Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2023.04.08 927: Kisújszállás-Dévaványa

2023. június 16. - JasonX2

2021 végére két kunsági vonalbejáró is be volt tervezve. Ebből az egyik tavaly év végén össze is jött. A másiknak most jött el az ideje, kicsivel több, mint 50 évvel a megszüntetés után. A kép forrása, ahol egy jó kis cikk is van.

mszmp_megyei_biz_xxxv_1_f_2_csop_33_oe.jpg

Meg kell hagyni, változékony egy időjárás van mostanság. Az előző napi indulás során annyiban jól jártunk, hogy csak a Kisbér-Mór szakaszon esett folyamatosan, utána csak néha kellett ablaktörlőt kapcsolni. Viszont a Hajdúságban még tényleg voltak hófoltok. Másnap sem volt jobb idő, míg elgurultam Kisújszállásig. A vasútállomásnál parkoltam, a másik oldalon azok a buszmegállók, ahonnan tavaly mentem Túrkevére.

20230408_001_kisujszallas_allomas.JPG

20230408_002_kisujszallas_buszmegallo.JPG

Szintén az állomásnál található a Porcsalmi Lajos sporttelep, vele szemben a Szent Erzsébet liget.

20230408_003_kisujszallas_porcsalmi_lajos_sporttelep.JPG

20230408_004_kisujszallas_szent_erzsebet_liget.JPG

Azon áthaladva eljutunk a Kumánia strandhoz.

20230408_005_kisujszallas_kumania_gyogy-_es_strandfurdo.JPG

A buszállomásnál a Nagykun Klub.

20230408_006_kisujszallas_nagykun_klub.JPG

20230408_007_kisujszallas_buszallomas.JPG

Szent István szobra mögöt a Süsü játszótér.

20230408_008_kisujszallas_szent_istvan.JPG

20230408_009_kisujszallas_susu_jatszoter.JPG

Zenepavilon, világháborús emlékművek, Városháza, Móricz Zsigmond szobor, Trianon emlékmű, Arany János Városi Könyvtár.

20230408_010_kisujszallas_zenepavilon.JPG

20230408_011_kisujszallas_i_vh_em.JPG

20230408_012_kisujszallas_ii_vh_em.JPG

20230408_013_kisujszallas_ph.JPG

20230408_014_kisujszallas_moricz_zsigmond.JPG

20230408_015_kisujszallas_trianon_em.JPG

20230408_016_kisujszallas_vigado.JPG

20230408_017_kisujszallas_arany_janos_varosi_konyvtar.JPG

A Vigadó előtt a fagylaltárus Bagaméri szobra. Bár a nevet országosan ismerik, de Bagamér települést inkább csak Hajdú-Bihar megyében ismerik.

20230408_018_kisujszallas.JPG

20230408_019_kisujszallas_bagameri.JPG

20230408_020_kisujszallas.JPG

A református templomnál a Kálvin parkban egy Kossuth Lajos és egy Kun madonna szobor.

20230408_021_kisujszallas_rt.JPG

20230408_022_kisujszallas_kossuth_lajos.JPG

20230408_023_kisujszallas_kun_madonna_kalvin_park.JPG

A piac mellett lévő Coopban sikerült beszerezni azt, amit a debreceni Tescoban nem – mondjuk ott nem is erőltettem, mert olyan tömeg volt Nagypéntek után és Húsvét előtt.

20230408_024_kisujszallas_regi_piac.JPG

A közelben pedig Pom Pom szobra.

20230408_025_kisujszallas_pom_pom.JPG

20230408_026_kisujszallas_szelfi.JPG

Még egy kicsit sétálva víztorony, Városszéli csárda.

20230408_027_kisujszallas_viztorony.JPG

20230408_028_kisujszallas_varosszeli_csarda.JPG

Ez pedig a Csukás István emlékfal. Mint kiderült, az író itt született, ezért van annyi hozzá köthető dolog, név a településen.

20230408_029_kisujszallas_csukas_istvan_emlekfal.JPG

20230408_030_kisujszallas.JPG

A Néprajzi Múzeum, a nem-tudom-miért-fotózott-Dohánybolt, a római katolikus templom és a Kisújszállás felirat után visszaérkezünk a vasútállomásra.

20230408_031_kisujszallas_neprajzi_muzeum.JPG

20230408_032_kisujszallas.JPG

20230408_033_kisujszallas_rkt.JPG

20230408_034_kisujszallas_felirat.JPG

Hála az átépítésnek, az állomás épületét innen nem lehet rendesen látni, ahhoz egy drón kellene.

20230408_035_kisujszallas_allomas.JPG

A 100-as vonalon a következő hely Turgony volt, most már Fegyvernek-Örményes a Nyugati pályaudvar felé. Jobbra kiágazik a 102-es vonal, mely Kál-Kápolnáig tart, itt a következő hely Kenderes.

20230408_036_kisujszallas_fegyvernek-ormenyes_kenderes_fele.JPG

A másik irányban már nem következik Karcagi puszta, csak Karcag Nyíregyháza felé haladva. És ezzel nincs vége. Volt itt egy kisvasút is, ami Túrkevéig tartott. Mivel itt nincs peron, ezért üzemi terület, ezért nem nagyon várakoztam itt. Kerestem egy raktárépületet, ami még megvan Szolnok irányába. Más épületek keresésére nem volt idő.

20230408_037_kisujszallas_karcag_fele.JPG

A jobb szélen a Dévaványa felé vezető egykor vasút utolsó szakasza. Úgy 10 éve még kint volt egy piros tárcsa az átjáró mellett, azóta rendbe hozták, talán kihúzóvágányként használják.

20230408_038_kisujszallas_927_maradek.JPG

Itt még a 100-as mellett vagyunk, Kisújszállás felé nézünk. A földúton hamar el lehet jutni a vágányok végén lévő földkúphoz.

20230408_039_kisujszallas_palya.JPG

A másik irányba is járható gyalogosan a pálya. Felmerült, hogy itt elindulok, aztán majd visszabuszozok a közút mellől, de se járat, se idő nem volt rá.

20230408_040_kisujszallas_malom_u.JPG

A közelben lévő úton indultam tovább, ami egy idő után nagyon kátyús lett. Aztán kiértem arra az útra, ami kivisz a 4-es főútra. A töltés talán itt keresztezte ezt az utat. Aztán a Téglagyár mellett ment tovább.

20230408_041_kisujszallas.JPG

20230408_042_kisujszallas_teglagyar.JPG

Vagy mégsem. Egy kicsit odébb volt a pálya, és a gyár bal oldalán ment tovább. A két hely között pár méter a távolság.

20230408_043_kisujszallas.JPG

20230408_044_kisujszallas.JPG

A bal oldalon a közút, szemben a pálya helye, amint keresztezi a Kakat-eret (ezt a nevet). Hídnak persze már nyoma sincs. A pálya pedig igen, azon a sáros út helyén volt.

20230408_045_kisujszallas_kakat-er.JPG

20230408_046_kisujszallas.JPG

Megérkeztünk jókora kátyukat kerülve. Volt egy videó arról, hogy ezen a részen tele van az út lassú jelekkel. Igen, nem árt betartani, főleg, hogy a héten volt a műszaki vizsga. Szóval az úton haladva forduljon balra a szemben lévő útra, majd az úti cél a bal oldalon volt. Ez pedig Márialaka megállóhely. A balra lévő út helyén volt a vasút.

20230408_047_marialaka.JPG

Kisújszállás, majd Mirhó felé.

20230408_048_kisujszallas_fele.JPG

20230408_049_mirho_fele.JPG

A fentrol.hu –ról leszedett képek 1963-ból és 1979-ből.

marialaka_1963.jpg

marialaka_1979.jpg

A zord idő ellenére jó néhány pecást láttam a környéken.

20230408_050.JPG

20230408_051.JPG

A következő pont a hat… a megyehat… a vármegyehatáron található.

20230408_052_bekes_varmegye.JPG

20230408_053_jasz-nagykun-szolnok_varmegye.JPG

Megérkezés hasonlóan, balra, majd balra. Márialaka, majd Kenderessziget felé tekintve.

20230408_054_marialaka_fele.JPG

20230408_055_kenderessziget_fele.JPG

Mirhó itt állt, ahol most ez az objektum. Korábban itt egy szeméttelep volt.

20230408_056_mirho.JPG

1962-ben és 1979-ben. Mindkét helynek volt felvételi épülete.

mirho_1962.jpg

mirho_1979.jpg

Nem így a következő páciensnek. Mirhó, majd Pusztaecseg felé tekintve.

20230408_057_mirho_fele.JPG

20230408_058_pusztaecseg_fele.JPG

Kenderessziget (táblás?) megállóhely a Gazdaság bejáratánál volt állítólag. Erről még műholdas képet sem találtam. Még valami, a vármegyehatártól lényegesen jobb az út állapota.

20230408_059_kenderessziget.JPG

Megérkeztünk Ecsegfalvára. Jobb oldalon a pálya helye.

20230408_060_ecsegfalva.JPG

Erre vitt tovább az út Pusztaecsegre. Az őrháznál vagyunk, ami a falu szélén található.

20230408_061_ecsegfalva_toltes.JPG

20230408_062_ecsegfalva_orhaz.JPG

20230408_063_ecsegfalva_bejarat.JPG

Itt volt a híd a Hortobágy-Berettyó felett. 2007-ben bontották el.

20230408_064_ecsegfalva_hid_helye.JPG

Akkor egy kis falunéző. Polgármesteri Hivatal, posta, II. világháborús emlékmű, Művelődési ház, székelykapu, katolikus templom, 1848-49-es emlékmű.

20230408_065_ecsegfalva_ph.JPG

20230408_066_ecsegfalva_posta.JPG

20230408_067_ecsegfalva_ii_vh_em.JPG

20230408_068_ecsegfalva_muvhaz.JPG

20230408_069_ecsegfalva_szekelykapu.JPG

20230408_070_ecsegfalva_kt.JPG

20230408_071_ecsegfalva_1848-49.JPG

20230408_072_ecsegfalva.JPG

És ennyi. Az állomás, mert ezen a szakaszon csak itt volt. Élőállatrakodó.

20230408_073_ecsegfalva_eloallatrakodo.JPG

20230408_074_ecsegfalva.JPG

Itt volt egy épület.

20230408_075_ecsegfalva.JPG

A rakodó és a raktár épülete még megvan.

20230408_076_ecsegfalva_rakodo.JPG

Az egykori állomás épülete. 1951-ig Pusztaecseg volt a neve, aztán Ecsegfalva mintegy 20 évig. Az épületet jelentősen átalakították, legutóbb étterem volt benne, de ez is megszűnt.

20230408_077_ecsegfalva_allomas.JPG

Ahol a legnagyobb a dzsumbuj, ott lehetett egyenesen bejutni a felvételi épületbe. Kenderessziget, majd Réhely felé tekintve. Kerestem még őrházi épületeket a dévai végen, de nem találtam. Vagy elbontották, vagy átalakították, vagy vakegér vagyok.

20230408_078_ecsegfalva_kenderessziget_fele.JPG

20230408_079_ecsegfalva_rehely_fele.JPG

A háromvágányos állomás 1961-ben.

pusztaecseg_1961.jpg

Az volt a terv, hogy Ecsegfalván meg sem állok, elmegyek Dévaványáig, onnan visszabuszozás Ecsegfalvára, és gyalog vissza. De nem volt rá idő. Az utolsó pont sem volt egyszerű, mert a közútról le kellett mennem, ott nem tudtam parkolni. Az út viszont jó sáros volt, kérdéses volt, hogy egyszerűen kijutok-e onnan. Pusztaecseg, majd Dévaványa felé tekintve.

20230408_080_pusztaecseg_fele.JPG

20230408_081_devavanya_fele.JPG

Itt a Túzokrezervátum-kilátó helyén volt Réhely megállóhely.

20230408_082_rehely.JPG

A kilátóból letekintve.

20230408_083_fentrol.JPG

20230408_084.JPG

1961-ben még megvolt a felvételi épület, 1982-ben már csak az alapjai látszanak.

rehely_1961.jpg

rehely_1982.jpg

Megérkeztünk a végére, Dévaványa állomás. Réhely, majd Gyoma/Vésztő felé tekintve.

20230408_085_devavanya_rehely_fele.JPG

20230408_086_devavanya_gyoma-veszto_fele.JPG

Ezt az épületet is nagyon átalakították. Nem egyszerű a helyzet. A jelenlegi 127-es olyan, hogy a 120-as vonalból ágazik ki Gyománál. Onnan jön eddig, majd ment tovább Kisújszállás felé. De ez a lehetőség már nincs meg. Egy Y-nal tud csak tovább menni Vésztő felé. Vésztő után még megy a pálya tovább forgalom nélkül Körösnagyharsányig, onnan fel van szedve a pálya Nagyvárad felé. A határ után viszont megvan. Rengeteg hely van a 127-es még üzemelő részén, ami megszűnt – úgy értem, megszűnt megálló(-rakodó)helyek.

20230408_087_devavanya_allomas.JPG

20230408_088_devavanya_viztorony.JPG

Az élőállatrakodó és a váltókezelő hely (az a távolban van).

20230408_089_devavanya_eloallatrakodo.JPG

Raktár és rakodó.

20230408_090_devavanya_raktar.JPG

Ez talán váltókezelő, sorompókezelőhely volt, vagy csak szolgálati lakás.

20230408_091_devavanya_szolgalati_lakas.JPG

Itt a pálya vége. A távolban valahol még van egy őrház, de azt nem találtam-kerestem.

20230408_092_devavanya_palya_vege.JPG

20230408_093_devavanya.JPG

1961-ben.

deva_1961.jpg

ujsag.jpg

A Városháza előtt parkoltam.

20230408_094_devavanya_varoshaza.JPG

20230408_095_devavanya.JPG

Református templom, háborús emlékmű, 1956.

20230408_096_devavanya_rt.JPG

20230408_097_devavanya_vh_em.JPG

20230408_098_devavanya_1956.JPG

20230408_099_devavanya_szovjet_em.JPG

20230408_100_devavanya.JPG

Művészetek háza, Helytörténeti gyűjtemény.

20230408_101_devavanya_muveszetek_haza.JPG

20230408_102_devavanya_helytorteneti_gyujtemeny.JPG

20230408_103_devavanya.JPG

20230408_104_devavanya_elhagyott_haz.JPG

Ványai Ambrus.

20230408_105_devavanya_vanyai_ambrus.JPG

És hogy ez is meglegyen. Nem erre terveztem a menetet haza, de így alakult. Debreceni forgalom ide vagy oda, de sötétben nem ajánlott Fancsika felé menni a szűk úton.

20230408_106_hajdu-bihar_varmegye.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr7618145716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása