Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2022.09.10 151a-961a Dunaföldvár-Solt

2022. december 26. - JasonX2

dMiután Izsákon befejeztem a 152-es vonalbejárót, egy újabb vonalnak indultam neki, bár a mai napra más teendő is akad. Mivel csak pár órám van az egészre, ezért rövid vonalat választottam, ami nem más, mint az egykori Solt-Dunaföldvár vasútvonal (a kép az 1941-es katonai térképről származik).151a.jpg

Mindössze 13 km volt, viszont két vonalat, a 151-est és a 42-est kötötte össze. Jelentőségét az adta, hogy Budapest után itt volt a következő vasúti híd a Duna felett, a következő csak Baján található. 1940-ben adták át a forgalmat, a korábban csak közúti híd ezután közúti-vasúti híd lett. A Wikipédián ennél részletesebben is megtalálható a leírás.

Solton leparkoltam, onnan busszal (nem a tervezettel, hanem egy későbbivel) átutaztam Dunaföldvárra, onnan pedig közel fél óra séta az állomásig.

20220910_01_dunafoldvar_allomas.JPG

Teherforgalom van a 42-esen, ezért forgalmi szolgálat is van az állomáson, így az állomásról nem sikerült túl sok képet készíteni.

20220910_02_dunafoldvar_raktar.JPG

Itt egy gyalogos átjáró található, ki lehet jutni a 6-os út mellé. A teherkocsi az egykori vonal végén áll. Kép nem készült, de a mögötte lévő területen két őrház is található, valamint mögöttem pedig egy váltókezelőhely van.

20220910_03_dunafoldvar_csonkavagany.JPG

A 42-es vonal tovább Paks felé, jobbra kanyarodva, balra pedig a solti vonal kanyarodott.

20220910_04_dunafoldvar_paksi_vonal.JPG

Nem kis bosszúsággal visszaséta a híd közeléig. A pálya helyén az 52-es út vége található, ahogy a 6-osba becsatlakozik. Mivel szalagkorlát található az út mellett ezért nem az egykori pálya helyén haladtam.

20220910_05_dunafoldvar_bejarat.JPG

Az első megálló Dunaföldvár felső volt, ami a túloldalon volt található, úgyhogy ez esetben nem a peronon állva nézünk Dunaföldvár, majd Révbér felé.

20220910_06_dunafoldvar_fele.JPG

20220910_07_dunafoldvar_revber_fele.JPG

Az épület pedig valahol itt volt a kereszteződés előtt.

20220910_08_dunafoldvar_felso_mh.JPG

1966-ban, a pálya bal oldalán állt az épület.

1966_dunafoldvar_felso.jpg

Itt ért össze a közúti és a vasúti pálya és itt volt egy sorompókezelő őrhely. Aztán a Beszédes József hídon áthaladunk a Duna felett és egy másik megyébe érünk.

20220910_09_dunafoldvar_beszedes_jozsef_hid.JPG

20220910_10_dunafoldvar_duna.JPG

20220910_11_dunafoldvar.JPG

20220910_12_dunafoldvar_kijarat.JPG

20220910_13.JPG

A pálya helyén pár éve kerékpárút épült.

20220910_14.JPG

Itt volt a másik sorompókezelő hely.

20220910_15_orhely_helye.JPG

20220910_16.JPG

20220910_17.JPG

A Solti Kisduna felett külön híd volt, amire ráférne egy festés.

20220910_18_solti_kisduna.JPG

20220910_19.JPG

Itt a vasút jobbra kanyarodott.

20220910_20_palya_kanyarodik.JPG

20220910_21.JPG

Találtunk egy szelvénykövet, de az öröm nem tart sokáig, ugyanis a kerékpárút balra kanyarodik, a pálya viszont egyenesen halad tovább, és a fák miatt járhatatlan.

20220910_22_solt_szelvenyko.JPG

A töltés egyre magasabban halad, és találunk két hídat, ami alatt át lehet menni a túloldalra.

20220910_23_solt_hid.JPG

20220910_24_solt_hid_2.JPG

Még néhány szelvénykő előkerül, és egyre jobban szintbe kerülünk, ami jó jel.

20220910_25_solt_szelvenyko.JPG

20220910_26_solt.JPG

Ugyanis innen már ismét a pálya helyén tudunk haladni. Visszanézünk Dunaföldvár felé.

20220910_27_solt_palya_osszeer.JPG

Majd megyünk tovább a következő megálló felé. Közben néhány szelvénykő tűnik fel, de egyre inkább biztos, hogy ez már nem a vasúté volt.

20220910_28_solt.JPG

20220910_29_solt.JPG

20220910_30_solt.JPG

Dunaföldvár felső, majd Újsolt felé tekintünk a peron helyén.

20220910_31_solt_dunafoldvar_felso_fele.JPG

20220910_32_solt_ujsolt_fele.JPG

Itt volt Révbér megállóhely.

20220910_33_solt_revber.JPG

1964-ben még megvan az épület, ami közvetlenül Solt szélén található.

1964_revber.jpg

20220910_34_solt_bejarat.JPG

A szalagkorláton átlépve megyünk tovább. Viszont itt szépen elkezd az egykori pálya balra kanyarodni. Egy része járható, de aztán a mellette lévő földúton kell haladni.

20220910_35_solt_palya_kanyarodik.JPG

20220910_36_solt.JPG

Közben elérkezünk Újsolt helyére, egy szelvénykövet és némi követ is találunk. Csak a helyet nem, hogy hol volt az állomás.

20220910_37_solt_szelvenyko.JPG

Hát, akkor most nézzünk Révbér, majd Solt felé.

20220910_38_solt_revber_fele.JPG

20220910_39_solt_fele.JPG

20220910_40_solt_ujsolt.JPG

1966-ban. Ennyire azért mégsem bonyolult a helyzet, csak kicsit jobban fel kellett volna készülni. Ahol kiértem az 51-es úthoz, az látható a kép bal szélén a felső leágazás. A pálya helye eléggé benőve, így esélytelen volt látni bármit az itt lévő valószínűleg sorompókezelő helyből. Ahol bementem az állomás területére, az a Kinizsi utca megvan most is, nos innen kis séta után jobbra kellett volna kanyarodni, ott volt az állomás épülete. Én viszont jócskán túl mentem.

1966_ujsolt.jpg

Ennek az állomásnak fontos szerepe lett volna, ezt leváltotta volna a jelenlegi solti helyet. A 151-es vonal két irányból is becsatlakozott volna ide. Később sem olyan lett, mint tervezték, idővel kikerült a menetrendből.

1963-ban és 1966-ban a pálya.

1963_delta.jpg

1966_delta.jpg

Újsolt után a pálya egyenesen haladt, majd keresztezte a 151-es vonalat Solt és Dunatetétlen között. Aztán balra kanyarodva érte el az állomást. Ez a későbbi képen jól látszik. Viszont később épült egy jobbra leágazás, ami Dunapataj felé haladt. A nyomvonal még megvan, kivehető, a korábbi képen mintha látszana is valami épület, ami váltókezelő hely lehetett. Ez a felállás 1940-51 között volt. Aztán megszűnt a keresztezés, és egy jóval értelmesebb vonalon haladt a pálya Újsolt és Solt között.

20220910_41_solt_vagany_vege.JPG

20220910_42_solt_orhely.JPG

1979-ig üzemelt a vonal, majd leállították a személyforgalmat. A híd 2001-es felújításakor döntöttek úgy, hogy a vonalat felszedik. 2007-ben Solton, 2009-ben Dunaföldváron is megszűnt a személyforgalom.

20220910_43_solt_lakas.JPG

20220910_44_solt.JPG

Újsolt-Dunatetétlen, majd Dunaegyháza felé tekintve.

20220910_45_solt_dunatetetlen_fele.JPG

20220910_46_solt_dunaegyhaza_fele.JPG

20220910_47_solt_allomas.JPG

20220910_48_solt_szelfi.JPG

Az állomáson utoljára talán bő egy éve volt mozgás, a Kunsági vasúttúra során. Tervek között szerepel, hogy ha majd kevesebb növényzet lesz, akkor Dunapataj felé elmegyek, esetleg Kunszentmiklós-Tass felé is, hátha most a 150-es felújítása során nincs semmilyen mozgás a vonalon.

Miután a Párom bő két órát várt rám, egy újabb városnézőbe kezdtünk bele, de az egy másik (és nem vasúti) történet.

Ez az eredeti felvétel:

Ez pedig az utómunka:

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr1118010872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása