Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2022.07.19 A 105-ös vasútvonal bejárása Debrecen és Vámospércs között, épületek, trainspotting

2022. október 04. - JasonX2

A 105-ös vasútvonal bejárása egy régóta tervezett projekt. Két évvel ezelőtt próbálkoztam vele, de nem sokra jutottam. Azóta érkezett némi technikai erősítés, és egy újabb célpontkeresési lehetőség.

Mivel esélytelen volt, hogy a tervezett 40 km egy forró nyári napon összejöjjön, ezért két részre lett osztva a vonal, mint a címből is sejthető. Mielőtt belevágnék, némi változás pár héttel korábbról a vámospércsi vasútállomáson. Itt tároltak rengeteg betonaljat, 2019 elején már itt voltak.  

20220702_1_vamospercs_betontalpak_helye.JPG

Az 1-es vágány csonka lett.

20220702_2_vamospercs_csonka_1-es.JPG

A betonaljak megvannak, csak beépítették a 2-es vágányba, így talán végre megszűnt a 20-as lassújel.

20220702_3_vamospercs_2_v_felujitva.JPG

A rakodót is elbontották.

20220702_4_vamospercs_rakodo_helye.JPG

Park még alakulóban.

20220702_5_vamospercs_park.JPG

Az 1-es csonka másik része a forgalmi iroda előtt.

20220702_6_vamospercs_1-es_csonka.JPG

20220702_7_vamospercs.JPG

Kerékpártároló.

20220702_8_vamospercs_kerekpartarolo.JPG

Magasított peron a 2-es és 3-as vágány között, valamint egy új a 3-4 között. Ezek szerint tényleg tervezik a Debrecen-Vámospércs közötti buszos szállítás megszüntetését átterelését a vasútra.

20220702_9_vamospercs_ket_emelt_peron.JPG

És akkor kezdjük. A Nagyállomás kora reggel jelenleg.

20220719_01_debrecen_nagyallomas.JPG

De nem volt mindig ilyen. A II. világháború előtt így nézett ki. Nagy kár érte, mert versenybe szállhatna a szombathelyi, pécsi, szegedi, miskolci pályaudvarral.

p0005176.jpg

Ezúttal a jó hosszú videóanyag dominál, de azért néhány dolog a „Nagyállóról”. Az éttermi részére nem emlékszem, ahol most egy 100-as bolt van. Csomagmegörző jóval több volt, mint jelenleg. Az egykori nagyváróterem be van zárva. Abban volt egy időben videótéka, tejbár(?). A kultúrváró régen az volt, mára problémás egyedek szeretnek ott rendet bontani. Az egykori trafikok helyén kiállítás van. Eltűntek a forgatható menetrendek is. A nyolcvanas években volt szendvicsautomata is, de azok már régen eltűntek. A kocsma helyén Fornetti van. A pörgetős Pragotronok helyett kijelzők vannak. Ami jó irányba változott, az az illemhely pár éve.

1993-2006 közötti időszakban: 1-es vágány tiszalöki járat MdMottal, aztán Bz, néha Csörgő, egy időben IP is volt. 2-es vágány Füzesabony jó hosszú Csörgős szerelvény sokszor két elsőosztályú kocsival. Mentesítő lehetett a csak Tiszafüredig járó MdMot. 3-as vágány Mátészalka Csörgővel leginkább, oda is járt IP. 4-5 passz, talán Püspökladány 3+1 fülkés kocsi Szilivel. Másikon talán Nyíregyháza/Záhony előzőhöz hasonló, csak hosszabb szerelvénnyel. 6-os tehervonati vágány. 7-8 a 100-as fővonal átmenő vágánya Nyugati-Nyíregyháza leosztásban. 9-es tehervágány. 11-es Nagykereki-Létavértes szinte csak MdMottal, aztán Bz, Uzsgyi, Desiro Nagykereki felé – másik viszonylat 2009 végén megszűnt. 10-es volt a miénk Nyírábrány felé, MdMot, Csörgő, nemzetközi személy, gyors, egy elvetélt IP menet (1999), Bz, Uzsgyi, és egy időben itt is volt Desiro.

Túl sokat nem tudtam videózni, mert a megfigyelők jelezték a vasútőrségnek tevékenységem. Nem kezdek el itt is anyázni, megtettem a videóban, haladjunk a képzeletbeli vonalon. A kocsitárolóval szemben egy szolgálati lakás található, de nem nagyon látható, majd balra iparvágánykiágazás a Zsibi felé, ezt pár éve elbontották. Azután a Vágóhíd utcai felüljáró, melynek tövében egy őrház. Ezután ismét egy kiágazás, szintén balra a Járműjavító felé. Viszont a másik oldalon is van egy leharcolt váltó és egy fákkal benőtt kiágazás, mely a Fatelepre vezetett. A bal oldali fehér rész a laktanya helye, a kép 1969-es, szélen látható a 100-as vonal, illetve a kiágazás a Fatelepre. Ja, és ez még a Járműjavítónál van, látszik az őrhely, a kihúzóvágány és a 105-ösbe csatlakozás.

1969_jarmujavito.jpg

Az előbbi kép „folytatása”, a bal alsó sarokban a másik őrhely a 100-as és az iparvágány között, itt még nem volt meg a Faraktár utcai felüljáró, az őrhely sorompókezelői is volt. Ekkora felbontásban nem nagyon látszik, de kétféle nyomtáv van a Fatelep területén, a kisvasúton érkező fát itt rakták át nagyvasútra. Ebből az iparvágányból nem sok minden maradt.

1969_fatelep.jpg

Akit érdekel, az megnézheti egy korábbi bejegyzésemben a 7 évvel ezelőtti állapotokat.

https://nevtelenutazo.blog.hu/2015/09/11/2015_04_26_ketto_az_egyben_iparvaganyos_maszkalas

A Járműjavító közelében az elmúlt években hajlékonyak voltak, de már nincsenek ott. Innen tovább lehet menni a töltéstől biztos távolságban, és eljutunk az első megállóhoz, Debrecen-Szabadságtelep (Nyilastelep).

20220719_02_debrecen-szabadsagtelep.JPG

Ez volt a 3-as őrház, és szinte biztos, hogy sorompó is volt a Hétvezér utcai kereszteződésnél. A kép 1969-es.

1969_db-szabadsagtelep.jpg

A kilencvenes években az épületben laktak, talán még jegykiadás is volt, de váróterem biztosan volt. Aztán egyre rosszabb állapotba került az épület, 2012-ben így nézett ki. 2014-ben bontották le.

20120727_02_szabadsagtelep_1.jpg

20120727_03_szabadsagtelep_2.jpg

20120727_04_szabadsagtelep_3.jpg

20120727_05_szabadsagtelep_4.jpg

Jól sejtettem a sorompót, nemcsak a Hétvezér utcán, hanem a pár 10 méterrel odébb lévő Létai útnál is volt. A kép szintén ’69-es, a Létai útnál lévő sorompókezelő őrhely itt még megvan. 

1969_letai_ut.jpg

A vasútvonalat 1871-ben nyitották meg Debrecen és Nagykároly között, majd ment tovább Szatmárnémeti és Máramarossziget felé, és még talán tovább is. Elvileg egy fővonal volt. Az első megálló 1910 és 1927 között Debrecen-Újföld volt, a 4-es számú őrháznál volt. Ezután áthelyezésre került a 3-as őrházhoz, ahol most is van.

20220719_03_4-es_orhaz.JPG

Az 5-ös őrház is megvan, de már lehet, hogy nem lakott.

20220719_04_5-os_orhaz.JPG

No, szépen kihagytam az egykori 6-os őrházat képkészítés során. Ez most a Debrecen-Kondoros megállóhely, ami régen (talán jelenleg is) igen jelentős utasforgalommal rendelkezik, annak ellenére, hogy nincs messze a 48-as főút, ahol a Hajdú Volán, majd az ÉMKK, jelenleg a Volánbusz járatai járnak, valamint egykoron a Hajdú Volán, 2009 óta a DKV 37-es számú helyijárata is közlekedik. Két éve így nézett ki.

p0071649.jpg

Korábban itt volt a 6-os őrház, de már a nyolcvanas években is csak erre a bódéra emlékszem. 1980-ban még megvolt az épület.

1980_db-kondoros.jpg

Nyár közepén nem lehet igazán látni, hol keresztezte a kisvasút a nagyvasutat. Egy hídon haladt át a kisvasút, műholdas képen kivehető a nyomvonal, a töltés mellett haladva az addig síkban lévő talajszint emelkedni kezd mindkét oldalon (hogy hülyén körbeírjam). A híd a 6-os és 7-es őrház között voltak.

A 7-es helye a Panoráma út mellett található, itt.

20220719_05_7-es_orhaz_helye.JPG

1980-ban.

1980_07.jpg

A 8-ast nem találtam meg, pedig létezett 1979-ben.

1979_08.jpg

Nagycsere közelében lévő átjáróhoz tippeltem, de ez igencsak téves.

20220719_06.JPG

20220719_07.JPG

20220719_08.JPG

Nocsak, milyen jelzőlámpa van itt?

20220719_09.JPG

Nagycsere állomás kimaradt, pedig 8 éve simán tudtam fotózni. Amióta emlékszem, mindig így nézett ki az állomás épület. Itt nem sokan laknak, az is több száz méteres távolságban van, ott a busz tényleg előnyösebb. Az állomással szemben található egy szolgálati lakás. Szoktak fát rakodni az 1-es vágányon. Régen itt volt vonatkeresztezési lehetőség, aztán megszűnt a bakterszolgálat. Nemrég ismét beüzemelték a 2-es vágányt, ezért lehetnek a lámpák. Tovább haladva a 9-es őrház található, arról sincs most képem.

20140916_041_nagycsere_allomas.jpg

Ahogy a 10-es is kimaradt, de a videóban szerepel, az egy romos épület. A 11-est viszont megpróbáltam megkeresni, célszerű a növényzetet figyelni, hátha nem őshonossal találkozunk.

20220719_10_11-es_oh.JPG

20220719_11.JPG

1971-ben az épület. A kivezető földutakat is érdemes figyelni, ezek is segítenek az épület betájolásában.

1971_11.jpg

Haláp közelében vagyunk, az átjáró és az egykori sorompó helye, a szarv még megvan.

20220719_12_halap_atjaro.JPG

20220719_13_szarv.JPG

Ezt innen kezelték a megállóhelyről, ahol a kilencvenes években még volt forgalmi szolgálat. A megállónál is volt tekerős sorompó, majd a szolgálat megszűnt, iroda befalazva, fénysorompó telepítve. Halápon szintén sokan szálltak, szállnak fel, főleg iskolások, ahogy Kondo… Debrecen-Kondoroson is. Ez a 12-es őrház is egyben.

20220719_14_halap_mh.JPG

A 13-as őrház a közelben.

20220719_15.JPG

20220719_16_13-as_oh.JPG

A 14-es helye.

20220719_17.JPG

20220719_18_14-es_oh.JPG

1971-ben, nem sok minden látszik.

1971_14.jpg

Emlékeim szerint jobban járható volt az út a töltés mentén. Most egy kicsit dzsungel volt helyenként. Elég sok szerelvénnyel találkoztam napközben, de vigyázni kellett, mivel idén is sokan karamboloztak az átjárókban, és sok öngyilkos volt az idén is. ’’’’’’’’’’Kedves ’’’’’’’’’’ megfigyelők, talán velük kellene foglalkozni, meg a rongálókkal, bár eszet nem adhatok nektek :-/

20220719_19.JPG

20220719_20.JPG

Itt volt egy 60-as lassújel, de már nincs.

20220719_21.JPG

Itt volt a 15-ös őrház, amit tavaly(előtt) bonthattak le. Az itt lakók egy részét ismertem.

20220719_22_15-os_oh.JPG

1971-ben.

1971_15.jpg

Megérkeztünk Vámospércs bejáratához a karos jelzőnél.

20220719_23.JPG

Itt még megvan a szakállas sorompó a Létai úti átjáróban. A 16-os őrház két részből áll, lakott.

20220719_24_16-os_oh.JPG

8 évvel ezelőtti kép. Akkor nézzük, két váróterme volt, az egyiket bezárták, be is falazták, de most újra van ajtó. Természetesen szolgálat van. Jegykiadás kb. 10 éve megszűnt, ami nem is baj, mivel a vonat érkezése előtt pár perccel lehetett csak venni, és volt, hogy nem sikerült. Hangosbemondó nincs, nem is volt. Az épületben szolgálati lakás is van, a mostani és az előző tulajdonost is ismerem. Csatlakozó busz Újléta felé van, napi pár darab csak.

20140916_074_vamospercs_allomas.jpg

Egy 1966-os kép, ahol még a raktárépület is látható.

1966_vamospercs.jpg

Az év vége felé szeretnék majd egy folytatás készíteni, remélhetőleg háború és covidmentes idő lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr6017946662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása