompo_maradvany.JPG

20230427_25_kecel_orhely_helye.JPG

Az útban már nincs meg, de utána még látszik a Borköz pincés iparvágány, ami a másik irányban csatlakozott a vonalhoz, de abba az irányba sincs meg.

20230427_26_kecel.JPG

20230427_27_kecel_borpince_iparvagany.JPG

A településen több minden is van, ezért Kiskőrössel együtt ezek most kimaradnak, de majd eljövünk egyszer ide.

20230427_28_kecel_bejarat.JPG

És itt szívtam meg, ugyanis miután jó sokáig keringtem Kecel területén, a szilosi részre érve visszaindultam a pálya felé. Megjegyzem, nem volt túl bizalomgerjesztő a környék, de nem volt gond. Aztán egy darabon a pálya mellett haladtam, majd a sínek között. De túl későn, mint kiderült.

20230427_29.JPG

Itt volt egy kitérő vágány, aztán egy épület is. Ide tippeltem Kecel-Szilost.

20230427_30.JPG

20230427_31.JPG

20230427_32.JPG

20230427_33.JPG

20230427_34_atrako.JPG

De nem itt volt, hanem a 138-as szelvény környékén. Ott mentem el mellett, de a gaz miatt nem látszott a peron. A táblát pedig elvitték. De akkor mi volt itt?

20230427_35.JPG

A keceli kisvasút.

szilos.jpg

szilos_1960.jpg

Nem sokkal odébb egy híd, ami után egy éles kanyar. Izgalmas volt itt átkelni.

20230427_36.JPG

20230427_37_duna-volgyi_focsatorna.JPG

20230427_38.JPG

Miután „kellemesen” megmasszírozta az ágyazat a talpam, inkább földúton haladtam tovább, ami nem járt nagy kerülővel. Néhol szépen lehetett haladni, de voltak nagy pocsolyák is.

20230427_39.JPG

20230427_40.JPG

Lassan visszatérünk a pályához. Némi épületmaradvány.

20230427_41_romok.JPG

Itt volt a következő megálló, Örjeg.

20230427_42_szelvenyko.JPG

Kecel-Szilos, majd Öregcsertő felé tekintve.

20230427_43_kecel-szilos_fele.JPG

20230427_44_oregcserto_fele.JPG

A felvételi épület itt volt. Ez is megszűnt még a vonal életében. Mivel itt sincs semmi, ahogy az előzőnél sem, ezért itt is átsuhantunk két éve.

20230427_45_orjeg_helye.JPG

1960-ban.

orjeg_1960.jpg

Beértünk Öregcsertőre. Ja, csak tempózni kellett rendesen, hogy a buszt is elérjem.

20230427_46_oregcserto.JPG

Az élőállatrakodó helye.

20230427_47_oregcserto_allatrakodo_helye.JPG

Sínek és zárósorompó a gazban.

20230427_48_oregcserto_sin_a_gazban.JPG

20230427_49_oregcserto.JPG

20230427_50_oregcserto_hianyos.JPG

20230427_51_oregcserto_szelvenyko.JPG

Örjeg, majd Szakmár felé tekintve.

20230427_52_oregcserto_orjeg_fele.JPG

20230427_53_oregcserto_szakmar_fele.JPG

A felvételi épület egyre rosszabb állapotban.

20230427_54_oregcserto_allomas.JPG

20230427_55_oregcserto.JPG

1960-ban.

oregcserto_1960.jpg

Itt volt az a pont, ahol eldőlt, hogy soha többé különvonat! Innen tovább a közeli buszmegállóba, és vissza Kalocsára. Történt ugyanis, hogy nem  hoztam a laptop kábelét. Vettem egyet Kalocsán, de az nem volt jó. Mivel nem szerettem volna holnapig várni vele, ezért gyorsan elintéztem, majd visszatértem az utolsó megállóhelyhez – autóval. Öregcsertő, majd Kalocsa felé tekintve.

20230427_56_oregcserto_fele.JPG

20230427_57_kalocsa_fele.JPG

Itt volt Szakmár megállóhely, az épület a faluval ellentétes oldalon található volt, elég messze tőle.

20230427_58_szakmar_helye.JPG

1960-ban.

szakmar_1960.jpg

Kalocsán is volt némi mozgás, emiatt lehetnek gondok. Raktárépület és jobb oldalon a csonkavágány.

20230427_59_kalocsa.JPG

Ezúttal is az 1960-as térkép alapján tájékozódunk.

kalocsa_1960.jpg

Állatrakodó helye.

20230427_60_kalocsa_allatrakodo_helye.JPG

Bakterház, és vele szemben egy bunker légoltalmi megfigyelő, mellette pedig emeletes őrház, szolgálati lakások lehettek.

20230427_61_kalocsa_valtokezelo_hely.JPG

20230427_62_kalocsa_bunker.JPG

20230427_63_kalocsa_szolgalati_lakas.JPG

20230427_64_kalocsa.JPG

20230427_65_kalocsa.JPG

Az utca felől tudtam csak fotózni.

20230427_66_kalocsa_allomas.JPG

Két fa, a pálya két oldalán. A bal oldalinál lehetett a váltókezelő hely, a másik mellett vagy szolgálati lakás vagy fűtőház, vagy valami más.

20230427_67_kalocsa_orhaz_helye.JPG

Hát, csak innen tudunk nézni: Szakmár, majd a végpont felé.

20230427_68_kalocsa_szakmar_fele.JPG

20230427_69_kalocsa_vege_fele.JPG

Itt a pálya vége.

20230427_70_kalocsa_palya_vege.JPG

De nem a mai napnak. A pálya az állomásnál jobbra kiágazik, majd halad egy darabig. Most az állomás felé tekintünk, és a pályából jobbra kiágazik egy iparvágány, és bár honvédséginek gondoltam, de inkább Tüzépes iparvágány lehetett.

20230427_71_kalocsa_iparvagany.JPG

20230427_72_kalocsa.JPG

Egy elhagyott ház a közelben.

20230427_73_kalocsa_elhagyott_haz.JPG

Kerültünk egyet, ugyanis van még itt két iparvágány. Az egyik a Szakmár Gabonáé.

20230427_74_kalocsa_szakmar_gabona.JPG

20230427_75_kalocsa_iparvaganya.JPG

20230427_76_kalocsa.JPG

A másik a Borealishoz vezet be. Igen spéci vágányzáró mindkét irányban.

20230427_77_kalocsa_borealis_iparvagany.JPG

20230427_78_kalocsa.JPG

A pálya fő csapása halad tovább.

20230427_79_kalocsa.JPG

20230427_80_kalocsa.JPG

Visszaséta az állomáshoz, aztán autóval tovább.

20230427_81_kalocsa_szelfi.JPG

Nos, itt volt a Kalocsa Kiképzőközpont megállóhely, itt volt a Honvédség. Itt szálltunk két éve.

20230427_82_kalocsa_laktanya.JPG

20230427_83_kalocsa.JPG

Kalocsa, majd Foktő felé tekintve.

20230427_84_kalocsa_fele.JPG

20230427_85_kalocsa_fokto_fele.JPG

Ez pedig az Alice Gold panzió, ahol két napig voltam.

20230428_1_kalocsa_alice_gold.JPG

20230428_2_kalocsa_alice.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr7318192497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása