Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2021.03.29-30 Zsuzsi vonat megszüntetett része: Hármashegyalja-Nyírbéltek

2021. április 19. - JasonX2

Az újév napjára tervezett túra az előző napok esőzése miatt elmaradt. Pedig egy nagyon hazai anyag lett volna. Mintegy három hónappal később viszont lehetőség volt pótolni.

A kijárási korlátozás miatt továbbra sem lehet 5 óra előtt elindulni. Ez esetben annyira nem is volt gond, mert az óraállítás miatt még elég sötét van olyankor. Két lehetőségem volt, vagy egy buszt elcsípni, és azzal tovább (de pont most hozták be újra a hátsóajtós felszállást), vagy a második vonattal. Nos, ezt választottam, a járműkiosztás elég furcsán alakult. Vonatkereszt volt Vámospércsen, egy Tiszalök felől érkező gyorsított járat, két Fecskével és egy ingával, viszont a szokásos reggeli Csörgős inga helyett egy mellékkel ellátott Bz érkezett, az is közel 10 perces késéssel. Még mindig digitális oktatás van (kvázi elverik a f*szukat egész nap a laptop előtt apucival-mamucival hehézve), de azért az alig 10 felszálló kevésnek tűnt. A megállótól séta a főútig.

20210329_001_halap.JPG

20210329_002_halap.JPG

A Karácsony Kft. mellett egy földúton haladtam tovább. Elég hűvös volt a reggel.

20210329_003.JPG

20210329_004.JPG

20210329_005.JPG

20210329_006_guti-er.JPG

20210329_007.JPG

20210329_008.JPG

20210329_009.JPG

20210329_010.JPG

Mintegy 40 perc után elértem a kisvasutat.

20210329_011_atjaro.JPG

20210329_012.JPG

20210329_013.JPG

A csak futólag látott Hármashegyi tó megálló.

20210329_014_harmashegyi_to.JPG

Haláperdő, majd Hármashegyalja felé tekintve.

20210329_015_halaperdo_fele.JPG

20210329_016_harmashegyalja_fele.JPG

20210329_017_tabla.JPG

Közel van a jelenlegi végállomás.

20210329_018.JPG

20210329_019_termeszet_haza.JPG

20210329_020_harmashegyalja_allomas.JPG

De sehol senki, mivel ideiglenes üzemszünet van az összes kisvasúton.

20210329_021.JPG

Régi terv volt, hogy a kisvasút…. De miért? Nagyvasúti vonalakat szoktam bejárni, akár üzemelő, akár teljesen elbontottról van szó. Van sok kisvasúti vonal, ami megszűnt, de valahogy ezek felkeresése számomra nehezebbnek tűnik. Ahogy most is. A Zsuzsi nyomvonalát viszont már évek óta szeretném bejárni. Ebben némi segítség az Erdőspusztai Horgász és Turisztikai portál oldala, ahol két lépésben volt beszámoló egy hasonló túráról. Véletlen derült ki, amikor tavaly a Szigetközben tekertem, hogy Dunaszentpál környékén egy ottani kisvasút nyomvonalán jutottam el Öttevényig. Úgy tűnik, hogy a felszedett kisvasúti pályát jobban kihasználják. A másik segítség a kisvasut.hu oldal, ahol megtaláltam a Zsuzsi térképét, déli leágazással, másik szárnyvonallal, módosított útvonallal, teljesen belegabalyodva az egykori megállók nevébe, azok helyének behatárolásában. De a jelek szerint nagyrészt földút található a pálya helyén.

A hármashegyi ütközőbak után is egy ilyen földúton haladtam tovább.

20210329_022_nyirmartonfalva_fele.JPG

20210329_023.JPG

20210329_024.JPG

Az ott vajon szelvénykő?

20210329_025_szelvenyko.JPG

20210329_026.JPG

20210329_027.JPG

20210329_028_nyirfak.JPG

20210329_029.JPG

20210329_030.JPG

Nem mintha olyan sok időm lenne, de most letértem az útról, mert a közelben van egy kilátó.

20210329_031.JPG

20210329_032.JPG

20210329_033_csizmaszari_tanosveny.JPG

20210329_034_kilato.JPG

Ami számomra elég instabil volt, úgyhogy nem is mentem fel a tetejébe.

20210329_035.JPG

20210329_036.JPG

20210329_037.JPG

20210329_038.JPG

20210329_039.JPG

20210329_040.JPG

20210329_041.JPG

Közeledünk Nyírmártonfalvához, a Melánia tanyához. Valahol előtte is jelöltek is, meg nem is egy megállót.

20210329_042_melaniatanya.JPG

20210329_043.JPG

Nyírfák, amiket jelenlegi lakhelyemen nem láthatok, itt viszont jó sok van.

20210329_044_nyirfa.JPG

Egy darabon le kellett térni az útról, mert egy elkerített rész fele vitt volna. A kastélyt ugyan nem, de a régi iskolát láttam, ami 1938-1978 között üzemelt.

20210329_045_regi_iskola.JPG

Itt lehet a falu központjába bejutni. Elég jó kis séta gyalog.

20210329_046_nyirmartonfalva_melania_tanya.JPG

20210329_047.JPG

Hármashegyalja, majd Nyírmártonfalva alsó felé tekintve.

20210329_048_harmashegyalja_fele.JPG

20210329_049_nyirmartonfalva_also_fele.JPG

Ez pedig Nyírmártonfalva állomás. Itt éltek a nevelőapámék 1967-től valameddig. A nagyszülők nem csak éltek, hanem dolgoztak is itt, mint forgalmista és jegypénztáros. Pont rosszkor kerültek ide, mert 1968-ban eldöntött tény volt, hogy ezt a vonalat is megszüntetik. Végül 1977. augusztus 31-én ért véget a közlekedés a vonal nagy részén. Az épület jelenleg magánlakás, pár éve kicsit nehéz volt képet készíteni, most viszont szerencsém volt. Időközben egy emléktábla is került a falra.

20210329_050_nyirmartonfalva.JPG

20210329_051.JPG

20210329_052_emlektabla.JPG

Itt lehet továbbhaladni Nyírmártonfalva alsó felé – hogy bonyolódjon, egyes helyeken Reviczky majorként szerepel.

20210329_053.JPG

20210329_054.JPG

20210329_055.JPG

Ja, de előtte még egy kilátózás.

20210329_056_kilato.JPG

20210329_057.JPG

20210329_058.JPG

20210329_059.JPG

20210329_060.JPG

Nyírmártonfalva, majd Guth felé tekintve.

20210329_061_nyirmartonfalva_fele.JPG

20210329_062_guth_fele.JPG

A megállót pedig ide lőném be. A kép közepén majdnem vízszintesen haladó út helyén volt a pálya. Ez egy táblás megálló volt, egy kiszuperált kocsi volt a váróterem. Néhány képet találtam most róla:

https://erdospusztaihorg.wordpress.com/2013/01/27/nhny-fnykp-a-zsuzsi-vast-mltjbl/

20210329_063_nyirmartonfalva_also.JPG

20210329_064.JPG

Ezt az utat már nem jelzi a térkép, egy másikra küldött el.

20210329_065.JPG

20210329_066.JPG

Ennyit arról, hogy bemegyünk az erdészet területére.

20210329_067_ennyit_errol.JPG

Próbáltam megkerülni a terepet, de sokáig le volt kerítve a terület.

20210329_068.JPG

20210329_069_fenyves.JPG

20210329_070.JPG

Úgyhogy visszatértem az utolsó lehetséges elkerülőúthoz.

20210329_071_bzd_meg.JPG

A másik irányból megkerülve szintén egy kerítésbe botlottam, de azt ki lehetett nyitni.

20210329_072_majdnem_megint_kapu.JPG

20210329_073_kiszaradt_to.JPG

20210329_074.JPG

20210329_075.JPG

Az erdészethez közeledve egy segítőkész(???????) erdész megállított, hogy mi járatban vagyok. Jelezte, hogy egyenesen ne menjek tovább, mert úgysem tudok az üzemi területre bemenni (kár, mert láttam pár képet róla, szépen ki van alakítva). És tényleg le van itt is zárva, úgyhogy fel a Tűzörző hegyre a Geodéziai toronyhoz.

20210329_076.JPG

20210329_077_tuzorzo_hegy_geodeziai_torony.JPG

Végül nagyjából meglett a pálya, de több rezervátumot kellett addig kikerülni. Maradjunk annyiban, hogy nem értek a horgászathoz, vadászathoz, cserébe nem várom el, hogy egyesek megértsék, mi a jó a vonalbejárásban – ehhhh.

20210329_078.JPG

20210329_079.JPG

20210329_080.JPG

20210329_081.JPG

20210329_082_ujra_palyan.JPG

20210329_083.JPG

20210329_084.JPG

20210329_085.JPG

20210329_086.JPG

20210329_087.JPG

20210329_088.JPG

20210329_089.JPG

Mielőtt végleg kétségbeestem volna, eljutottam a Nyíracsád-Nyíradony közúthoz, ahol már szintén jártam 7 éve. A kisvasúti emlékmű még megvan.

20210329_090.JPG

Guth, majd Angyaltelek felé tekintve.

20210329_091_guth_fele.JPG

20210329_092_angyaltelek_fele.JPG

A jó állapotban lévő Nyíracsád állomásépület. Ide 1926-ban ért el a pálya. Az épületnek van tulajdonosa, épp az imént ment el.

20210329_093_nyiracsad.JPG

20210329_094.JPG

Az idő fogyott, és a kerülgetés sem tett jót a helyzetemnek. A következő pont Angyaltelek lenne, de kérdéses, hogy ez az épület az-e.

20210329_095_angyaltelek.JPG

20210329_096.JPG

20210329_097.JPG

Lehetséges, hogy itt is volt egy leágazás régebben.

20210329_098.JPG

20210329_099.JPG

20210329_100.JPG

A Turistaház romjainál lévő kilátótervezet, amelynek már nem kapott lépcsőt. Több, mint 40 éve áll így itt.

20210329_101_kilato.JPG

20210329_102_szelfi.JPG

Az átrakó maradványa. 1931-ben itt volt a pálya vége.

20210329_103_atrako.JPG

Menedékház még megvan.

20210329_104_menedekhaz.JPG

20210329_105_turistahaz.JPG

20210329_106.JPG

A hatvanas években:

turistahaz.jpg

Innen jobbra kellett volna menni, mert nincs tovább út, és úgy bejutni Nyírlugosra. Ha nagyon gáz van, akkor könnyen ki lehet jutni Szabadságtelepre a buszmegállóhoz.

20210329_107.JPG

Egy jelöletlen, de mégis jelölt turistaút vitt tovább egyenesen.

20210329_108.JPG

1937-ben a vonal vége, a megyehatár.

20210329_109.JPG

20210329_110.JPG

20210329_111_fakitermeles.JPG

20210329_112.JPG

Volt némi mozgás is erre, ez volt a szerencsém, ugyanis ezek szerint zárják a kaput. Ha most ez zárva lett volna, akkor kereshettem volna kerülőt, pedig kevés az idő. Ugyan van még haza egy busz, de azzal 8 után érek be. Most erre jól rá is baszhattam volna.

20210329_113_majdnem_nem_sikerult.JPG

Lassan elérjük Nyírlugost, a Szatmári utcát.

20210329_114_nyirlugos.JPG

Elvileg van itt valahol egy kilátó, és azon a részen kanyarodott balra a vasút. A képen a Nyíradony felé vezető közút.

20210329_115.JPG

Menedékház, majd Nyírlugos felső felé tekintve.

20210329_116_turistahaz_fele.JPG

20210329_117_nyirlugos_felso_fele.JPG

Valahol itt volt az állomás épülete.

20210329_118_nyirlugos.JPG

1945-ben ért el ide a vonal, ezért nem találtam az 1941-es mapire térképen semmit a vonal végéről.

nyirlugos.jpg

Ennyi volt az első napon, de másnap visszatértem.

20210330_01_nyirlugos_tovabb.JPG

20210330_02.JPG

20210330_03.JPG

20210330_04.JPG

Nyírlugos felé tekintve, a kép közepén volt egy épület, az lehetett a megálló épülete.

20210330_05_nyirlugos_fele.JPG

Nyírbéltek alsó felé tekintve, a kép szélén lehetett egy másik épület, talán az volt a megálló épülete, de lehet, hogy csak egy lakóház, ami pont nem látszik a képen.

20210330_06_nyirbeltek_also_fele.JPG

20210330_07_buszmegallo.JPG

Mondjuk ez egy pont rosszul belőtt kép.

20210330_08.JPG

A fentrol-ös képek alapján próbáltam összerakni a képet, de az első kép lesz a nyerő szerintem – mert az a sín mellett van. 1950-ben ért el ide a vonal, és akkor az egykori végállomásig építették.

nyirlugos_felso.jpg

Van egy kis utca a buszmegállótól jobbra, azon is mehettem volna, de csak közel száz métert kellett megtenni, hogy a töltés helyén eljussak a földútig.

20210330_09.JPG

20210330_10_tovabb.JPG

20210330_11.JPG

20210330_12.JPG

20210330_13.JPG

20210330_14.JPG

20210330_15.JPG

20210330_16.JPG

20210330_17.JPG

20210330_18.JPG

20210330_19.JPG

20210330_20.JPG

Elvileg az utolsó fehér folt. Nyírlugos felső, majd Nyírbéltek felé tekintve.

20210330_21_nyirlugos_felso_fele.JPG

20210330_22_nyirbeltek_fele.JPG

A földúton ki lehet jutni a közúton, és ott található egy Lebujtanya nevű buszmegálló. Itt lehetett Nyírbéltek alsó megállóhely.

20210330_23_nyirbeltek_also.JPG

A képen jobbra lehet Nyírbéltek, balra Nyírlugos felé menni, a Lebujtanyához pedig a lefelé vezető úton. Látszik egy épület a bal alsó részen, ez is megerősíti, hogy jól lőhettem be az épület helyét.

nyirbeltek_also.jpg

20210330_24.JPG

20210330_25.JPG

20210330_26.JPG

20210330_27.JPG

Elértük az egykori állomás hátsó kapuját, ami zárva.

20210330_28_veg.JPG

20210330_29.JPG

Innen viszont nem volt messze a közút, néhány üzem megkerülésével eljutottunk a végállomáshoz.

20210330_30.JPG

20210330_31_nyirbeltek_okoturisztikai_latogatokozpont.JPG

Közben szépen át lett alakítva a terep 2014-hez képest. Úgy tűnik, hogy az állomás épületét is helyrehozták. Sajnos nem lehet bemenni, bár állítólag nyitva van 10-14 óra között, illetve van egy telefonszám is megadva. Érdemes lenne eljönni, akár három múlva, ha összejön egy 30 éves jubileumi kerékpártúra.

20210330_32_nyirbeltek.JPG

Csereerdő megállóhely, új peronnal. A mai napon nem voltam annyira időhöz kötve, úgyhogy Nyírbéltek után Nyíradonyon át Debrecenbe mentem, rendezvén némi elmaradásomat. Ez pedig lehetőséget adott arra, hogy megnézzem a déli vonal kiágazását.

20210330_33_csereerdo_mh.JPG

Valahol arra ment, az Ördögárok mellett. Keresztezte az akkor még Debrecen-Szatmárnémeti fővonalat, a jelenlegi 105-öst. Két nap múlva vonattal is voltam arra, sejtem, merre lehetett az egykori kisvasúti híd.

20210330_34_deli_vonal_kiagazasa.JPG

Összegzésként kissé bosszús (is) vagyok, hogy két napom ment el erre, mert akár egy nap alatt is összehozható lett volna, jobb terepismerettel, kijárási korlátozás nélkül. Aki rászánná magát erre a túrára, annak ajánlom, hogy vegye fel a kapcsolatot a Guthi erdészettel, hátha beengedik az erdészet területére, illetve a nyírbélteki önkormányzatnál is lehetne érdeklődni a látogatóközpont ügyében.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr9716505644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása