A rövid, megszűnt szárnyvonalak bejárása kicsit kellemesebb helyzet, mint a hosszabb vonalaké, mert nagyobb valószínűséggel bejárható egy nap alatt, mint a többi. A gondot az okozhatja, ha nem a közelben található.
Az egykori 143-as számú vonal Kerekegyháza és Hetényegyháza (Kisnyír) között létezett. Mindössze 8,3 km hosszú volt, három megálló volt közben és még 70 évet sem élt meg (csak majdnem). Ezt a vonalat szerettem volna megnézni az elmúlt két évben, de mindig tolódott. Igazából most sem jobb a helyzet, az elszabadult benzinárak (és a technika hiánya) miatt. (talált képek)
Indulás reggel Kisbérről a Népligetre, majd onnan autópályás menet Kecskemétig, ott pedig kis várakozás után Kerekegyháza.
Oroszlánfejes ivókút az orvosi rendelő előtt. A kereszteződés túloldalán a Katona József Művelődési ház. Vele szemben a katolikus templom és annak oldalában pár házzal odébb az Ifjúsági klub.
A katolikus templom előtt még látható a Szent István díszkút és egy világháborús emlékmű.
A Városháza melletti buszmegállóban több régi kép található, az egyik a vasútállomást ábrázolja.
Az a távoli épület talán egy malom lehetett.
Megérkeztünk a benzinkúttal szemben található egykori vasútállomás épülethez. Jelenleg magánház, szépen rendben van tartva.
Az állomási terület le van kerítve, egy kicsit továbbhaladva találunk egy kis utcát, ahol be lehet menni, és feltűnik az egykori nyomvonal még járható része.
A pálya majdnem a közútig járható, ott van egy kis rész, ami nagyon be van nőve fákkal, ezért ott le kellett jönni a töltés mellé. De csak pár 10 méter az egész, majd lehet a nyomvonalra épített közúton haladni tovább.
Az első megálló Kerekegyháza alsó, más néven Móc(z)ártelep. Az épület megvan, csak a körülötte lévő növények miatt nehezen lehet bejutni az épületbe. Az egykori peron helyén állva Kerekegyháza, majd Szarkás felé tekintünk. Van pár épület a környéken, de nem magánházak. A buszmegállók is sokat segítenek az ilyen megszűnt megállók felderítésénél – üzemelő vonalak esetén is.
A megálló megtekintése után meg kellett állni egy kicsit, mert az aljnövényzetet ki kellett szedni a ruházatból és a cipőből. A felhők ellenére nagyrészt napos idő van, néhol át is mentem szabálytalanul az út jobb oldalára.
A következő páciens, Szarkás megállóhely feltételezett helye. A peron helyén Kerekegyháza alsó, majd Hetényegyháza alsó felé tekintünk. Szarkás pedig a buszmegálló helyén lehetett. Ezúttal nehezebb volt felderíteni a helyet, ugyanis a fentol.hu sem segített. Mintegy hatvan éve sem volt itt semmilyen épület, így lehet, hogy táblás megálló volt. Ami segítség a buszmegállón kívül, az a Dávid által sokszor közétett és az elmúlt években általam is sokat használt 1943-as mapire térkép, köszönet érte!
Beérkeztünk Hetényegyházára, az út balra megy, de a vonal egyenesen haladt tovább.
Elérkeztünk az utolsó helyhez, Hetényegyháza alsóra. Szarkás, majd Kerekegyháza felé tekintünk. Az épület megvan, magánház, eléggé elkerítve – csak nem a sok vonalbejáró miatt?
Jó úton lehet haladni Hetényegyháza felé, hamarosan a kiágazást is elértem.
De a vágánykiágazást nem találtam meg. Az állomás területén nem tudtam fotózni, mert valamilyen tevénykeséget folytattak ott.
Mint később kiderült, az egyik vágányt bontották el. Hetényegyházát végül nem néztem meg, tervben volt, hogy az innen induló vonattal megyek be Kecskemétre, ugyanis útépítés miatt a helyi járat egy helyen mintegy 10 percet állt egy helyben. Végül mégsem azzal mentem, viszont megkockáztattam, hogy vonattal megyek visszaúton az eredeti tervekkel ellentétben. A Csongrád IC-vel Köki-ig utaztam, ahol persze megint késésben volt, az volt a szerencse, hogy a melletünk lévő vágányon volt a kelenföldi (martonvásári?) járat. Persze, ma is borult sokminden, például nekem jó lett volna az oroszlányi járat, ami késve érkezett, de inkább a hegyeshalmi járatot választottam, mert az nem áll meg annyi helyen. És milyen jó választás volt, most először utaztam Kiss-szel.
Tatabányán pedig át kellett volna szállni az 5a vágányon lévő pápai személyre, ha még meglenne, de ehelyett busszal mentem tovább, amire most volt idő átszállni.
Egy jó kis írás a vonalról a 142-es vonal oldaláról.
http://mav142.blogspot.com/2020/05/142-es-aktak-5-hetenyegyhaza.html
Ez pedig a saját videó: