Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2022.04.14 Pusztavám-Oroszlány egykori kisvasút bejárása

2022. június 23. - JasonX2

 Vonalbejárás? Persze, ha van rá idő és lehetőség – és elég háttéranyag. Kisvasúti vonalbejárás? Hát, az már nem annyira. Miért? Sokkal kevesebb információt lehet szerezni róla, és még annyi nyom sem marad, mint a nagyvasútnál.pusztavam-oroszlany.jpg

Pedig volt, hogy mégis bevállaltam. Igaz, a Zsuzsi vasútvonal eléggé hazai ahhoz, hogy ne maradjon ki. A szigetközi vasútnak is lehet, hogy a nyomára bukkantam, talán az is sorra kerül.

Két éve voltam a pusztavámi vonalon. Akkor találtam egy olyan információt, hogy voltak terve arra, hogy tovább viszik a pályát Oroszlányig. Fel is merült bennem, hogy mi lenne, ha egy olyan útat keresnék, ami nagyjából a nyomvonal lehetne. Az csak egy sima gyalogos túra lenne, semmi több. Aztán a kisvasut.hu oldalon addig kutakodtam, hogy kiderült, hogy volt a két település között vasút, mégha keskeny nyomközű is.

Eredetileg egy nappal korábban, délután terveztem, hogy a túrát lebonyolítom, de annyit késett a busz Tatabánya felöl, hogy a csatlakozást lekéstem volna Pusztavámon. Azóta kiderült, hogy délutánonként nagyon bedugul Környe központja. A már ismert pusztavámi végállomáson kezdtem.

20220414_01_pusztavam_vasut_utca.JPG

20220414_02_pusztavam_allomas.JPG

20220414_03_pusztavam_valto.JPG

A nagyvasútból a jelenlegi Fehrer Hungaria Járműipari Kft területén áthaladva indult a kisvasút. A közutat keresztezve erre haladt tovább. Tartottam tőle, hogy ismét magánterületre kell bemenni, de szerencsém volt, mert nem zárt az út. Néhány régi kép is lesz 1961-ből, amikor még javában megvolt a vasút.

vagolap01.jpg

20220414_04_pusztavam_erdeszeti_ut.JPG

20220414_05_pusztavam.JPG

20220414_06_pusztavam.JPG

Ezen a részen az úttól eltávolodva haladt a pálya. Próbáltam töltésnyomot keresni, de nem találtam. Valahogy mindig úgy gondolom, hogy a felszedett pálya úgy néz ki, hogy mintegy 20 méterrel a talajszint felett van a töltés teteje, amire azóta 500 m magas fák nőttek, tehát a nyomvonal egyértelműen látható. Persze, ez úgy hülyeség, ahogy van, de tény, hogy még a síneket tartalmazó vonalakat is benövik a fák, ha nincs irtómenet rajta. A tavalyi katymári, garai bejárás során olyan úton haladtam sok helyen, hogy nem is gondoltam volna, itt valaha vasút haladt.

20220414_07.JPG

20220414_08_kanyarodo_toltes.JPG

Itt távolodott el ismét a nyomvonal az úttól, tehát ezek szerint eddig a nyomvonal mellett és nem annak helyén haladtunk.

20220414_09.JPG

20220414_10.JPG

Itt egy kunkor után az eddigi utat keresztezte a nyomvonal és más irányba haladt. Azonkívül itt volt egy pár száz méteres kiágazás is.

20220414_11_kiagazas.JPG

Valahol itt szintén keresztezte a pálya az utat.

20220414_12.JPG

20220414_13.JPG

Cica-homok bányató. Valahol itt volt az első pont.

20220414_14_cica_homok_banyato.JPG

20220414_15.JPG

20220414_16.JPG

Egy épület alapja lehet. Itt volt valaha Szépvízér állomás. A tó sem volt meg még akkor.

20220414_17_szepvizer.JPG

20220414_18.JPG

vagolap02.jpg

Itt végre nyomra, nyomvonalra bukkantunk, és már a pályán haladunk, a közelben halad a közút is.

20220414_19.JPG

20220414_20.JPG

20220414_21.JPG

20220414_22.JPG

20220414_23.JPG

Egy erdős területen, ahol két földút keresztezi egymást, ott volt egy ismeretlen megállóhely, Anonimusz I.

20220414_24.JPG

20220414_25.JPG

20220414_26_anon_1.JPG

20220414_27.JPG

20220414_28.JPG

20220414_29.JPG

20220414_30.JPG

Itt ismét egy kereszteződés, egy turistaútnál. Itt volt Anonimusz II, a Gerencsérvár közelében.

20220414_31_anon_2.JPG

20220414_32.JPG

20220414_33.JPG

20220414_34_gerencservar_fele.JPG

20220414_35.JPG

20220414_36.JPG

Itt úgy tűnt, gondban leszek, mert a töltés balra haladt, az út egyenesen tovább. De nincs baj, mert van egy keresztező út, ami a töltés mellett visz, sőt, pár tíz méter után rá is ment.

20220414_37.JPG

20220414_38.JPG

20220414_39.JPG

20220414_40.JPG

Szépvízér alsót keresve egy jókora dombra mentem fel, itt aztán hol ment a pálya?

20220414_41.JPG

20220414_42_szepvizer_also.JPG

20220414_43.JPG

20220414_44.JPG

Elértük a Dobai tavat, és nem a Dombay tavat, ami remélhetőleg egyszer sorra kerül, ugyanis az is egy megszűnt megálló Pécsvárad mellett egy megszűnt vonalon, a 64-esen.

20220414_45_dobai_to.JPG

20220414_46_szelfi.JPG

20220414_47.JPG

Itt volt egy másik kiágazás, az mintegy 3 km hosszú volt.

20220414_48.JPG

Nagy keservesen a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft-nél kötöttem ki. Itt van valahol a III akna állomás helye is.

20220414_49_iii_akna_kb.JPG

20220414_50.JPG

20220414_51.JPG

vagolap03.jpg

De mivel magánterület, egy egyébként kultúrált biztonsági úriember eltanácsolt a helytől. Hamarosan kijutottam a közútra, onnan mentem tovább.

20220414_52.JPG

20220414_53.JPG

20220414_54.JPG

20220414_55.JPG

Az Égeresi tavak, itt van a közelben a pálya, de nem kellett keresni, ugyanis hamarosan a közutat keresztezte. A folytatás egy jól járható földút volt, ami jól jött, mert igen forgalmas a közút.

20220414_56.JPG

20220414_57.JPG

20220414_58.JPG

A tó Oroszlány szélén található, itt haladt a pálya.

20220414_59_oroszlany.JPG

És megvan a híd – helye. Egy gyalogos híd van mellette, de a vasúti hídnak csak a két pillére van meg. De megvan! A régi képek innentől 1965-ösek.

20220414_60_oroszlany_hidmaradvany.JPG

vagolap04.jpg

Hogy azután egy éles bal kanyarral haladjon tovább egy magánterületen. A túloldalon kerestem meg a helyét a nagy emeletes háznál. Mellette haladt tovább a jelenlegi Táncsics utcát keresztezve. És ott volt vége, a terület most talán a Borg a Philippine Hungary Kft-é. Itt volt vége a nagyvasútnak is.

20220414_61_oroszlany.JPG

20220414_62_oroszlany.JPG

vagolap05.jpg

Mivel üzemi terület, ezért csak kerülővel tudtam tovább menni. A BorgWarner területén is végigment a nagyvasút, majd ezen a félig pusztán haladt tovább. Ez talán a szénosztályozó?

20220414_63_oroszlany.JPG

A pár éve épült mosó a Bokodi út mellett, itt már egy vágányt is találtam.

20220414_64_oroszlany_moso.JPG

20220414_65_oroszlany.JPG

Az átjáróban pedig három vágány is látható, majd az állomás területe következik, ahol minden helyen ki van téve a vörös tárcsa, vagyis a pálya tovább nem járható!

20220414_66_oroszlany_voros_tarcsa.JPG

20220414_67_oroszlany.JPG

20220414_68_oroszlany.JPG

vagolap06.jpg

A másik ilyen tervezett pálya, amiről tudok, Balinka-Mecsérbánya és Dudarbánya között lett volna. Ott viszont nem volt semmilyen vasút kiépítve. Azért egy sétát talán majd megér egyszer.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr1817865231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása