Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2016.09.03 Tehermentesítés a 13-ason 1

2017. január 30. - JasonX2

Másfél hónap után folytatódik a Tatabánya-Pápa vonal bejárása. Mivel az előző, mintegy 37 km hosszú vonal is egy fél napot vett igénybe, ezért biztosra volt vehető, hogy a következő 57 km még több időt igényel. Egyetlen lehetőség volt, hogy a szakasz középső részét járjuk be, majd később ezen a részen csak áthajtok. Úgy az út felét szerettem volna megtenni, hát hogy ez mennyire jött össze…

big_0000011928.jpg

Az első részben kimaradt: „A Tatabánya-Pápa vasútvonal a MÁV 13-as számú vasúti mellékvonala az Észak-Dunántúlon. Környe és Pápa között 2007. március 4-től szűnt meg a személyforgalom. Teherforgalmi célból, valamint elkerülő, mentesítő vonalként fenntartják. A vasútvonal Tatabánya és Környe között villamosított, az Oroszlány felé tartó forgalmat szolgálja ki. 1901-ben, Mandel Gyula, Hoffmann Sándor és Quittner Vilmos, budapesti vállalkozók tervezték megépíteni, hogy a környékbeli földekről a búza, fa és élőállatok szállítását megkönnyítsék. A Magyar Királyi Kereskedelem és Közlekedésügyi miniszter 1902-ben adott engedélyt a vonal építésére. A vasútvonal 11 felvételi épülettel, 6 raktárral, 6 gabonaszínnel, 12 nyitott rakodóval, 11 állomási és 21 nyíltvonali őrházzal rekordsebességgel, 1902. szeptember 12-re épült meg. A vonal egykori nagy áruforgalma mára gyakorlatilag megszűnt. A megszüntetése előtt a személyforgalma is igen gyér volt, a szolgálatot napi 6 pár Bzmot motorkocsi látta el, vasárnap este mellékkocsikkal csatolva a diákokra való tekintettel. Veszprémvarsányban és Kisbéren volt átszállási lehetőség a Győr-Veszprém, illetve a Székesfehérvár–Komárom-vasútvonalon közlekedő személyvonatokra. Néhány állomáson csatlakozó buszjáratok szállították tovább az utasokat a vonaltól távolabb fekvő települések, Bakonyság, Szákszend irányába. A vonalon a pályasebesség 40 és 50 km/h, a felépítmény túlnyomórészt 34,5 kg-os, „c” sínekből épült, amelyek jellemzően vasbetonaljakon fekszenek. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felmérése alapján átlagosan 18 ember utazott egy-egy vonaton, így a vonal bezárása mellett döntöttek. 2007. március 4-től a személyvonatokat 6 pár autóbusszal váltották ki, melyek azonban nem örvendtek túl nagy népszerűségnek, így a Bakony Volán hamarosan megszüntette a járatokat. A pályát nem számolják fel, egyelőre meghagyják a teherforgalom számára (jelenleg Franciavágás és Pápa között zajlik némi áruszállítás) és mentesítő vonalként. Valamint Tatabánya irányából az Oroszlányi hőerőmű részbeni /Fa/ tüzelőanyag ellátása történik.”

Kisbéren a Széchenyi utca végén vagyunk. A távolban még látszik a jelző, ami az állomásra való behaladást engedélyezte (vagy sem) annak idején.

20160903_001_kisber_jelzo.JPG

Itt pedig a pálya Bakonyszombathely irányába folytatódik.

20160903_002_kisber_vagany.JPG

Pár kilométer után keresztezi a közutat.

20160903_003_elso_keresztezodes.JPG

20160903_004_vagany_kisber_fele.JPG

20160903_005_res.JPG

20160903_006_vagany_a_pusztaba.JPG

Aztán egy km után visszatér a vágány. Hogy ennek a huroknak mi értelme volt, nem tudni, ugyanis soha nem volt arra megálló, valószínűleg valamilyen akadály miatt kellett a kitérőt megtenni – ami nem feltétlenül úti akadály, hanem földtulajdonosi is lehetett.

20160903_007_vagany_a_pusztabol.JPG

20160903_008_bsz_fele.JPG

20160903_009_kapcsoloszekreny.JPG

20160903_010_atjaro.JPG

Hamarosan megérkezünk az első településre, Bakonyszombathelyre, amit legutóbb is érintettünk.

20160903_011_bakonyszombathely_bejarat.JPG

A falu központjában lévő székelykapu, park, a vele szemben lévő iskola, és egyéb.

20160903_012_bakonyszombathely_szekelykapu.JPG

20160903_013_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_014_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_015_bakonyszombathely_benedek_elek_altalanos_iskola.JPG

20160903_016_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_017_bakonyszombathely_szobor.JPG

20160903_018_bakonyszombathely_kopjafa.JPG

20160903_019_bakonyszombathely_cimer.JPG

Ezek a dolgok az Ácsteszér felé vezető úton voltak. Ha ellenkező irányba indulunk, akkor a Baross Gábor utcában megtaláljuk a magtárat.

20160903_020_bakonyszombathely_magtar.JPG

Az egykori vasúti megálló felé haladva.

20160903_021_bakonyszombathely_vasuti_atjaro.JPG

A felső képen látható fabódénál kell balra fordulni.

20160903_022_bakonyszombathely_ut_a_megallo_fele.JPG

A megálló épülete hátulról és a vele szemben lévő épület.

20160903_023_bakonyszombathely_epulet_teteje.JPG

20160903_024_bakonyszombathely_hatso_epulet.JPG

20160903_025_bakonyszombathely_parkolo.JPG

Két hét alatt itt sem tettek rendet, az aljnövényzet továbbra is megvan. És ez rávezetett arra, hogy milyen „okos” ötlet volt rövidnadrágban és szandálban jönni, amikor jó esély volt arra, hogy a susnyáson is át kell majd vágni. Kisbér illetve Bakonybánk felé tekintve az egykori peronon.

20160903_026_bakonyszombathely_kisber_fele.JPG

20160903_027_bakonyszombathely_bakonybank_fele.JPG

Megfelelő fórumon megerősítést nyert az a feltételezés, hogy ez valaha állomás lehetett.

20160903_028_bakonyszombathely_megallo_epulete.JPG

Mivel az épületbe esélytelen lett volna bejutni, visszamentem a központban lévő szökőkutas parkhoz.

20160903_029_bakonyszombathely_szokokut.JPG

20160903_030_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_031_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_032_bakonyszombathely_szelfi.JPG

A Bakonybánk felé vezető útszakaszon található a Kastélypark. Az információs tábla nehezen olvasható.

20160903_033_bakonyszombathely_infotabla.JPG

Itt található a sportpálya, ahol rejtélyes módon eléggé megbámultak néhányan.

20160903_034_bakonyszombathely_focipalya.JPG

20160903_035_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_036_bakonyszombathely_park.JPG

20160903_037_bakonyszombathely_kijarat.JPG

Mielőtt a következő faluba, Bakonybánkra érnénk, teszünk egy kis kitérőt Réde felé.

20160903_038_redei_leagazas.JPG

20160903_039_rede_fele.JPG

20160903_040_rede_hegyek_a_tavolban.JPG

20160903_041_rede_hm.JPG

20160903_042_rede_bejarat.JPG

Kastélykeresgélés közben a falu másik végén, de inkább hagyjuk.

20160903_043_rede_erdo.JPG

El kell menni a sportpályához, és ott van.

20160903_044_rede_palya.JPG

20160903_045_rede_masik_palya.JPG

„Az egykori kastélypark területén álló úgynevezett Nagykastély középrizalitjának földszinti maradványán a fal középtengelyében egy kosáríves záradékú kapunyílás látható, amit copf díszítésű kettősoszlopok által tartott, gazdag tagolású párkány zár le. Mellette kétoldalt egy-egy félköríves záradékú szoborfülke kapott helyt. Ettől keletre áll egy megközelítőleg téglalap alaprajzú, magasföldszintes, kontytetős, 19. század közepén épült melléképület, az úgynevezett Kiskastély. Az épület északi homlokzatán timpanonos lezárású középrizalit, keleti végében rizalitszerűen kiugró bővítmény látható. A kiskastély kéttraktusos, középfolyosós elrendezésű, belső terei síkmennyezetesek. Ez volt a cselédszállás, innen látták el a kastélyt. A nagykastély emeletes, zsalugáteres ablakú, hatalmas épület volt, 32 szobával. Bejárata, homlokzata a park felé nézett, de ma már csak ez a bejárat áll, mivel 1947 szeptemberében a kastély padlástűz miatt leégett. Ekkor az alsó szint még lakható maradt, de 1951–1952-ben a tanács szétbontatta, az építőanyagot pedig széthordták a falubeliek. A romokon kívül megmaradtak még a kastélypark kovácsoltvas bejárati kapuja és az egykori angolpark padjai is. A településen megtalálható még az úgynevezett grófi temető is, ahová a család temetkezett.”

20160903_046_rede_kiskastely.JPG

20160903_047_rede_szelfi.JPG

20160903_048_rede_kastely.JPG

20160903_049_rede_kastely.JPG

A központban lévő tábla, az orvosi rendelő, a polgárőrség épülete, és az általános iskola.

20160903_050_rede_infotabla.JPG

20160903_051_rede_orvosi_rendelo.JPG

20160903_052_rede_polgarorseg.JPG

20160903_053_rede_mora_ferenc_altalanos_iskola.JPG

„Az I. világháborús szobor, a Református templom kertjében látható, a II. világháborús magyar és szovjet emlékművekkel egyetemben.”

20160903_054_rede_i_vh_emlekmu.JPG

Innen nem messze található a községháza, egy kicsit elbújva.

20160903_055_rede_kozseghaza.JPG

Van még egy horgásztó is a környéken, de a gazdasági épületek környékén nem találtam az oda vezető utat, és az idő is telt.

20160903_056_rede_kijarat.JPG

Visszatértünk az elágazáshoz.

20160903_057_elagazas.JPG

Nagy hévvel indultam Bakonybánk, annyira, hogy a falu szélén lévő kereszteződést is elhagytam, pedig pont ezért jöttem erre. A közúttól mintegy 200 m-re található az egykori állomás épülete. Innen pedig átállok a 4:3-as képarányra, mert azon több minden látszik.

20160903_058_bakonybank_allomas_epulet.JPG

Az egykori peronon Bakonyszombathely ill. Tápszentmiklós felé tekintünk, de előtte nem árt a láb elé sem, mert majdnem elvágódtam a gazban.

20160903_059_bakonybank_bsz_fele.JPG

20160903_060_bakonybank_tapszentmiklos_fele.JPG

Ha kicsit továbbmegyünk a pályán, akkor látszik, hogy még két vágány van itt, az átmenő a második, az elsőt benőtte a gaz (ebben botlottam meg), a harmadikat pedig már a fák növik befele.

20160903_061_bakonybank_valto.JPG

Az épület az utca felől.

20160903_062_bakonybank_utca_felol.JPG

Bakonybánk falu, kissé magasan.

20160903_063_bakonybank_bejarat.JPG

20160903_064_bakonybank_hid.JPG

20160903_065_bakonybank_hid.JPG

20160903_066_bakonybank_kaptato.JPG

A központban egy éles kanyar után az egykori Stróbel-kastély, amelyben most egy kocsma és egy Coop található (és a bolt zárva).

20160903_067_bakonybank_strobel-kastely.JPG

A Hunkár-kúria, ahol ma a polgármesteri hivatal található.

20160903_068_bakonybank_polgarmesteri_hivatal.JPG

Mellette a polgárőrség épülete.

20160903_069_bakonybank_polgarorseg_1.JPG

Egy kicsit fentebb a Bánki Donát emlékszoba, aki a falu szülötte volt.

20160903_070_bakonybank_emlekszoba.JPG

20160903_072_bakonybank_udvar.JPG

20160903_073_bakonybank_hunkar-kastely.JPG

Ha a másik irányba haladunk, akkor a nagy lejtő ellenére sem lehet „százzal-gázzal” haladni, mert egy éles bal kanyar is van. A kilátás viszont nagyon szép innen.

20160903_071_bakonybank_kilatas.JPG

A tábla itt is viseltes egy kicsit, de azért használható.

20160903_074_bakonybank_infotabla.JPG

Mellette egy kis kertben két emlékmű. A jobb oldali a szabadságharcos. „Bakonybánk község emlékművet állított az I. világháborúban elesett áldozatainak emlékére. Az áldozatok névsora 26 névből áll. A II. világháború áldozatainak névsorával ellátott táblát utólag helyezték fel, ez 20 nevet tartalmaz. A szobor tetején egy kerek ablakokkal ellátott gömb, melyben egy rohamsisak látható. A gömbből kifelé bérkoszorú tekeredik kifelé, majd omlik alá. Az emlékmű felirata: "Bakonybánk község közönsége az 1914-1918 évi világháborúban a hazáért elesett hőseinek emlékére."”

20160903_075_bakonybank_i_vh_em_szh.JPG

Elértük a falu szélét.

20160903_076_bakonybank_kijarat.JPG

De nemcsak a falu széle, hanem a megyehatár is a közelben van. És még valami. A Kisbéri járáshoz 17 település található. Tavaly kezdtük Kisbérrel, és még aznap Ászár, Kerékteleki, Bársonyos. Tavasszal jött Tárkány, Csép, Ete, Vérteskethely, Bakonysárkány. Nyáron Császár, majd legutóbb Ácsteszér, Aka, Csatka. Most Bakonyszombathely és Bakonybánk került sorra a vasút miatt. Rédét nem érintette a vasút, de azért kellett oda is elmenni, hogy ezáltal a járás összes települése ismert legyen.

20160903_077_bakonybank_viztorony.JPG

Nem messze található innen a megyehatár, itt már nincs kitéve a bicikli tiltás.

20160903_078_gyms_megyehatar.JPG

20160903_079_ke_megyehatar.JPG

20160903_080_regi_hatarko.JPG

A következő település Tápszentmiklós. Itt le kell térni a közútról, a falu úgy 3 km-rel odébb található.

20160903_081_tapszentmiklos_sportpalya.JPG

20160903_082_tapszentmiklos_bejarat.JPG

Az önkormányzat épülete.

20160903_083_tapszentmiklos_onkormanyzat.JPG

I vh emlékmű.

20160903_084_tapszentmiklos_i_vh_em.JPG

20160903_085_tapszentmiklos_viztorony.JPG

20160903_086_tapszentmiklos.JPG

20160903_087_tapszentmiklos_kijarat.JPG

A vasút felé haladva.

20160903_088_tapszentmiklos_vasuti_atjaro.JPG

Ennek a megállónak a pontos helyét nem tüntették fel, de a térkép alapján ki lehetett bogozni, merre van.

20160903_089_tapszentmiklos_ut_a_megallohoz.JPG

Déja vu. Mintha Szákszendet látnám.

20160903_090_tapszentmiklos_szemet.JPG

20160903_091_tapszentmiklos_maradvanyok.JPG

Bakonybánk illetve Lázi felé tekintve.

20160903_092_tapszentmiklos_bakonybank_fele.JPG

20160903_093_tapszentmiklos_lazi_fele.JPG

Az épületnek semmi nyoma.

20160903_094_tapszentmiklos_megallo_hult_helye.JPG

20160903_095_tapszentmiklos_lampaoszlop_maradvanya.JPG

20160903_096_tapszentmiklos_tegla.JPG

Valaha ez állt itt (utolsó nap). Elég messze volt ez is falutól, nem lehetett nagy forgalma.

p0004016.jpg

Itt a folytatás: http://nevtelenutazo.blog.hu/2017/01/30/2016_09_03_tehermentesites_a_13-ason_366

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr9711945225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szívből jön 2017.02.11. 17:29:58

Nagyon szomorú ezt látni.Valamikor nagyon szép volt.

langelaszlo 2017.02.11. 18:47:03

Nagyon tartalmas cikk, köszönjük!

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.06.23. 21:32:39

A szombathelyi Székelykapu egy öreg barátom alkotása, aki egyébként helyi lakos, ellenben a bánki kapuval, ami erdélyi testvértelepülés ajándéka. Bele van vésve.

A bakonybánki "polgárőrbázis" téves infó, az valójában a könyvtár épülete. A falu weboldala képeket is tartalmaz a belsejéről. Ezen kívül még az orvosi rendelő is abban üzemel. Azt lehet még tudni rőla, hogy a falu legrégebbi még álló épülete.

Ami a tápszentmiklósi megállót illeti, sajnos csak emlék. Az a kis viskó, mely az utolsó képen szerepel, mára már nem létezik. A pusztulásáról semmit sem tudok, csak annyit, hogy már a helyét is visszavette a természet.
süti beállítások módosítása