Ez volt a régi blogon az utolsó bejegyzés. Ezt nem mentettem le sehogy, így aztán most (2014.06.23) újraírom az egészet.
2007 óta nézegetem a vasutallomasok.hu oldalt. Véletlenül jutottam oda, amikor a 2-es vonal egyik megállójával kapcsolatban kerestem információkat. Arról a vonalról szép részletes leírás van. Kár, hogy a többi nem ilyen. Ami még tetszett az oldalban, hogy egykori állomások és megállóhelyek is szerepelnek rajta. Az oldalon való bóklászás közben találtam némi információt a Tiszalök (109) és Füzesabony (108) felé vezető vasút régi nyomvonaláról. Valami nekem is rémlett, hogy annak idején láttam használaton kívüli vágányokat. Elindultam, és egy nem túl részletes térkép alapján próbáltam megkeresni a régi nyomvonalat
Azt nem tudom, hogy sikerült a vasutat ennyire a város belsejében vezetni. A Déli sor közepe táján található a régi kiágazás. Az egykori vágányok még láthatóak az állomás területén csonkavágányként.
A kerítés mellett lévő úton látszik, hogy nem egy időben aszfaltozták. A vágányok itt keresztezték az utat.
Erre vezetett tovább a pálya. Zelemér utcának hívják, nem véletlenül. Zelemér a tiszalöki vonalon található állomás, kb. 20 kilométerre. Sok, új építésű ház van erre.
Itt keresztezte a 4-es főutat.
Innen kicsit keresgélni kellett, hogy merre ment tovább. Úgy 15 éve többször jártam erre, de már akkor is így nézett ki az utca.
Itt keresztezte a Széchenyi utcát. 1991-ben volt a nyomvonal áthelyezés. 1993 őszén voltam erre többször, azt már nem tudom, hogy akkor volt-e még valami itt.
Az egykori Gusta.
A Segner tér közelében. Először azt hittem, ez volt a Vásártér állomás.
Itt kiszélesedik a tér. Kellett is a hely a vágányoknak.
Pedig valójában ez volt a Vásártér / Kisállomás. Sokáig üresen állt, de aztán felújították.
A nyomvonal a mostani Tesco felé ment.
A Bartók kórház mögött talán még látszik valami töltés-szerűség.
Mindenki saját felelősségére jöjjön erre…
… mert tele van az út üvegszilánkokkal. Nem is tudom, pár héttel korábban hogy úsztam meg defekt nélkül, mikor a sötétben erre jártam. Ez amúgy a Koszorú utca, ahol egy darab épület sincs.
A Kenézy kórház, ami később épült, és ennek területén haladt a vonal. Most amúgy visszafele nézünk.
A körforgalom után a Csigekert utca található most. Van egy kétsávos út, illetve kerékpárút is. Nem tudom, de szerintem itt két vágány haladt régebben, nem volt arrébb váltó az elágazásnál.
A kereszteződésben, ahol a Gábor Dénes Középiskola van, ott volt az elágazás. A tiszalöki vonal ment tovább egyenesen, a füzesabonyi balra elkanyarodott.
Én is elmentem balra, a 33-as főút mellett. Nemrégiben az elkerülős túra kapcsán jártam erre. A vágány helyén kerékpárút van.
Itt vagyunk az Auchan előtt (majdnem). Előttünk merőlegesen a jelenlegi 109-es vonal, és a háttérben kanyarodik a 108-as. A tócóvölgyi állomásból egymás mellett „jön ki” a két vágány. Továbbhaladva a kerékpárút és a vasút egymás mellett halad egy darabon, majd a Kishatár úti leágazástól már csak a vágányok vannak.
Visszatérve az iskolánál lévő kereszteződéshez, ott látható az egykori Debrecen-Kertváros helye. Erre mondtam, hogy szerintem itt nem volt váltó, amivel az irányt váltották volna, és emiatt két vágány jött Vásártértől eddig.
A 109-es egykori vonalán haladva, jelenleg Szabó Lőrinc utcának hívják. Itt is van kerékpárút. A kövesút helyén lehettek a vágányok.
A Liget lakópark mellett a Tócó patak és egy jó széles terület. Erre is jártam nemrégiben.
A Vezér út kereszteződése.
A jelenlegi nyomvonal közel van, kb. a fák mellett.
A régi vonalon való továbbhaladás innentől már kissé nehézkes.
A végére ilyen gazos helyre kerültem.
Végül egy téglafal…
…de balra lehet továbbmenni (jobbra is, de az lakóházakhoz vezet).
A Tócó elmegy balra, fölötte a jelenlegi vonal.
Valahol itt lehetett az összecsatolás. Egy darabig a töltés mellett haladtam, hátha lesz egy használható út mellette, de nem volt. Amint lehetett, kimentem a főútra, remélve, hogy nem kaptam defektet.
Gyakorlatilag végeztem, de ha már erre jártam, akkor megnéztem egy, azóta megszűnt megállót, a Nyulast.
Ezután pedig felmentem a „sztrádára” és elmentem Józsára. Útközben aggódtam, hogy nem kaptam-e defektet. De.
Ami kimaradt: a megváltozott nyomvonal több közutat is érintett. Az egyik, a 4-es, ahol emiatt egy felüljáró épült. Addig is valószínűleg egy ideiglenes elterelő út volt. Vagy az is lehet, hogy a Déli sor eredetileg is befutott a 4-esbe, de aztán a korrekció miatt ketté lett vágva, és azóta se nagyon látott autót ez a része. Mondjuk az jó kérdés, hogy ez hogy készült el, mert a két helyszín nagyon közel van egymáshoz.
A Kishegyesi úton nemigen volt nagy fennakadás, viszont a Bartók Béla út és a Kunhalom utca is egyben volt. A vasúti töltés vágta ketté őket. Nincs nagy szintkülönbség, elvileg lehetett volna átjárót építeni, és akkor nem kellene a síneken átmászkálni. Mégsem lett átjáró, mert ez az állomás területén lett volna, az meg úgy eléggé érdekes lett volna.