Mintegy másfél éve van tervbe véve a 14-es, Pápa-Csorna vonal bejárása. Egy évvel ezelőtt már kezdett is körvonalazódni, de a kijárási tilalom miatt nem jött össze. A nyári időszak nem volt jó, most van itt a lehetőség – majdnem jókor.
Csornáig autóval mentem, ott kipakoltam és összeraktam a kerékpáromat, majd vonattal utaztam le Pápáig. Fordított viszonylatban elvileg több időm lett volna, de elvileg szembeszél is. Csornán az 1-es vágányról indultunk, balra a hegyeshalmi/rajkai Flirt szerelvény, utána a pápai szóló Bz. Elég nagy kontraszt. Közel egy óra alatt beértünk Pápára.
Éppen jókor, ugyanis a két Győr-Kaposvár viszonylatú Helikon IR itt keresztezett.
Négy és fél évvel ezelőtt jártunk itt először, azóta nem sok minden változott itt.
A celli végen vagyunk, egyenesen megy tovább a 10-es vonal Celldömölk felé, jobbra kanyarodik ki a 14-es.
A 83-as út mentén egy újabb építkezés.
Ihász előtt Pálháza külterület, egy leágazás a vetőmag üzemhez. Nem összetévesztendő a Borsodban lévő Pálházával, ahol kisvasút közlekedik. Hát, ami azt illeti, itt is volt.
Néhány emlékmű.
A temető mellett elhaladva lehet eljutni az egykori megállóhoz.
Ihász rakodó maradványa.
Pápa, majd Nemesgörzsöny felé tekintve.
Két kisvasút is volt itt. Ezeket idővel elbontották, majd az állomás is megszűnt 1971-ben. A bontás olyan jól sikerült, hogy a két másik vágány nyomát sem láttam. Viszont, a kékkel jelzett részen volt a rakodó, illetve a kisvasút egyike. A bal oldalon volt a megálló épülete, viszont az Nagyacsád felé esik. Ezt sárgával jelöltem. A keresztnél van a köz- és vasúti kereszteződése.
Vagyis elvileg itt volt az állomás épülete. Egy kibővített őrház jegypénztárral, váróval. 1896-ban adták át a vonalat, tehát majdnem a 125 éves évforduló idején jártam itt. 2007 márciusában a vonalon megszűnt a forgalom, de 2010-ben újraindult. Évek óta itt is alibimenetrend van.
A navigáció az átjáró után balra vitt egy földúton, ahol aztán akadályba ütköztem, így aztán vissza az egész, és a másik irányba haladva eljutottam Nagyacsádra. Ez ugyan nem tartozik a vonalhoz, de mivel a közelben van, ezért megnéztem.
Polgármesteri Hivatal, majd a református templom és a mellette lévő világháborús emlékmű.
Továbbhaladtam Nemesgörzsöny felé. A Hivatal, Művelődési ház, református templom, világháborús emlékmű.
Pápa, majd Marcaltő felé tekintünk az első üzemelő megálló helyén.
Hogyan kell elszúrni… Itt egy őrház volt, majd lett jegypénztár, és megpróbálták a helyiek elérni, hogy rakodóvágány is legyen itt. 1968 ennek is betett.
Egyházaskeszőnek sincs megállója a vonalon, de útba esett a település.
Katolikus templom, játszótér, Hivatal és könyvtár.
Innen nem kellett sokat tekerni, hogy elérjünk Marcaltő megállóhoz. Nemesgörzsöny, majd Rábahíd felé tekintve.
A megálló maga…
… ami korábban háromvágányos állomás volt, rakodóval. A felvételi épület a császárihoz volt hasonló, de mára semmi nem maradt belőle.
Egy rövidebb úton a megállótól eljutottam a falu széléhez, ami jó néhány km-re van ide.
Katolikus templom, Községháza, Megyehatárkő, világháborús emlékmű, könyvtár és a víztorony.
Elég hülye ötlet a híd közepén képeket készíteni ilyen forgalom mellett.
Megyehatáron, GyMS felé haladunk tovább.
Marcaltő, majd Szany-Rábaszentandrás felé tekintve.
Rábahíd megálló régebben sem rendelkezhetett épülettel.
Keszői vár romjai.
Aztán vissza a megyehatár táblához, hogy onnan földúton eljutok Rábaszentandrásra. Nem jött össze, csak egy alternatív útvonalon.
Faluház, evangélikus templom, Hősi emlékmű és római katolikus templom.
A két települést a vasút választja el, lásd Pocsaj-Esztár és társai. A környék nemrégiben szerepelt a kurucon nem éppen pozitív színezetben.
De ez már tényleg állomás. Rábahíd, majd Egyed-Rábacsanak felé.
Hősi emlékmű, Rákóczi szobor, katolikus templom, Nepomuki Szent János, Szent István, Községháza, Püspöki kastély/könyvtár, Kárpát-Haza emlékmű, Művelődési központ.
Rábacsanak már Csorna közelében található.
Katolikus templom és a Hivatal.
Majd a falu végét elhagyva kellett tekerni nem keveset, hogy az állomásra érjünk. Szany-Rábaszentandrás, majd Rábapordány felé tekintve.
Itt is esőbeálló felvételi épület helyett. Itt egy HÉV III. volt, majd a tető leégése után IV. osztályú lett. 2009 tavaszán lebontották.
És innen is pár km-re található Egyed bejárata.
Festetics kastély, világháborús emlékmű(vek), katolikus templom, Aradi vértanúk emlékműve és a Hivatal.
Be is sötétedett Rábapordányra érve.
Egyed-Rábacsanak, majd Csorna felé tekintve.
Rábapordány egykori állomás, a videóban hibásan azt mondtam, hogy az osztrákoknál egy Vulkapodrány nevű állomás van, de nem, az is Pordány!
Hivatal, kút, I. világháborús emlékmű.
Majd aztán Dörön áthaladva egy földúton haladva az autópálya alatt beértem Csornára. Egy tehervonat miatt pár percet várnom kellett, majd addig szenvedtem, hogy ismét pirosat kaptam, egy Győr felől érkező IC miatt. Ezt nem egészen így terveztem.
Úgyhogy lehetett módosítani egy hónappal később. Érkezés Csorna állomásra, mert ő már két dobásból is kimaradt.
Sopron / Szombathely majd Hegyeshalom / Győr / Pápa felé tekintve.
Visszatértem Rábapordányba. Nos, akkor Egyed-Rábacsanak, majd Csorna felé tekintve. Itt is látszik, hogy egy vágányt felszedtek.
III.-as épület bedeszkázva, váróhelyiség kivételével. Egyébként a többiektől eltérően a falu szélén található.
Kút, Hivatal, emlékmű.
Egyed széléig utaztam. Ott leparkoltam, de sok lett volna a gyaloglás. A földút viszont nagyon rossz állapotban, és mielőtt defektet kapok, vagy elakadok, egy szántóföld melletti füves részen parkoltam le. Innen indultam az egykori Emmamajor megálló-rakodóhely keresésére. Éppen ekkor ment az utolsó járat Pápa felé. Bár a vasút mellett is mehettem volna, akkor egy földúton eljutottam volna egy átjáróig, ahol az épület lehetett. Elvileg Pápa felé haladva a jobb oldalon.
Szany-Rábaszentandrás, majd Egyed-Rábacsanak felé tekintve.
A pálya bal oldalán volt kisvasúti csatlakozás, de max. töltésmaradványtippeket találtam. Ezt is szépen elpucolták. Arról nem is beszélve, hogy a susnyásban haladva tele lett a nadrág farkasfoggal, vagy valami hasonló szúros növénnyel elég csúnyán. Olyan sok volt, hogy esélytelen volt ott kiszedni, így aztán az autóval visszamenet egy póló-boxer-papucs trióban utaztam haza, remélvén, hogy sehol sem kell kiszállni.