Két és fél hónap késéssel visszatértem Bajára, hogy a vonalbejárást folytassam. Vasárnap már nem vágtam neki, mivel a szombati szili Lord koncert után kicsit későn érkeztünk haza. Ráadásul vasárnap esett is az eső. Hétfőn kezdtem Bácsalmáson.
Ezúttal a regőcei vonalat vettem célba. Az egykori leágazást keresve egy vágányt találtam, ami egy zárt területre vezetett. Nos, mivel a csikériai vonalbejárás során is beleszaladtam egy tévedésbe, ezért biztosra vettem, hogy ez volt a regőcei vonal leágazása.
Ugyanakkor a térkép odébb jelölte. Esetleg volt egy vágány, aminek a helyén most állok? Próbáltam egy kis utcában haladni, és hogy majd átvágok a növényzeten, ahol elvileg a leágazás van, de olyan sűrű volt a növényzet, hogy ezt a lehetőséget elvetettem, a síneken pedig nem mászkáltam.
Némi keringőzéssel eljutottam a nyomvonalhoz. A közelben lévő vasúti hídról nem készült kép. Találtam egy vonalbejárós videót egy Józsi nevű bajai úriembertől, és neki is nehezen ment gyalogosan a pálya elején a haladás. A híd után volt egy aszfaltút és egy földút, mely nemsokára eltávolodott egymástól. Bácsalmástól nem messze egy őrházat találtam, amit laknak, ezért éppen csak egy képet tudtam róla készíteni. Egyes vélemények szerint ez volt a Bácsalmási Gyümölcsös megálló, de az 1941-es térkép nem itt jelölte.
Hanem a Mátételki-Kígyós főcsatorna hídja után. Vagyis úgy néz ki, hogy itt földút van az egykori pálya helyén, remélhetőleg sokáig. Bár voltak pocsolyák, de azért elég jól lehetett haladni.
A híd után kicsivel egy négyes útkereszteződés, ahová a megállót tippeltem. Visszanézünk Bácsalmás felé, majd előre Vadászlak felé.
A megálló pedig itt lehetett, vagy egy kicsit lentebb, itt ellentmondásos információkat kaptam. Viszont egy táblás megálló volt állítólag, a közelben lévő épület már a hetvenes években is megvolt, de túl messze a pályától, úgyhogy az nem lehetett. A régi képen a kép bal alsó sarkán lévő majdnem csak hármas útkereszteződés lehetett a másik lehetőség.
Következett Vadászlak megálló. Ezt egyszerűbb volt megtalálni, egy hármas útkereszteződés, és ott is a kisebb szögben lévő helyen volt. Visszanézve Bácsalmási Gyümölcsös, majd előre Madarászpuszta felé.
A megálló pedig szinte biztosan itt volt, épület is állt itt.
Kiértem az erdős részből, egy víztoronynál megtaláltam a 18-as őrházat, csak éppen a fényképező nem akarta beolvasni az SD-kártyát. Pár perc elment vele, aztán bementem megnézni az épületet.
Madarászpuszta épülete, lakott, némiképp át lett alakítva, pl. az ökörszem ablak helyett egy normál ablak van. Egy régebbi képen a jobb oldali, valószínűleg garázs épülete még nem így nézett ki. Mindenesetre egy alapos festés után pofás kis épület lesz belőle.
Vadászlak, majd Madaras felé tekintve.
Viszont fentebb már nem a nyomvonalon voltam, ugyanis az a ház másik oldalán haladt. A földúton a közúthoz elérve, jobbra kanyarodva megtaláltam az egykori kereszteződést is. Bár a Google térképen a további rész úgy nézett ki, mint egy dzsungel, de azóta jobb lett a helyzet, és lehetett tovább haladni az egykori pályán. Közben egy régi szelvénykövet is találtam.
Egy őrház a madarasi állomás mellett. Ez az utca sem a nyomvonal halad, hanem a régi közút.
Madaras állomás épülete, gyönyörűen felújítva, jelenleg kultúrház. Az udvarban található a régi vágányok helye, bár akkor nem tudom, hogy a régi állatrakodóhoz hogy ment ki a vágány.
A rakodó után volt még egy őrház, de azt kihagytam. Elérkeztünk Sándormajorhoz, egykoron Sanaszpusztához. Madaras, majd a Katymári Téglagyár felé tekintve.
Az egyik térkép szerint Regőce felé haladva a bal oldalon volt a megálló, ott volt egy terület, ahol épület is lehetett.
A régi képen viszont ez az épület a jobb oldalon található.
Elértük Katymár szélét, itt a jobb oldalon egy őrházszerű lakott épület, vele szemben lehetett a téglagyár, de az most inkább egy régi TSZ-telepre hasonlít.
Sándormajor, majd Katymár felé tekintve.
A régi képen középen halad az egykori pálya. Jobb szélen található a még meglévő őrház, és látszik, hogy már akkor is volt vele szemben valami.
Végül a töltés egy lezárt területen haladt tovább, de a közelben volt egy kis közút, ahol el lehetett jutni Katymár egykori állomásépületéhez. Némi átalakítást végeztek, de nagyon nem változtattak rajta. Mivel lakott volt, itt se nagyon tudtam képeket készíteni. Melléképületek és a rakodó is megvan még.
Innen a navigáció odébb vitt, és egy tengeriföldes területen kellett haladni. Látszik, hogy ez csak egy sima földút, mert tele volt pocsolyával.
Az egyik helyen majdnem el is vágódtam, de aztán feltűnt vele párhuzamosan egy térkép által nem jelölt másik út. Hát persze, visszaértem a töltésre, és közben találtam egy őrházat is.
Az út végén, visszatekintve Katymár felé, majd előre az országhatár és Regőce felé, ami kb. 7 km lehet ide.
Ólegyen állomás/megálló helyét ide tippelném. Itt is volt épület.
A Kiskunhalas-Bácsalmás-Regőce vonalat 1903-ban adták át. Trianon után Regőce a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került elég szerencsétlen módon. Ha megmaradt volna nálunk, akkor talán a vonal ma is létezne, ráadásul akkor megmaradhatott volna a Baja-Gara-Regőce vonal is. Ólegyen és Regőce közötti szakaszt 1947-ben felszedték. A megmaradt 167-es vonalon 1960 november 1-n szűnt meg a forgalom.
Egy szarvasmarha telep mellett haladtam el. Majd kereszteztem egy közutat, amin balra kanyarodva a faluba be lehet jutni. Ha ezt így tudom, akkor erre jöttem volna.
Mindössze két települést kell megnézni.
Közösségi ház, gyógyszertár, művelődési ház(?), majd egy parkon át kijutottam a főútra.
Kitelepítettek emlékműve, és két másik a Községháza előtt.
A Nepomuki Szent János templom mellett egy Millenniumi emlékmű is található.
A falu egyik utolsó házán egy régi és egy újabb utcanévtábla.
A másik hely, amit megnézünk, Madaras.
Művelődési ház, előtte egy Petőfi szobor, majd a posta, egy Nepomuki szobor, és ott vagyunk a központban a Nagyboldogasszony katolikus templomnál.
Innen balra mentem és a régi malom vagy magtár mellett visszatértem az állomásra.
Hát ezt a kis kitérőt éppen kihagyhattam volna. Vissza a központba, a könyvtár és a víztorony között a kerékpárúton.
A templom mellett található a Hármas halom néhány műemlékkel (meg idétlenül vihogó csitrikkel).
Emellett található a községháza.
A várttal ellentétben a Baja és Bácsalmás közötti közútra értem ki, majd onnan kis tekeréssel visszatértem Bácsalmásra.
Közel 50km út, kellett hozzá vagy hét óra hossza. Viszont nagyrészt az egykori pályán tudtam haladni, csak nem városi biciklivel kell jönni, hanem egy jobbfajta terepkerékpárral.
Videós anyag: