A 105-ös vasútvonal bejárása egy régóta tervezett projekt. Két évvel ezelőtt próbálkoztam vele, de nem sokra jutottam. Azóta érkezett némi technikai erősítés, és egy újabb célpontkeresési lehetőség.
Mivel esélytelen volt, hogy a tervezett 40 km egy forró nyári napon összejöjjön, ezért két részre lett osztva a vonal, mint a címből is sejthető. Mielőtt belevágnék, némi változás pár héttel korábbról a vámospércsi vasútállomáson. Itt tároltak rengeteg betonaljat, 2019 elején már itt voltak.
Az 1-es vágány csonka lett.
A betonaljak megvannak, csak beépítették a 2-es vágányba, így talán végre megszűnt a 20-as lassújel.
A rakodót is elbontották.
Park még alakulóban.
Az 1-es csonka másik része a forgalmi iroda előtt.
Kerékpártároló.
Magasított peron a 2-es és 3-as vágány között, valamint egy új a 3-4 között. Ezek szerint tényleg tervezik a Debrecen-Vámospércs közötti buszos szállítás megszüntetését átterelését a vasútra.
És akkor kezdjük. A Nagyállomás kora reggel jelenleg.
De nem volt mindig ilyen. A II. világháború előtt így nézett ki. Nagy kár érte, mert versenybe szállhatna a szombathelyi, pécsi, szegedi, miskolci pályaudvarral.
Ezúttal a jó hosszú videóanyag dominál, de azért néhány dolog a „Nagyállóról”. Az éttermi részére nem emlékszem, ahol most egy 100-as bolt van. Csomagmegörző jóval több volt, mint jelenleg. Az egykori nagyváróterem be van zárva. Abban volt egy időben videótéka, tejbár(?). A kultúrváró régen az volt, mára problémás egyedek szeretnek ott rendet bontani. Az egykori trafikok helyén kiállítás van. Eltűntek a forgatható menetrendek is. A nyolcvanas években volt szendvicsautomata is, de azok már régen eltűntek. A kocsma helyén Fornetti van. A pörgetős Pragotronok helyett kijelzők vannak. Ami jó irányba változott, az az illemhely pár éve.
1993-2006 közötti időszakban: 1-es vágány tiszalöki járat MdMottal, aztán Bz, néha Csörgő, egy időben IP is volt. 2-es vágány Füzesabony jó hosszú Csörgős szerelvény sokszor két elsőosztályú kocsival. Mentesítő lehetett a csak Tiszafüredig járó MdMot. 3-as vágány Mátészalka Csörgővel leginkább, oda is járt IP. 4-5 passz, talán Püspökladány 3+1 fülkés kocsi Szilivel. Másikon talán Nyíregyháza/Záhony előzőhöz hasonló, csak hosszabb szerelvénnyel. 6-os tehervonati vágány. 7-8 a 100-as fővonal átmenő vágánya Nyugati-Nyíregyháza leosztásban. 9-es tehervágány. 11-es Nagykereki-Létavértes szinte csak MdMottal, aztán Bz, Uzsgyi, Desiro Nagykereki felé – másik viszonylat 2009 végén megszűnt. 10-es volt a miénk Nyírábrány felé, MdMot, Csörgő, nemzetközi személy, gyors, egy elvetélt IP menet (1999), Bz, Uzsgyi, és egy időben itt is volt Desiro.
Túl sokat nem tudtam videózni, mert a megfigyelők jelezték a vasútőrségnek tevékenységem. Nem kezdek el itt is anyázni, megtettem a videóban, haladjunk a képzeletbeli vonalon. A kocsitárolóval szemben egy szolgálati lakás található, de nem nagyon látható, majd balra iparvágánykiágazás a Zsibi felé, ezt pár éve elbontották. Azután a Vágóhíd utcai felüljáró, melynek tövében egy őrház. Ezután ismét egy kiágazás, szintén balra a Járműjavító felé. Viszont a másik oldalon is van egy leharcolt váltó és egy fákkal benőtt kiágazás, mely a Fatelepre vezetett. A bal oldali fehér rész a laktanya helye, a kép 1969-es, szélen látható a 100-as vonal, illetve a kiágazás a Fatelepre. Ja, és ez még a Járműjavítónál van, látszik az őrhely, a kihúzóvágány és a 105-ösbe csatlakozás.
Az előbbi kép „folytatása”, a bal alsó sarokban a másik őrhely a 100-as és az iparvágány között, itt még nem volt meg a Faraktár utcai felüljáró, az őrhely sorompókezelői is volt. Ekkora felbontásban nem nagyon látszik, de kétféle nyomtáv van a Fatelep területén, a kisvasúton érkező fát itt rakták át nagyvasútra. Ebből az iparvágányból nem sok minden maradt.
Akit érdekel, az megnézheti egy korábbi bejegyzésemben a 7 évvel ezelőtti állapotokat.
https://nevtelenutazo.blog.hu/2015/09/11/2015_04_26_ketto_az_egyben_iparvaganyos_maszkalas
A Járműjavító közelében az elmúlt években hajlékonyak voltak, de már nincsenek ott. Innen tovább lehet menni a töltéstől biztos távolságban, és eljutunk az első megállóhoz, Debrecen-Szabadságtelep (Nyilastelep).
Ez volt a 3-as őrház, és szinte biztos, hogy sorompó is volt a Hétvezér utcai kereszteződésnél. A kép 1969-es.
A kilencvenes években az épületben laktak, talán még jegykiadás is volt, de váróterem biztosan volt. Aztán egyre rosszabb állapotba került az épület, 2012-ben így nézett ki. 2014-ben bontották le.
Jól sejtettem a sorompót, nemcsak a Hétvezér utcán, hanem a pár 10 méterrel odébb lévő Létai útnál is volt. A kép szintén ’69-es, a Létai útnál lévő sorompókezelő őrhely itt még megvan.
A vasútvonalat 1871-ben nyitották meg Debrecen és Nagykároly között, majd ment tovább Szatmárnémeti és Máramarossziget felé, és még talán tovább is. Elvileg egy fővonal volt. Az első megálló 1910 és 1927 között Debrecen-Újföld volt, a 4-es számú őrháznál volt. Ezután áthelyezésre került a 3-as őrházhoz, ahol most is van.
Az 5-ös őrház is megvan, de már lehet, hogy nem lakott.
No, szépen kihagytam az egykori 6-os őrházat képkészítés során. Ez most a Debrecen-Kondoros megállóhely, ami régen (talán jelenleg is) igen jelentős utasforgalommal rendelkezik, annak ellenére, hogy nincs messze a 48-as főút, ahol a Hajdú Volán, majd az ÉMKK, jelenleg a Volánbusz járatai járnak, valamint egykoron a Hajdú Volán, 2009 óta a DKV 37-es számú helyijárata is közlekedik. Két éve így nézett ki.
Korábban itt volt a 6-os őrház, de már a nyolcvanas években is csak erre a bódéra emlékszem. 1980-ban még megvolt az épület.
Nyár közepén nem lehet igazán látni, hol keresztezte a kisvasút a nagyvasutat. Egy hídon haladt át a kisvasút, műholdas képen kivehető a nyomvonal, a töltés mellett haladva az addig síkban lévő talajszint emelkedni kezd mindkét oldalon (hogy hülyén körbeírjam). A híd a 6-os és 7-es őrház között voltak.
A 7-es helye a Panoráma út mellett található, itt.
1980-ban.
A 8-ast nem találtam meg, pedig létezett 1979-ben.
Nagycsere közelében lévő átjáróhoz tippeltem, de ez igencsak téves.
Nocsak, milyen jelzőlámpa van itt?
Nagycsere állomás kimaradt, pedig 8 éve simán tudtam fotózni. Amióta emlékszem, mindig így nézett ki az állomás épület. Itt nem sokan laknak, az is több száz méteres távolságban van, ott a busz tényleg előnyösebb. Az állomással szemben található egy szolgálati lakás. Szoktak fát rakodni az 1-es vágányon. Régen itt volt vonatkeresztezési lehetőség, aztán megszűnt a bakterszolgálat. Nemrég ismét beüzemelték a 2-es vágányt, ezért lehetnek a lámpák. Tovább haladva a 9-es őrház található, arról sincs most képem.
Ahogy a 10-es is kimaradt, de a videóban szerepel, az egy romos épület. A 11-est viszont megpróbáltam megkeresni, célszerű a növényzetet figyelni, hátha nem őshonossal találkozunk.
1971-ben az épület. A kivezető földutakat is érdemes figyelni, ezek is segítenek az épület betájolásában.
Haláp közelében vagyunk, az átjáró és az egykori sorompó helye, a szarv még megvan.
Ezt innen kezelték a megállóhelyről, ahol a kilencvenes években még volt forgalmi szolgálat. A megállónál is volt tekerős sorompó, majd a szolgálat megszűnt, iroda befalazva, fénysorompó telepítve. Halápon szintén sokan szálltak, szállnak fel, főleg iskolások, ahogy Kondo… Debrecen-Kondoroson is. Ez a 12-es őrház is egyben.
A 13-as őrház a közelben.
A 14-es helye.
1971-ben, nem sok minden látszik.
Emlékeim szerint jobban járható volt az út a töltés mentén. Most egy kicsit dzsungel volt helyenként. Elég sok szerelvénnyel találkoztam napközben, de vigyázni kellett, mivel idén is sokan karamboloztak az átjárókban, és sok öngyilkos volt az idén is. ’’’’’’’’’’Kedves ’’’’’’’’’’ megfigyelők, talán velük kellene foglalkozni, meg a rongálókkal, bár eszet nem adhatok nektek :-/
Itt volt egy 60-as lassújel, de már nincs.
Itt volt a 15-ös őrház, amit tavaly(előtt) bonthattak le. Az itt lakók egy részét ismertem.
1971-ben.
Megérkeztünk Vámospércs bejáratához a karos jelzőnél.
Itt még megvan a szakállas sorompó a Létai úti átjáróban. A 16-os őrház két részből áll, lakott.
8 évvel ezelőtti kép. Akkor nézzük, két váróterme volt, az egyiket bezárták, be is falazták, de most újra van ajtó. Természetesen szolgálat van. Jegykiadás kb. 10 éve megszűnt, ami nem is baj, mivel a vonat érkezése előtt pár perccel lehetett csak venni, és volt, hogy nem sikerült. Hangosbemondó nincs, nem is volt. Az épületben szolgálati lakás is van, a mostani és az előző tulajdonost is ismerem. Csatlakozó busz Újléta felé van, napi pár darab csak.
Egy 1966-os kép, ahol még a raktárépület is látható.
Az év vége felé szeretnék majd egy folytatás készíteni, remélhetőleg háború és covidmentes idő lesz.