Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2023.10.21+12.16 Káld - Zalabér-Batyk

2024. február 17. - JasonX2

Az előzmények:

https://nevtelenutazo.blog.hu/2023/12/13/2023_09_18_928_sarvar-vasarosmiske

Mivel ez a mai egy gyalogos bejárás lesz, ezért nem pont ott folytatódik, ahol abbamaradt. Érkezés a reggeli első sárvári busszal Káldra. Egy gyors településnézés, a gyógyszertár az egykori Káldy-kastély, előtte az Élet lángja szobor. Majd a Polgármesteri Hivatal székelykapuval, a másik oldalon a víztorony.

20231021_001_kald_gyogyszertar_kaldy-kastely.JPG

20231021_002_kald_az_elet_langja.JPG

20231021_003_kald_ph_szekelykapu.JPG

20231021_004_kald_viztorony.JPG

20231021_005_kald.JPG

Káldy György dombormű, Keresztelő Szent János katolikus templom, Hősi emlékmű, Hubertusz vendéglő (az egykor Maróthy-kastély), Szent István szobra, egy elhagyott épület, és elértük a település szélét.

20231021_006_kald_kaldy_gyorgy.JPG

20231021_007_kald_keresztelo_szent_janos_kt.JPG

20231021_008_kald_hosi_em.JPG

20231021_009_kald_hubertusz_vendeglo_marothy-kastely.JPG

20231021_010_kald_szent_istvan.JPG

20231021_011_kald_elhagyott_epulet.JPG

20231021_012_kald_vege.JPG

20231021_013_kald_bejarat.JPG

A jobb oldali leágazásnál lehetett eljutni az állomás területére.

20231021_014_kald_bekoto_ut.JPG

20231021_015_kald_6-os_orhaz.JPG

Visszatekintünk Vásárosmiske felé, illetve erre volt a homokbánya is. A pálya helye járhatatlan, de van mellette földút. A másik irányba Pusztalánc található. No, most ezt a két képet a felvételi épületnél kellene elkészíteni, de mivel a fák teljesen takarják a kilátást, ezért készült itt a kereszteződésnél.

20231021_016_kald_vasarosmiske_fele.JPG

20231021_017_kald_pusztalanc_fele.JPG

A vásárosmiskei oldalon lévő 6-os számú őrház még megvan, de szerintem lakatlan.

20231021_018_kald_orhaz.JPG

20231021_019_kald.JPG

Elindulunk a közúton a felvételi épülethez. A másik oldalon nem kevés autóroncs található.

20231021_020_kald_autotemeto.JPG

A felvételi épület jó állapotban, lezárva, a Vízmű épülete jelenleg.

20231021_021_kald_allomas.JPG

Kb. itt volt a rakodó és a raktárépület.

20231021_022_kald_rakodo_helye.JPG

20231021_023_kald_szelfi.JPG

Ez pedig valószínűleg az élőállatrakodó maradványa.

20231021_024_kald_allatrakodo.JPG

Az 1963-as légi felvétel. E szerint egy háromvágányos állomás volt itt. Jó eséllyel volt itt több melléképület, de ez nem látható/dönthető el a fák miatt (a rakodó mellett pont látszik kettő). A pusztalánci oldalon sem látható váltókezelő hely – elég furcsa. Az állomás szerintem elég jó helyen volt, sok helyen örülnének, ha csak ekkora távot kellene a település központjából megtenni.

s-zb_05_kald_1963.jpg

Némi keringőzés után egy földút halad a pálya helyén. Kb. egy km-t lehetett így haladni, aztán a pálya az erdőbe veszett. Ki kellett menni a közútra. Elérkeztünk Pusztaláncmajorhoz, egy elhagyott hely ez is. A buszmegállónál kell lemenni a közútról.

20231021_025_pusztalanc_elhagyott_epulet.JPG

20231021_026_pusztalanc_buszmegallo.JPG

És akkor itt volt a beszántott területen át a pálya, és haladt tovább a hídon át.

20231021_027_pusztalanc_kald_fele.JPG

20231021_028_pusztalanc_palya.JPG

20231021_029_pusztalanc_hid.JPG

20231021_030_pusztalanc.JPG

A kút mellett az összeomlás szélén álló felvételi épület.

20231021_031_pusztalanc_kut.JPG

20231021_032_pusztalanc_felveteli_epulet.JPG

20231021_033_pusztalanc_mrh.JPG

Káld, illetve Vashosszúfalu tekintve.

20231021_034_pusztalanc_kald_fele.JPG

20231021_035_pusztalanc_vashosszufalu_fele.JPG

20231021_036_pusztalanc.JPG

20231021_037_pusztalanc.JPG

20231021_038_pusztalanc.JPG

A melléképületek, illetve a rakodó maradványai.

20231021_039_pusztalanc_mellekepuletek_helye.JPG

20231021_040_pusztalanc_rakodo_helye.JPG

Itt térhetett vissza a kitérővágány az átmenőbe.

20231021_041_pusztalanc_valtokorzet_vege.JPG

Hamar ki is derült, hogy kicsit elnavigáltam magam. Bár arról is megoszlottak a vélemények, hogy hol voltak a vágányok, de egyértelműen kideríthető volt, hogy az épülettől keletre. A vágányok helyén haladva visszatérek az árokhoz. Igen, az zavart meg, hogy a vasúti hídat elbontották, és csak a másik maradt meg.

20231021_042_pusztalanc_kald_fele.JPG

20231021_043_pusztalanc_hid_helye.JPG

1968-ban itt egy kétvágányos megálló-rakodóhely volt. Az objektumok nagyjából megvannak, ami maradt belőlük.

s-zb_06_pusztalanc_1968.jpg

Az erdő belsejében lévő pusztalánci épület után alig pár méterrel némi szintkülönbséget leküzdve egy réten találhatjuk magunkat, ahol viszont a pályának semmi nyoma. A közút közel van, úgyhogy ott haladtam tovább. Egy pontnál a két út egymás mellett haladt, amíg beérünk Vashosszúfalu területére.

A falu utolsó (vagy első) utcájának vonalában próbáltam az őrházat/őrhelyet megkeresni, de semmi.

20231021_044_vashosszufalu_orhaz_helye.JPG

20231021_045_vashosszufalu_rakodo_helye.JPG

Pusztalánc, illetve Hosszúpereszteg felé tekintve.

20231021_046_vashosszufalu_pusztalanc_fele.JPG

20231021_047_vashosszufalu_hosszupereszteg_fele.JPG

Vashosszúfalu felvételi, szépen rendbentartva, múzeum található benne.

20231021_048_vashosszufalu_mrh.JPG

1968-ban ez csak kétvágányos megálló-rakodóhely lehetett. Őrház/őrhely sincs az északi végen. Volt viszont élőállatrakodó, ezt kihagytam, és raktár-rakodó is, és néhány melléképület. Nem volt rossz helyen.

s-zb_07_vashosszufalu_1968.jpg

20231021_049_vashosszufalu_park.JPG

Ez az őrház pedig sorompókezelő hely lehetett. Nagyon jó állapotban van, boltként üzemel.

20231021_050_vashosszufalu_nemeth_abc.JPG

20231021_051_vashosszufalu_orhaz.JPG

Most egy kis falunéző. A neve nem túlzás, elég jó hosszú település, elég lesz visszajönni majd ide.

20231021_052_vashosszufalu_bejarat.JPG

Trianon emlékmű, Polgármesteri Hivatal, Szent István szobor, Szent Vendel templom, Hősi emlékmű.

20231021_053_vashosszufalu_trianon_em.JPG

20231021_054_vashosszufalu_ph.JPG

20231021_055_vashosszufalu_szent_istvan.JPG

20231021_056_vashosszufalu_szent_vendel_templom.JPG

20231021_057_vashosszufalu_kereszt.JPG

20231021_058_vashosszufalu_patrona_hungariae-szobor.JPG

20231021_059_vashosszufalu_hosi_em.JPG

Mire elértem a falu másik végét, gondban voltam, hogyan tovább. Visszamenni nem nagyon volt kedvem, a pálya is eléggé távol került, az idő is szorított. Végül bevártam egy buszt, ami elvitt Hosszúperesztegig.

20231021_060_hosszupereszteg_bejarat.JPG

20231021_061_hosszupereszteg.JPG

A főút melletti Hősi emlékmű.

20231021_062_hosszupereszteg_hosi_em.JPG

20231021_063_hosszupereszteg.JPG

Ez pedig már Községháza és a katolikus templom, valamint egy bábu.

20231021_064_hosszupereszteg_ph.JPG

20231021_065_hosszupereszteg_kt.JPG

20231021_066_hosszupereszteg.JPG

Innen viszont jó sokat kellett menni, hogy a pályához elérjünk. Ez pedig kb. félúton van Hosszúpereszteg és Bögöte között. Az épületek a hosszúperesztegi oldalon találhatóak. Egy őrház, ami jó eséllyel sorompókezelő hely lehetett. Az épülettel elkezdtek foglalkozni, de még nincs kész. Azért sok sikert a tulajdonosnak.

20231021_067_hosszupereszteg_orhaz.JPG

20231021_068_hosszupereszteg.JPG

20231021_069_hosszupereszteg.JPG

20231021_070_hosszupereszteg.JPG

Hosszúpereszteg felvételi épülete.

20231021_071_hosszupereszteg_felveteli_epulet.JPG

Vashosszúfalu, majd Szajki erdő felé tekintve a pálya helyén.

20231021_072_hosszupereszteg_vashosszufalu.JPG

20231021_073_hosszupereszteg_szajki_erdo_fele.JPG

A raktár és a rakodó még megvan, de az egész lekerítve, nem tudok bemenni a területre.

20231021_074_hosszupereszteg_mellekepulet.JPG

20231021_075_hosszupereszteg_raktar.JPG

20231021_076_hosszupereszteg_rakodo.JPG

Szolnoki tűzoltókocsi.

20231021_077_hosszupereszteg_szolnoki_kocsi.JPG

1968-ban egy kétvágányos megálló-rakodóhely. Sokkal több objektum nem volt akkor, mint most.

s-zb_08_hosszupereszteg_1968.jpg

Haladunk tovább. Aztán egyszer elfogy az út. Balról elvileg lehet kerülni. Gyakorlatban nem annyira, hacsak nem vágyunk egy dzsungeltúrára. Aztán a másik irányból kerülve, mivel a fák között alig lehet haladni, egy szántóföld szélén aztán ismét megkerül az út, és lehet haladni tovább egy erdős területen.

20231021_078.JPG

Hosszúpereszteg, majd Mikosdszéplak Mikosdpuszta felé tekintve.

20231021_079_hosszupereszteg_fele.JPG

20231021_080_mikosdpuszta_fele.JPG

Szajki erdő megállóhely, kulcsosház jelenleg.

20231021_081_szajki_erdo_mrh.JPG

20231021_082.JPG

20231021_083.JPG

Ha megálló, akkor ez mi? Egy rakodó. Mint kiderült, a képet sem jól raktam fel a telefonra, hanem fejjel lefelé. És volt itt még egy vágány, tehát ez is mrh. volt.

20231021_084_rakodo.JPG

20231021_085_aruraktar.JPG

1969-ben, bár nem túl jó a kép, de látszik a kitérő vágány. Azon sem lennék meglepve, ha itt lett volna korábban kisvasút.

s-zb_09_szajki_erdo_1969.jpg

Míg az előző szakasz a Google szerint teljesen járható, addig a következő etapnál jelzett, hogy majd lesz egy kis kitérő. A műholdas kép szerint talán mégsem kell kerülni, de majd kiderül. Nos, nem kellett, a híd is megvan az egyik helyen. A Szajki tavak után az erdő is véget ért.

20231021_086_meg_megvan.JPG

20231021_087_a_hid_is.JPG

20231021_088_szajki-tavak.JPG

20231021_089.JPG

20231021_090.JPG

Itt volt egy őrház, ez viszont kicsit magasnak tűnik. A tulajdonos is kint volt az udvaron, úgyhogy sok mindent nem tudtam tenni.

20231021_091_orhaz.JPG

Egy raktárépület és egy rakodó és egy melléképület.

20231021_092_raktar.JPG

20231021_093_rakodo.JPG

20231021_094_mellekepulet.JPG

20231021_095_felveteli_epulet.JPG

Szajki erdő, majd Zalavég felé tekintve.

20231021_096_szajki_erdo_fele.JPG

20231021_097_zalaveg_fele.JPG

Mikosdpuszta állomás felvételi épülete. Ez még egyben van, bár talán lakatlan.

20231021_098_mikosdpuszta_allomas.JPG

20231021_099_kut.JPG

A zalavégi oldalon lévő őrház lakott és ott le van kerítve a pálya, így kicsit kerülni kell.

20231021_100_orhaz.JPG

20231021_100_orhaz.JPG

20231021_101_az_utca_felol.JPG

Ez lehetett a lengyár, ahová iparvágány is vezetett.

20231021_102_lengyar.JPG

1968-ban egy háromvágányos állomás volt. Itt szinte minden megmaradt.

s-zb_10_mikosdpuszta_1968.jpg

Lassan vége a napnak és az útnak is. Időközben átértünk Zalába.

20231021_103_javaban_zalaban.JPG

20231021_104.JPG

Egy megmaradt szelvénykő.

20231021_105_szelvenyko.JPG

Mikosdpuszta, majd Batyk kitérő felé tekintve.

20231021_106_zalaveg_mikosdpuszta_fele.JPG

20231021_107_zalaveg_batyk-kitero_fele.JPG

Zalavég megálló épülete, lakott.

20231021_108_zalaveg_mh.JPG

1969-ben.

s-zb_11_zalaveg_1969.jpg

A megálló épületétől egyenes út visz a központba. Művelődési ház, katolikus templom, Hősi emlékmű, Polgármesteri Hivatal, kopjafa.

20231021_109_zalaveg_muvhaz.JPG

20231021_110_zalaveg_szent_gyorgy_kt.JPG

20231021_111_zalaveg.JPG

20231021_112_zalaveg_hosi_em.JPG

20231021_113_zalaveg_ph.JPG

20231021_114_zalaveg_1956.JPG

20231021_115_zalaveg.JPG

A falu nem felejtett el!

20231021_116_zalaveg_vasuti_em.JPG

20231021_117_zalaveg.JPG

Innen már csak egy pont lett volna, de ez a mai menet eddig 8 óra hossza, és a következő busz soká jön, úgyhogy a tervek szerint holnap megyek el a két utolsó ponthoz.

20231021_118_zalaveg_szent_vendel.JPG

Másnap Bögötére mentem, ha már a közelben voltam tegnap. Ezúttal kicsit megszívtam, ugyanis esővel kezdődött a nap.

20231022_01_bogote_kozseghaza.JPG

20231022_02_bogote.JPG

Hősi emlékmű, székelykapu, díszkút, Nadler Herbert szobor, Művelődési ház. Aztán mehettem vissza Sárvárra, a szállóra.

20231022_03_bogote_hosi_em.JPG

20231022_04_bogote_szekelykapu.JPG

20231022_05_bogote_keresztelo_szent_janos_templom.JPG

20231022_06_bogote_diszkut.JPG

20231022_07_bogote.JPG

20231022_08_bogote_kut.JPG

20231022_09_bogote_nadler_herbert.JPG

20231022_10_bogote.JPG

20231022_11_bogote_muvhaz.JPG

Este pedig Tatabánya, Roxxy. Három és fél év telt el az előző, egyben első KFT koncert óta.

20231022_12_tatabanya_roxxy_kft.JPG

20231022_13_tatabanya.JPG

20231022_14_tatabanya.JPG

20231022_15_tatabanya.JPG

20231022_16_tatabanya.JPG

20231022_17_tatabanya.JPG

20231022_18_tatabanya.JPG

20231022_19_tatabanya.JPG

20231022_20_tatabanya.JPG

20231022_21_tatabanya.JPG

20231022_22_tatabanya.JPG

20231022_23_tatabanya.JPG

20231022_24_tatabanya.JPG

20231022_25_tatabanya.JPG

20231022_26_tatabanya.JPG

20231022_27_tatabanya.JPG

20231022_28_tatabanya.JPG

20231022_29_tatabanya.JPG

20231022_30_tatabanya.JPG

20231022_31_tatabanya.JPG

20231022_32_tatabanya.JPG

20231022_33_tatabanya.JPG

20231022_34_tatabanya.JPG

Habár azt mondtam, hogy most már lesz időm, de csak eltelt két hónap, mire visszatértem. Batyk felé tekintünk. És egy kis elmélkedés: az állomás Zalabér-Batykként szerepel. Adná magát, hogy akkor Zalabér van közelebb, vagy legalábbis a vasút ezen oldalán. De nem. Ugyanis Zalabér odébb található, és a pálya másik oldalán.

20231216_01_batyk.JPG

20231216_02_batyk.JPG

20231216_03_batyk_bejarat.JPG

Adventi lámpák a Szent István templom udvarában, ahol egy Hősi emlékmű is van.

20231216_04_batyk_adventi_feny.JPG

20231216_05_batyk_hosi_em.JPG

20231216_06_batyk_szent_istvan_templom.JPG

20231216_07_batyk_muvhaz.JPG

20231216_08_batyk_tuzoltokocsi.JPG

20231216_09_batyk_ph.JPG

20231216_10_batyk_szent_vendel.JPG

20231216_11_batyk.JPG

20231216_12_batyk.JPG

20231216_13_batyk_felirat.JPG

Nem mentem vissza Zalavég megállóig. A másik irányból támadunk. Az egykori töltésen vagyunk, ami a 25-ös vonal mellé ér. Ez volt a későbbi vonal, de majd erről még lesz szó.

20231216_14_25-os_vonal_regi_palya.JPG

20231216_15.JPG

20231216_16.JPG

20231216_17.JPG

Zalavég, majd Zalabér/Zalabér-Batyk felé tekintve.

20231216_18_zalaveg_fele.JPG

20231216_19_zalaber_zalaber-batyk_fele.JPG

Batyk kitérő nagyon szépen felújított épülete. Ez magánterület, az idevezető út sorompóval le van zárva a közút felől. Még szerencse, hogy nem onnan jöttem.

20231216_20_batyk-kitero.JPG

1972-ben.

s-zb_12_batyk-kitero_1972.jpg

Nos, kb. eddig volt az eredeti pálya.

20231216_21.JPG

Innen eredetileg jobbra ment a nyomvonal és Zalabér állomásnál találkozott a 25-ös vonallal. Hozzátartozik ehhez, hogy Celldömölk irányába haladva a következő állomás Türje volt, és a pálya eléggé kanyargós volt.

20231216_22.JPG

1963-ban, látható az eredeti nyomvonal.

s-zb_13_zalaber_1963.jpg

Aztán 1969-ben volt egy nyomvonalkorrekció, a 25-ösön Dabronc után létrehoztak egy Türje megállóhelyet, a nyomvonalat kiegyenesítették Zalabérig (kis túlzással), a régi türjei állomás megszűnt, létrehozták Zalabér-Batyk állomást, ahol most van, és Zalabér megszűnt. Emiatt Batyk kitérő után új pálya kellett.

1972-ben a már új pálya. A régi nyomvonala szépen látható. Mindössze hat évig használhatták, amikor a sárvári vonal megszűnt.

s-zb_14_zalaber_1972.jpg

Két vasúti híd a régi pályán, az egyiknek már csak a helye látható.

20231216_23_elso_hid_helye.JPG

20231216_24_eredeti_nyomvonal.JPG

Itt lett volna a másik híd. Ez kicsit nehezebb akadály így, mint az előző. Sikerült is részben megmerülni.

20231216_25_masodik_hid_helye.JPG

Két vármegyehatártábla.

20231216_26_vas_varmegye.JPG

20231216_27.JPG

20231216_28_zala_varmegye.JPG

Ebben a decemberi időjárásban nem volt valami kellemes félig átázott lábbeliben mászkálni, emiatt sem figyeltem eléggé. A tábla szerint a közelben egy benzinkút, és ott van mellette a zalabéri állomás épülete. De annyira nem figyeltem, hogy kimaradt a megtekintések közül.

20231216_29_zalaber_bejarat.JPG

20231216_30_zalaber_zala_folyo.JPG

20231216_31_zalaber.JPG

20231216_32_zalaber_posta.JPG

20231216_33_zalaber_szentharomsag_kt.JPG

20231216_34_zalaber_hosi_em.JPG

20231216_35_zalaber_ph.JPG

20231216_36_zalaber.JPG

20231216_37_zalaber.JPG

20231216_38_zalaber_szent_istvan.JPG

20231216_39_zalaber.JPG

20231216_40_zalaber.JPG

20231216_41_zalaber.JPG

20231216_42_zalaber_hubertus.JPG

20231216_43_zalaber_konyvtar.JPG

Nem is erőltettem a továbbiakat, majd holnap visszatérek.

20231216_44_zalaber-batyk_allomas.JPG

Hogy is volt jövet-menet? Kisbér-Győr az első busszal, ott közel egy óra várakozás, majd Győr-Celldömölk személyvonat, ott kis várakozás, aztán a zalaegerszegi személlyel érkezés ide. Visszaút hasonlóan. Viszont, míg reggel a celli járat egy háromkocsis Csörgős szerelvény volt, visszaúton egy mellékkel ellátott Bz volt csak. De legalább jó sokan voltak rajta.

Az Aiseesoft egy opciója szépen kiszedte a búgást az utómunka videóból.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr5218327799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása