Vonalbejárás? Persze, ha van rá idő és lehetőség – és elég háttéranyag. Kisvasúti vonalbejárás? Hát, az már nem annyira. Miért? Sokkal kevesebb információt lehet szerezni róla, és még annyi nyom sem marad, mint a nagyvasútnál.
Pedig volt, hogy mégis bevállaltam. Igaz, a Zsuzsi vasútvonal eléggé hazai ahhoz, hogy ne maradjon ki. A szigetközi vasútnak is lehet, hogy a nyomára bukkantam, talán az is sorra kerül.
Két éve voltam a pusztavámi vonalon. Akkor találtam egy olyan információt, hogy voltak terve arra, hogy tovább viszik a pályát Oroszlányig. Fel is merült bennem, hogy mi lenne, ha egy olyan útat keresnék, ami nagyjából a nyomvonal lehetne. Az csak egy sima gyalogos túra lenne, semmi több. Aztán a kisvasut.hu oldalon addig kutakodtam, hogy kiderült, hogy volt a két település között vasút, mégha keskeny nyomközű is.
Eredetileg egy nappal korábban, délután terveztem, hogy a túrát lebonyolítom, de annyit késett a busz Tatabánya felöl, hogy a csatlakozást lekéstem volna Pusztavámon. Azóta kiderült, hogy délutánonként nagyon bedugul Környe központja. A már ismert pusztavámi végállomáson kezdtem.
A nagyvasútból a jelenlegi Fehrer Hungaria Járműipari Kft területén áthaladva indult a kisvasút. A közutat keresztezve erre haladt tovább. Tartottam tőle, hogy ismét magánterületre kell bemenni, de szerencsém volt, mert nem zárt az út. Néhány régi kép is lesz 1961-ből, amikor még javában megvolt a vasút.
Ezen a részen az úttól eltávolodva haladt a pálya. Próbáltam töltésnyomot keresni, de nem találtam. Valahogy mindig úgy gondolom, hogy a felszedett pálya úgy néz ki, hogy mintegy 20 méterrel a talajszint felett van a töltés teteje, amire azóta 500 m magas fák nőttek, tehát a nyomvonal egyértelműen látható. Persze, ez úgy hülyeség, ahogy van, de tény, hogy még a síneket tartalmazó vonalakat is benövik a fák, ha nincs irtómenet rajta. A tavalyi katymári, garai bejárás során olyan úton haladtam sok helyen, hogy nem is gondoltam volna, itt valaha vasút haladt.
Itt távolodott el ismét a nyomvonal az úttól, tehát ezek szerint eddig a nyomvonal mellett és nem annak helyén haladtunk.
Itt egy kunkor után az eddigi utat keresztezte a nyomvonal és más irányba haladt. Azonkívül itt volt egy pár száz méteres kiágazás is.
Valahol itt szintén keresztezte a pálya az utat.
Cica-homok bányató. Valahol itt volt az első pont.
Egy épület alapja lehet. Itt volt valaha Szépvízér állomás. A tó sem volt meg még akkor.
Itt végre nyomra, nyomvonalra bukkantunk, és már a pályán haladunk, a közelben halad a közút is.
Egy erdős területen, ahol két földút keresztezi egymást, ott volt egy ismeretlen megállóhely, Anonimusz I.
Itt ismét egy kereszteződés, egy turistaútnál. Itt volt Anonimusz II, a Gerencsérvár közelében.
Itt úgy tűnt, gondban leszek, mert a töltés balra haladt, az út egyenesen tovább. De nincs baj, mert van egy keresztező út, ami a töltés mellett visz, sőt, pár tíz méter után rá is ment.
Szépvízér alsót keresve egy jókora dombra mentem fel, itt aztán hol ment a pálya?
Elértük a Dobai tavat, és nem a Dombay tavat, ami remélhetőleg egyszer sorra kerül, ugyanis az is egy megszűnt megálló Pécsvárad mellett egy megszűnt vonalon, a 64-esen.
Itt volt egy másik kiágazás, az mintegy 3 km hosszú volt.
Nagy keservesen a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft-nél kötöttem ki. Itt van valahol a III akna állomás helye is.
De mivel magánterület, egy egyébként kultúrált biztonsági úriember eltanácsolt a helytől. Hamarosan kijutottam a közútra, onnan mentem tovább.
Az Égeresi tavak, itt van a közelben a pálya, de nem kellett keresni, ugyanis hamarosan a közutat keresztezte. A folytatás egy jól járható földút volt, ami jól jött, mert igen forgalmas a közút.
A tó Oroszlány szélén található, itt haladt a pálya.
És megvan a híd – helye. Egy gyalogos híd van mellette, de a vasúti hídnak csak a két pillére van meg. De megvan! A régi képek innentől 1965-ösek.
Hogy azután egy éles bal kanyarral haladjon tovább egy magánterületen. A túloldalon kerestem meg a helyét a nagy emeletes háznál. Mellette haladt tovább a jelenlegi Táncsics utcát keresztezve. És ott volt vége, a terület most talán a Borg a Philippine Hungary Kft-é. Itt volt vége a nagyvasútnak is.
Mivel üzemi terület, ezért csak kerülővel tudtam tovább menni. A BorgWarner területén is végigment a nagyvasút, majd ezen a félig pusztán haladt tovább. Ez talán a szénosztályozó?
A pár éve épült mosó a Bokodi út mellett, itt már egy vágányt is találtam.
Az átjáróban pedig három vágány is látható, majd az állomás területe következik, ahol minden helyen ki van téve a vörös tárcsa, vagyis a pálya tovább nem járható!
A másik ilyen tervezett pálya, amiről tudok, Balinka-Mecsérbánya és Dudarbánya között lett volna. Ott viszont nem volt semmilyen vasút kiépítve. Azért egy sétát talán majd megér egyszer.