Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2021.08.30 Bácsalmás - Ólegyen egykori vasútvonal bejárása

2021. december 15. - JasonX2

Két és fél hónap késéssel visszatértem Bajára, hogy a vonalbejárást folytassam. Vasárnap már nem vágtam neki, mivel a szombati szili Lord koncert után kicsit későn érkeztünk haza. Ráadásul vasárnap esett is az eső. Hétfőn kezdtem Bácsalmáson.

20210830_01_bacsalmas_merleghaz.JPG

Ezúttal a regőcei vonalat vettem célba. Az egykori leágazást keresve egy vágányt találtam, ami egy zárt területre vezetett. Nos, mivel a csikériai vonalbejárás során is beleszaladtam egy tévedésbe, ezért biztosra vettem, hogy ez volt a regőcei vonal leágazása.

20210830_02_bacsalmas_tuzep.JPG

Ugyanakkor a térkép odébb jelölte. Esetleg volt egy vágány, aminek a helyén most állok? Próbáltam egy kis utcában haladni, és hogy majd átvágok a növényzeten, ahol elvileg a leágazás van, de olyan sűrű volt a növényzet, hogy ezt a lehetőséget elvetettem, a síneken pedig nem mászkáltam.

20210830_03_bacsalmas_regi_nyomvonal.JPG

Némi keringőzéssel eljutottam a nyomvonalhoz. A közelben lévő vasúti hídról nem készült kép. Találtam egy vonalbejárós videót egy Józsi nevű bajai úriembertől, és neki is nehezen ment gyalogosan a pálya elején a haladás. A híd után volt egy aszfaltút és egy földút, mely nemsokára eltávolodott egymástól. Bácsalmástól nem messze egy őrházat találtam, amit laknak, ezért éppen csak egy képet tudtam róla készíteni. Egyes vélemények szerint ez volt a Bácsalmási Gyümölcsös megálló, de az 1941-es térkép nem itt jelölte.

20210830_04_orhaz.JPG

Hanem a Mátételki-Kígyós főcsatorna hídja után. Vagyis úgy néz ki, hogy itt földút van az egykori pálya helyén, remélhetőleg sokáig. Bár voltak pocsolyák, de azért elég jól lehetett haladni.

20210830_05_matetelki_kigyos_focsatorna.JPG

20210830_06_a_vasuti_hidon.JPG

20210830_07.JPG

A híd után kicsivel egy négyes útkereszteződés, ahová a megállót tippeltem. Visszanézünk Bácsalmás felé, majd előre Vadászlak felé.

20210830_08_bacsalmas_fele.JPG

20210830_09_vadaszlak_fele.JPG

A megálló pedig itt lehetett, vagy egy kicsit lentebb, itt ellentmondásos információkat kaptam. Viszont egy táblás megálló volt állítólag, a közelben lévő épület már a hetvenes években is megvolt, de túl messze a pályától, úgyhogy az nem lehetett. A régi képen a kép bal alsó sarkán lévő majdnem csak hármas útkereszteződés lehetett a másik lehetőség.

20210830_10_bacsalmasi_gyumolcsos_helye.JPG

vagolap01.jpg

Következett Vadászlak megálló. Ezt egyszerűbb volt megtalálni, egy hármas útkereszteződés, és ott is a kisebb szögben lévő helyen volt. Visszanézve Bácsalmási Gyümölcsös, majd előre Madarászpuszta felé.

20210830_11_bgy_fele.JPG

20210830_12_madaraszpuszta_fele.JPG

A megálló pedig szinte biztosan itt volt, épület is állt itt.

20210830_13_vadaszlak_mh.JPG

vagolap02.jpg

Kiértem az erdős részből, egy víztoronynál megtaláltam a 18-as őrházat, csak éppen a fényképező nem akarta beolvasni az SD-kártyát. Pár perc elment vele, aztán bementem megnézni az épületet.

20210830_14_18-as_orhaz.JPG

Madarászpuszta épülete, lakott, némiképp át lett alakítva, pl. az ökörszem ablak helyett egy normál ablak van. Egy régebbi képen a jobb oldali, valószínűleg garázs épülete még nem így nézett ki. Mindenesetre egy alapos festés után pofás kis épület lesz belőle.

20210830_15_madaraszpuszta_mh.JPG

Vadászlak, majd Madaras felé tekintve.

20210830_16_vadaszlak_fele.JPG

20210830_17_madaras_fele.JPG

Viszont fentebb már nem a nyomvonalon voltam, ugyanis az a ház másik oldalán haladt. A földúton a közúthoz elérve, jobbra kanyarodva megtaláltam az egykori kereszteződést is. Bár a Google térképen a további rész úgy nézett ki, mint egy dzsungel, de azóta jobb lett a helyzet, és lehetett tovább haladni az egykori pályán. Közben egy régi szelvénykövet is találtam.

20210830_18_egykori_keresztezodes.JPG

20210830_19_szelvenyko.JPG

Egy őrház a madarasi állomás mellett. Ez az utca sem a nyomvonal halad, hanem a régi közút.

20210830_20_orhaz.JPG

Madaras állomás épülete, gyönyörűen felújítva, jelenleg kultúrház. Az udvarban található a régi vágányok helye, bár akkor nem tudom, hogy a régi állatrakodóhoz hogy ment ki a vágány.

20210830_21_madaras_allomas.JPG

20210830_22_mellekepulet.JPG

20210830_23_raktar.JPG

20210830_24.JPG

20210830_25_eloallatrakodo.JPG

A rakodó után volt még egy őrház, de azt kihagytam. Elérkeztünk Sándormajorhoz, egykoron Sanaszpusztához. Madaras, majd a Katymári Téglagyár felé tekintve.

20210830_26_madaras_fele.JPG

20210830_27_katymar_fele.JPG

Az egyik térkép szerint Regőce felé haladva a bal oldalon volt a megálló, ott volt egy terület, ahol épület is lehetett.

20210830_28_sandormajor_lenne.JPG

A régi képen viszont ez az épület a jobb oldalon található.

vagolap03.jpg

Elértük Katymár szélét, itt a jobb oldalon egy őrházszerű lakott épület, vele szemben lehetett a téglagyár, de az most inkább egy régi TSZ-telepre hasonlít.

20210830_29_katymari_teglagyar.JPG

20210830_30.JPG

Sándormajor, majd Katymár felé tekintve.

20210830_31_sandormajor_fele.JPG

20210830_32_katymar_fele.JPG

A régi képen középen halad az egykori pálya. Jobb szélen található a még meglévő őrház, és látszik, hogy már akkor is volt vele szemben valami.

vagolap04.jpg

Végül a töltés egy lezárt területen haladt tovább, de a közelben volt egy kis közút, ahol el lehetett jutni Katymár egykori állomásépületéhez. Némi átalakítást végeztek, de nagyon nem változtattak rajta. Mivel lakott volt, itt se nagyon tudtam képeket készíteni. Melléképületek és a rakodó is megvan még.

20210830_33_katymar_allomas.JPG

20210830_34.JPG

20210830_35.JPG

20210830_36_rakodo.JPG

Innen a navigáció odébb vitt, és egy tengeriföldes területen kellett haladni. Látszik, hogy ez csak egy sima földút, mert tele volt pocsolyával.

20210830_37.JPG

Az egyik helyen majdnem el is vágódtam, de aztán feltűnt vele párhuzamosan egy térkép által nem jelölt másik út. Hát persze, visszaértem a töltésre, és közben találtam egy őrházat is.

20210830_38_orhaz.JPG

Az út végén, visszatekintve Katymár felé, majd előre az országhatár és Regőce felé, ami kb. 7 km lehet ide.

20210830_39_katymar_fele.JPG

20210830_40_regoce_fele.JPG

Ólegyen állomás/megálló helyét ide tippelném. Itt is volt épület.

20210830_41_olegyen.JPG

20210830_42.JPG

vagolap05.jpg

A Kiskunhalas-Bácsalmás-Regőce vonalat 1903-ban adták át. Trianon után Regőce a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került elég szerencsétlen módon. Ha megmaradt volna nálunk, akkor talán a vonal ma is létezne, ráadásul akkor megmaradhatott volna a Baja-Gara-Regőce vonal is. Ólegyen és Regőce közötti szakaszt 1947-ben felszedték. A megmaradt 167-es vonalon 1960 november 1-n szűnt meg a forgalom.

20210830_43.JPG

Egy szarvasmarha telep mellett haladtam el. Majd kereszteztem egy közutat, amin balra kanyarodva a faluba be lehet jutni. Ha ezt így tudom, akkor erre jöttem volna.

20210830_44_helyes_uton.JPG

20210830_45_toltes_katymar_fele.JPG

20210830_46.JPG

20210830_47_szarvasmarhatelep.JPG

20210830_48.JPG

Mindössze két települést kell megnézni.

20210830_49_katymar_bejarat.JPG

Közösségi ház, gyógyszertár, művelődési ház(?), majd egy parkon át kijutottam a főútra.

20210830_50_katymar_kozossegi_haz.JPG

20210830_51_katymar_gyogyszertar.JPG

20210830_52_katymar.JPG

20210830_53_katymar.JPG

20210830_54_katymar.JPG

Kitelepítettek emlékműve, és két másik a Községháza előtt.

20210830_55_katymar_kitelepitett_em.JPG

20210830_56_katymar.JPG

20210830_57_katymar.JPG

20210830_58_katymar_nepomuki_szent_janos_templom.JPG

20210830_59_katymar_kozseghaza.JPG

20210830_60_katymar_mijo_mandic.JPG

A Nepomuki Szent János templom mellett egy Millenniumi emlékmű is található.

20210830_61_katymar_mill_em.JPG

20210830_62_katymar.JPG

20210830_63_katymar_posta.JPG

20210830_64_katymar.JPG

A falu egyik utolsó házán egy régi és egy újabb utcanévtábla.

20210830_65_katymar.JPG

20210830_66_katymar_kijarat.JPG

A másik hely, amit megnézünk, Madaras.

20210830_67_madaras_bejarat.JPG

20210830_68_madaras.JPG

Művelődési ház, előtte egy Petőfi szobor, majd a posta, egy Nepomuki szobor, és ott vagyunk a központban a Nagyboldogasszony katolikus templomnál.

20210830_69_madaras_muvhaz.JPG

20210830_70_madaras_petofi_szobor.JPG

20210830_71_madaras_posta.JPG

20210830_72_madaras_nepomuki_szobor.JPG

20210830_73_madaras_nagyboldogasszony_kat_t.JPG

Innen balra mentem és a régi malom vagy magtár mellett visszatértem az állomásra.

20210830_74_madaras_malom.JPG

20210830_75_madaras_szelfi.JPG

Hát ezt a kis kitérőt éppen kihagyhattam volna. Vissza a központba, a könyvtár és a víztorony között a kerékpárúton.

20210830_76_madaras_kozseghaza.JPG

20210830_77_madaras_viztorony.JPG

20210830_78_madaras.JPG

A templom mellett található a Hármas halom néhány műemlékkel (meg idétlenül vihogó csitrikkel).

20210830_79_madaras.JPG

20210830_80_madaras_szekelykapu.JPG

20210830_81_madaras_harmas_halom.JPG

20210830_82_madaras.JPG

20210830_83_madaras_trianon_em.JPG

20210830_84_madaras_ujratelepites_em.JPG

20210830_85_madaras_lengyel_repulos_em.JPG

20210830_86_madaras_tuzoltokocsi.JPG

Emellett található a községháza.

20210830_87_madaras_kozseghaza.JPG

20210830_88_madaras_kijarat.JPG

A várttal ellentétben a Baja és Bácsalmás közötti közútra értem ki, majd onnan kis tekeréssel visszatértem Bácsalmásra.

20210830_89_bacsalmas_bejarat.JPG

Közel 50km út, kellett hozzá vagy hét óra hossza. Viszont nagyrészt az egykori pályán tudtam haladni, csak nem városi biciklivel kell jönni, hanem egy jobbfajta terepkerékpárral.

20210830_90_ora.JPG

Videós anyag:

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr5716783502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása