Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

2019.10.28 A 106-os túloldalán - Biharpüspöki, Kisszántó, Nagyszántó, Nagyvárad

2019. december 15. - JasonX2

A 106-os vasútvonal első megtekintése 2015. augusztus végén volt. Aztán várni kellett pár évet, mire tavaly májusban ismét eljutottam oda, ezúttal debreceni kezdéssel sikerült gyakorlatilag a hazai részt végig megtekinteni. De hátravolt még a határ túloldalán lévő megszüntetett szakasz.

Kezdésnek néhány kép, ami jó lesz az Elkúrt vasútfotók oldalon. Vámospércsen várva az első járatot, amit csak Debrecenben sikerült használhatóan megörökíteni. Régebben utánfutóval járt ez a szerelvény, de most csak egyrészes volt, bár így is elegendő volt.

20191028_001_vamospercs.JPG

20191028_002_vamospercs.JPG

20191028_003_debrecen_elso_vonat.JPG

A jegyet már tegnap megvettem, nem is gondoltam volna, hogy lehetőség lesz arra, hogy körutazással menjek. Innen felesleges lett volna a Hortobágy EC-vel menni Püspökladányig, ugyanis van egy sebesvonat is kicsit később. Ezt a szerelvényt egy Gigant húzta, de azt sem volt egyszerű megörökíteni az ’Vigyázó szemek’ kereszttűzében.

20191028_004_debrecen_gigant.JPG

20191028_005_debrecen_gigant.JPG

Megérkeztem Püspökladány állomásra. Kaba, aztán Karcag felé tekintve.

20191028_006_puspokladany_debrecen_fele.JPG

20191028_007_puspokladany_karcag_fele.JPG

20191028_008_puspokladany_allomas.JPG

Az lesz a mi szerelvényünk. Ez a járat Nagyszalontáig közlekedik.

20191028_009_puspokladany_nagyszalonta_jarat.JPG

20191028_010_puspokladany_betontalpak.JPG

20191028_011_puspokladany_gozos.JPG

20191028_012_puspokladany_emlektabla.JPG

20191028_013_puspokladany.JPG

20191028_014_puspokladany_allomas_masik_oldala.JPG

20191028_015_puspokladany_viztorony.JPG

Végigutaztam a 101-es vonalon. Itt még soha nem jártam, mindössze Berettyóújfaluban tíz éve, furcsa volt újra látni az állomást. Biharkeresztesre érve sejthető, hova lettek az Uzsgyik. Itt megtörtént az első ellenőrzés, és ellentétben a Nyírábrányon át közlekedő napi három nemzetközi személlyel, itt már a határon leakadt a Csörgő és egy román dízel vitte tovább a vonatot.

20191028_016_biharkeresztes.JPG

Elhaladtunk két megszűnt megálló, Ártánd és Borsi Bors mellett (Borsi a Felvidéken található Újhely környékén),  majd az első megálló Biharpüspöki. Itt is személyi ellenőrzés, majd itt már leszálltam, mert ezzel is időt nyerek és km-eket spórolok.

20191028_017_biharpuspoki_roman_dizel.JPG

20191028_018_biharpuspoki_allomas.JPG

20191028_019_biharpuspoki.JPG

Nagyvárad, majd Bors-Biharkeresztes felé tekintve.

20191028_020_biharpuspoki_nagyvarad_fele.JPG

20191028_021_biharpuspoki_borsi_biharkeresztes_fele.JPG

Az állomásban lévő menetrend. Mint kiderült, a nyírábrányi szerelvény is erre fog majd jönni, nem kell azért Nagyváradig bemenni. Útközben mintha láttam volna a 106-os töltését is.

20191028_022_biharpuspoki_varo.JPG

20191028_023_biharpuspoki_menetrend.JPG

Alig 24 óra alatt találtam ki ezt a mai napi utat, bár van bennem egy kis izgatottság is.

20191028_024_biharpuspoki_utca_felol.JPG

20191028_025_biharpuspoki.JPG

Az Állomás utcán végig haladva, majd balra kanyarodva a Mátyás király utcán.

20191028_026_biharpuspoki_allomas_utca.JPG

20191028_027_biharpuspoki_matyas_kiraly_utca.JPG

20191028_028_biharpuspoki.JPG

Jó néhány, hogy is mondják, leharcolt épületet láttam a sín mellett útközben. Kassán is hasonló a helyzet.

20191028_029_biharpuspoki_bizalomgerjeszto_kornyek.JPG

Mondhatni bizalomgerjesztő környék.

20191028_030_biharpuspoki.JPG

Az őrház, ahol a Székelyhíd-Érmihályfalva vonal is halad.

20191028_031_biharpuspoki_orhaz.JPG

20191028_032.JPG

Rengeteg teherautó járkált erre.

20191028_033.JPG

20191028_034.JPG

És most…

20191028_035.JPG

Az első töltésmaradvány, valaha itt volt a kereszteződés.

20191028_036_toltes.JPG

Itt lehetne a töltés mellett haladni, de egy magánterületre visz be az út.

20191028_037_toltes.JPG

20191028_038.JPG

20191028_039.JPG

Itt az elágazás, a főút balra kanyarodik. Egyenesen haladva el lehet jutni az egykori Bors megállóhely épületéhez.

20191028_040.JPG

20191028_041_elagazas.JPG

20191028_042_hatar_fele.JPG

20191028_043_borsi_ma.JPG

De mi jobbra megyünk. ’Szerencsére’ a teherautók is.

20191028_044_kavicsut.JPG

20191028_045.JPG

És néha egy-egy barom személyautóval, aki csak a móka kedvéért is beletapos a gázba, jókora port kavarva.

20191028_046.JPG

Itt ismét keresztezzük a töltést.

20191028_047.JPG

20191028_048_toltes.JPG

20191028_049_toltes.JPG

20191028_050.JPG

Lassan kiderült a teherforgalom oka: kavicsbánya.

20191028_051.JPG

De itt már a töltés mellett haladunk egy darabig.

20191028_052.JPG

20191028_053.JPG

Itt kellene menni jobbra, de egyenesen is megvan az út a töltés mellett. Ezzel is időt tudunk spórolni.

20191028_054_kavicsbanya.JPG

20191028_055.JPG

20191028_056_to.JPG

20191028_057.JPG

Nem volt semmi gond, csak egy kurva kutyát kellett elhajtani, aki jó darabig követett. Itt lenne egy közúti-vasúti kereszteződés. Balra lehet Borsra eljutni, ha gyalog jöttem volna át a határon, akkor erről jöttem volna. Jobbra az út bevisz Kisszántóra.

20191028_058.JPG

20191028_059_borsi_fele.JPG

20191028_060_kisszanto_fele.JPG

De mi megyünk tovább a töltés mellett.

20191028_061.JPG

Itt is megszakad a töltés.

20191028_062_toltes_megszakitva.JPG

20191028_063.JPG

20191028_064.JPG

Itt van egy kis tó is, de nem lehet bemenni a helyre.

20191028_065.JPG

20191028_066.JPG

Nemsokára elkanyarodik az út jobbra, ami azt jelenti, hogy közel vagyunk az első célponthoz. A több évtizedes megszüntetettség megtette hatását, ugyanis aligha lehet találni valami épületet a múltból.

20191028_067.JPG

De itt elég nagy a placc, hogy akár épület is álljon itt.

20191028_068_akar_itt_is_lehetne_a_megallo.JPG

És akkor itt Nagyszántó, aztán Biharpüspöki felé tekintve.

20191028_069_nagyszanto_fele.JPG

20191028_070_biharpuspoki_fele.JPG

Mindjárt itt található egy kis út, ami a temető mellett bevisz Kisszántóra.

20191028_071.JPG

20191028_072_itt_kell_kimenni.JPG

A Fehér Pegazus Lovas Tanya található itt. Tőle balra egy földút halad, amelyen át el lehet jutni Nagyzomlinra. A házak innen is láthatóak.

20191028_073_nagyzomlin_hazai.JPG

20191028_074.JPG

20191028_075_feher_pegazus.JPG

20191028_076_nagyzomlin_fele.JPG

Nem voltak nyitva, bár az ajtó nem volt bezárva, és láttam is bent néhány autót. Gondoltam rá, hogy bemegyek, hátha engednek néhány képet készíteni, ugyanis mintha lett volna egy kémény a távolban, a hozzá tartozó épület pedig a susnyásban. Időközben írtam is a Pegazusnak, hátha… hát b*sztak válaszolni. Mintha ezt előre sejtettem volna, egy már learatott kukoricásföldön át mentem el a kerítésig. Lehet, hogy ez volt egykoron a Nagyzomlin megálló.

20191028_077_regi_haz.JPG

20191028_078.JPG

Majd vissza az útra és be a faluba.

20191028_079_kisszanto_temeto.JPG

20191028_080_kisszanto.JPG

20191028_081_kisszanto.JPG

20191028_082_kisszanto.JPG

20191028_083_kisszanto.JPG

20191028_084_kisszanto.JPG

20191028_085_kisszanto.JPG

20191028_086_kisszanto.JPG

20191028_087_kisszanto.JPG

20191028_088_kisszanto.JPG

Mondjuk erről is el lehetett volna nevezni a megállót, akkor nem lenne ilyen kavar körülötte, de ki tudja, talán akkor még nem volt ekkora Kisszántó.

20191028_089_kisszanto_kijarat.JPG

És most jól ki kell lépni, mert egy óra séta még a határig.

20191028_090.JPG

20191028_091.JPG

20191028_092.JPG

Azt gondolnánk, hogy itt aztán teljes pusztulat van, de ahhoz képest jó pár üzemszerűséget láttam útközben, és az épületek sincsenek elhanyagolva.

20191028_093_nagyszanto.JPG

20191028_094_nagyszanto_idosek_otthona.JPG

20191028_095_nagyszanto_bejarat.JPG

20191028_096_nagyszanto.JPG

20191028_097_nagyszanto.JPG

20191028_098_nagyszanto.JPG

Református templom, Kálvin szobor, kopjafa, napközi otthon és egy elhagyott ház.

20191028_099_nagyszanto_ref_t.JPG

20191028_100_nagyszanto.JPG

20191028_101_nagyszanto_napkoziotthon.JPG

20191028_102_nagyszanto_elhagyott_haz.JPG

Itt a buszforduló, ami segíthet a visszajutásban.

20191028_103_nagyszanto_buszfordulo.JPG

Akkor gyerünk tovább a végcél felé.

20191028_104_nagyszanto_vegcel_fele.JPG

20191028_105_nagyszanto.JPG

Itt kanyarodott el a vonal, az épület pedig itt volt valahol. Mintha láttam is volna négy éve. Most viszont a sorompó már nincs meg, helyette raktak ide valami ideiglenes határátlépő pontot, ami néha megnyitnak. Nagykereki felé tekintve.

20191028_106_nagyszanto_nagykereki_fele.JPG

Ha volt is épület itt pár éve, már nincs meg. Nagyzomlin felé tekintve.

20191028_107_nagyszanto_nagyzomlin_fele.JPG

20191028_108_nagyszanto_es_ennyi.JPG

20191028_109_nagyszanto.JPG

Akkor ennyi volt. Mivel szinte semmi támpont nem volt, merre mit keressek, ennyit tudtam kihozni a mai napból 106-os szinten. De még nem vagyunk készen, elvégre a végállomást is meg kell tekinteni. Vissza a buszfordulóhoz.

20191028_110_nagyszanto_visszafele.JPG

20191028_111_nagyszanto.JPG

20191028_112_nagyszanto.JPG

Elértem a helyi járatot, bár kicsit többe került a jegy, mint amit a nagyváradi közlekedési oldalon láttam. Némi körözés után beértünk Nagyváradra.

20191028_113_orhaz.JPG

20191028_114_nagyvarad_busz.JPG

20191028_115_nagyvarad.JPG

20191028_116_nagyvarad_dacia_blvd.JPG

20191028_117_nagyvarad.JPG

20191028_118_nagyvarad.JPG

Mindjárt találtam a térképen néhány helyet, amit meg lehetne nézni, meg néhányat, amit ki lehet húzni, mert nem lesz rá idő. Tavaly Nagyszalontán nem voltunk a Profiban, nálunk már évek óta kivonultak, nosza, be lehet menni, és a banitól is megszabadulni. Olyan jól sikerült a vásárlás, hogy szinte az összes lej elfogyott. Kurvaélet!

20191028_119_nagyvarad_profi.JPG

Dél felé haladva a Szent András templom, majd egy jó széles kerékpárút és járda a Körös partján.

20191028_120_nagyvarad_szent_andras_apostol_temploma.JPG

20191028_121_nagyvarad_szelessav.JPG

20191028_122_nagyvarad_koros_part.JPG

Decebal hídon áthaladva, a Sebes Körös felett, és néhány tuja.

20191028_123_nagyvarad_decebal_hid.JPG

20191028_124_nagyvarad.JPG

20191028_125_nagyvarad_sebes_koros.JPG

20191028_126_nagyvarad_tuja.JPG

20191028_127_nagyvarad.JPG

A Huszárlaktanya romjai és szemben szintén valami épületmaradvány. 

20191028_128_nagyvarad_huszarlaktanya.JPG

20191028_129_nagyvarad.JPG

20191028_130_nagyvarad_elhagyott.JPG

Egyre kevesebb volt az idő, de valami látványosat szerettem volna látni a nap folyamán, de egyre egyértelműbb lett, hogy majd egyszer még el kell ide jönni.

20191028_131_nagyvarad.JPG

20191028_132_nagyvarad.JPG

20191028_133_nagyvarad_bancpost.JPG

20191028_134_nagyvarad_korhaz.JPG

Szent László római katolikus templom, a Városháza, a Szent László tér, a Fekete Sas szálloda és néhány tuja.

20191028_135_nagyvarad_szent_laszlo_r_kat_t.JPG

20191028_136_nagyvarad_varoshaza.JPG

20191028_137_nagyvarad_szent_laszlo_ter.JPG

20191028_138_nagyvarad.JPG

20191028_139_nagyvarad.JPG

20191028_140_nagyvarad_fekete_sas_szalloda.JPG

20191028_141_nagyvarad.JPG

20191028_142_nagyvarad.JPG

20191028_143_nagyvarad_szelfi.JPG

20191028_144_nagyvarad_szokokut.JPG

20191028_145_nagyvarad_tujak.JPG

20191028_146_nagyvarad.JPG

Itt volt egy kis utcában egy szuvenír bolt. De nem volt elég lejem, hogy mágnest vegyek. Mondani sem kell, hogy amikor beértem a városba, több valutaváltót, de most nincs egy sem a közelben. A Plázában próbáltam szerencsét. Közben elhaladtam az Állami Építőipari Felügyelőség mellett, aztán December 1 park, majd megérkeztem.

20191028_147_nagyvarad_allami_epitoipari_felugyeloseg.JPG

20191028_148_nagyvarad_december_1_park.JPG

20191028_149_nagyvarad_plaza.JPG

20191028_150_nagyvarad.JPG

De itt sem jártam szerencsével. Sietni kellett visszafelé, mert csak Nyírábrány felé mehettem, oda pedig csak egy járat van. Ráadásul az első hídon felújítás volt.

20191028_151_nagyvarad.JPG

20191028_152_nagyvarad_regi_mozdony.JPG

Nem is nagyon készültek képek az úton, csak a pályaudvarnál.

20191028_153_nagyvarad_pu.JPG

20191028_154_nagyvarad.JPG

20191028_155_nagyvarad.JPG

20191028_156_nagyvarad.JPG

20191028_157_nagyvarad_gozmozdony.JPG

20191028_158_nagyvarad.JPG

20191028_159_nagyvarad_szelfi.JPG

Már a pályaudvar bejárata sem volt biztató, de mire megtaláltam a vonatot, amin a Püspökladány tábla szerepelt… Az utasközönség pedig… Talán a mátészalkai járat lehet hasonló. Aztán a többségben lévő kisebbség Székelyhídig nem is akart ritkulni. Az külön szép volt, hogy a vonaton is dohányoztak jó páran, holott emlékszem, amikor 2006 végén a Szamos gyorssal mentem a Keletiből Debrecenig, bemondták, hogy a román vasút területén nem lehet dohányozni. Volt néhány vonatkereszt, jó kis motorvonatok járnak erre, de a több helyen berepedezett ablak nem éppen jó jel. Érmihályfalván nekem is jól esett már egy cigi, de a határőr visszaküldött a vonat elejéhez, mert itt elvitték a személyiket. Rövid idő után ráállt a Csörgő a vonatunkra, aztán útközben, bár sötét volt, próbáltam felderíteni Barantóhegy helyét. Rövid nyírábrányi tartózkodás után indultunk tovább, és Vámospércsen szálltam le. Bár ez az adrenalinbomba nem hiányzott a nap végére, a határátmenet miatt pedig, hogy is mondjam, némileg könnyebb hátizsákkal indultam az esetleges ellenőrzés miatt, de legalább kipipálható egy újabb vonal.

20191028_160_vamospercs.JPG

20191028_161_vamospercs.JPG

20191028_162_vamospercs.JPG

Két nappal később Nyírábrányba kénytelen voltam a második vonattal menni, mert lekéstem a buszt. A Nagyvárad-Érmihályfalva út során elég sok őrházat láttam, most lehetőség nyílt a 105-ösön is megtekinteni.

Ahol gondoltam, ott nem volt, ahol nem, ott igen. Ez azért jelentős, vagyis nem is jelentős, mivel első pár évemet én is egy őrházban töltöttem, ami a bakterháznál volt annak idején, de már közel 30 nincs meg. 5 éve voltam itt utoljára, azóta úgy látom, hogy a játszóteret átalakították.

20191030_01_nyirabrany_vonatkereszt.JPG

20191030_02_nyirabrany_jatszoter.JPG

20191030_03_nyirabrany_keresztezodes.JPG

20191030_04_nyirabrany_orhaz_helye.JPG

A határőrlaktanya is elég kihalt.

20191030_05_nyirabrany_laktanya.JPG

20191030_06_nyirabrany.JPG

20191030_07_nyirabrany_elhagyott_haz.JPG

Ez pedig már teljesen nem a témához tartozik. A három épület, ahol annak idején videótéka volt. Ez 20 éve még üzemelt.

20191030_08_vamospercs_teka.JPG

Itt szerviz is volt korábban, a 2000-es évek elején még megvolt a téka.

20191030_09_vamospercs.JPG

Ez pedig az első volt, akkor még a faluban, a kilencvenes évek legelején.

20191030_10_vamospercs.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr4215290946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.