Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2023.12.21+27 (9)24: Zalabér-Batyk - Gyülevész

2024. március 17. - JasonX2

„5 napig vártam, 5 teljes napig…” hogy visszatérjek Zalabér-Batykra. Miután a sárvári vonal befejezése „kicsit” viszontagságos volt, ezért kellett egy pár nap. Az sem jött jól, hogy közben volt egy jó nagy hóesés, amiből mostanra csak még nagyobb belvíz maradt.

924_1.jpg

Érkezés a szokott módon: Kisbér-Győr első buszjárat, majd közel egy óra várakozás után a Győr-Celldömölk járat, aztán 20 perc után Celldömölk-Zalabér-Batyk. Jelen esetben meghálálta magát, hogy itt sincs forgalmi szolgálat, így lehetőség volt a pálya mentén elsétálni a mai pácienshez, a 24-es vonalhoz.

Ez egy mindössze 6 km hosszú vonal, amelynek végállomása Zalaszentgrót. Régebben ment tovább a pálya. No, most itt elég jól bele lehet bonyolódni, hogy hogyan volt a pálya. Eredetileg Türjéről indult a vonal 1892-es átadással. 1895-től tovább ment a pálya Zalaszentgróttól Balatonszentgyörgyig. 1969-ben volt itt egy nyomvonalkorrekció. Türje (eredeti formájában!) megszűnt, Zalabér megszűnt, a közte lévő nyomvonal egyenesebb és rövidebb lett, és létrejött a mostani kiindulópont, Zalabér-Batyk. Türje helyett innen indult a mostani 24-es vonal. 2007 elején ezt is bezárták. Balra a 25-ös vonal található, jobbra a 24-es.

20231221_01_25-24.JPG

20231221_02.JPG

Itt már lent haladunk, a villamosított 25-ös felettünk bal oldalon.

20231221_03.JPG

És ez mi? A neve balíz. Elektromágneses berendezés, mely a vonatnak küld információkat. 

20231221_04_baliz.JPG

20231221_05.JPG

20231221_06_kanyar.JPG

20231221_07.JPG

20231221_08.JPG

A pálya elején kint volt egy 20-as lassújel, ami elég furcsa volt, mivel betonaljas sínek vannak. Pár km után elérkeztünk oda, ahol az eredeti pálya volt. No, érthetőbben: jobb oldalon a töltés, amin állok, az ment Türje állomásra. Visszafele nézünk! Mikor Türje megszűnt, a pályát innentől felszedték, ennek a helye látható. Addigra kiépült a másik nyomvonal Zalabér-Batyk felé. Ez van a bal oldalon.

20231221_09_regi_nyomvonal_turje_fele.JPG

20231221_10.JPG

20231221_11_pepsi.JPG

Itt már a pálya az eredeti nyomvonalon halad, és hirtelen meg is szaporodtak a faaljak is. Így már érthetőbb a sebességkorlátozás.

20231221_12.JPG

Meg is érkeztünk a Coca Cola raktára közelébe. Tüskeszentpéter (Zalaszentgrót része) házai nem messze találhatóak.

20231221_13.JPG

20231221_14.JPG

De nem ez a lényeg annyira, hanem, hogy a peronon állva először Türje (1969-ig) / Zalabér-Batyk (1969-2007) felé tekintünk.

20231221_15_zalaber-batyk_turje_fele.JPG

Balatonszentgyörgy (1975-ig) / Zalaszentgrót (2007-ig) felé tekintve.

20231221_16_zalaszentgrot_fele.JPG

Tüskeszentpéter megállóhely. Táblás megálló, de volt felvételi épülete, sőt, egyes vélemények szerint egy második vágánya is.

20231221_17_tuskeszentpeter_mh.JPG

20231221_18_epulet_helye.JPG

1966-ban, a jobb alsó részen látható.

tuskeszentpeter_1966.jpg

20231221_19.JPG

Alakelőjelző, a főjelzőn szabad jelzés várható. Igen, ti tudjátok már régóta, de én ezzel a résszel sem foglalkoztam korábban.

20231221_20_zalaszentgrot_alakelojelzo.JPG

Fedezetlen váltó egyenesbe állítva.

20231221_21_zalaszentgrot_fedezetlen_valto.JPG

20231221_22_zalaszentgrot.JPG

20231221_23_zalaszentgrot_jelzo.JPG

20231221_24_zalaszentgrot.JPG

Itt volt az egyik őrhely.

20231221_25_zalaszentgrot_szolgalati_hely_helye.JPG

Iparvágánykiágazás a Zala Zöldért területére.

20231221_26_zalaszentgrot_iparvagany.JPG

20231221_27_zalaszentgrot.JPG

20231221_28_zalaszentgrot.JPG

Tüskeszentpéter, majd Zalaudvarnok felé tekintve.

20231221_29_zalaszentgrot_tuskeszentpeter_fele.JPG

20231221_30_zalaszentgrot_zalaudvarnok_fele.JPG

Zalaszentgrót felvételi épülete. Érdekes, hogy nincs kint a névtábla, elvileg pár héttel később kint volt.

20231221_31_zalaszentgrot_allomas.JPG

Az utca felől érkezve.

20231221_32_zalaszentgrot_masik_oldalon.JPG

Emléktábla, amikor különvonat is volt itt.

20231221_33_zalaszentgrot_emlektabla.JPG

Pontosan 6 km  a kezdőpont innen.

20231221_34_zalaszentgrot_szelvenyko.JPG

Az egykori raktár most fitnesszklub.

20231221_35_zalaszentgrot_raktar.JPG

20231221_36_zalaszentgrot_rakodo.JPG

A mérlegház is megvan még.

20231221_37_zalaszentgrot_merleghaz.JPG

Itt volt az élőállatrakodó tizenpár éve, a Google utcaképen még látható. Rengeteg betonalj található itt. Ha nem is lenne elég arra kb. 3-4 km-re, de fel lehetne használni. Azok a gumis fiszfaszok pedig arra szolgálnak, és ezt is a kolléga videójából tudtam meg, hogy az átjárókban ezeket rakják a sínek közé, majd ha valami felújítás van, akkor könnyebb kiszedni, mint a betonost.

20231221_38_zalaszentgrot_eloallatrakodo_helye.JPG

A csapórudas sorompó a balatonszentgyörgyi végen, az itteni őrhely sincs már meg.

20231221_39_zalaszentgrot_csaporudas_sorompo.JPG

20231221_40_zalaszentgrot_tovabb.JPG

1966-ban, elég sok objektum megmaradt, de az Zöldértes iparvágány nem volt még meg.

zalaszentgrot_1966.jpg

Most településnéző következik. A Dózsa György utcán haladva Egészségügyi központ, rendőrség, Városháza, névtábla, posta, Deák Ferenc szobor.

20231221_41_zalaszentgrot_eu_kp.JPG

20231221_42_zalaszentgrot_rendorseg.JPG

20231221_43_zalaszentgrot_varoshaza.JPG

20231221_44_zalaszentgrot_felirat.JPG

20231221_45_zalaszentgrot_posta.JPG

20231221_46_zalaszentgrot_deak_ferenc.JPG

A Batthyányin haladva a művelődési központ, Szent Kristóf szobor, Mártíremlékmű, kormányablak, Hotel Corvinus, Kis-Korona, Széchenyi szobor, 1956-os emlékmű.

20231221_47_zalaszentgrot_muvhaz.JPG

20231221_48_zalaszentgrot_szent_kristof.JPG

20231221_49_zalaszentgrot_martiremlekmu.JPG

20231221_50_zalaszentgrot_kormanyablak.JPG

20231221_51_zalaszentgrot_hotel_corvinus.JPG

20231221_52_zalaszentgrot_kis-korona.JPG

20231221_53_zalaszentgrot_szechenyi_istvan.JPG

20231221_54_zalaszentgrot_1956.JPG

A kastélynál lévő Hősi emlékmű, katolikus templom, a Zala.

20231221_55_zalaszentgrot_hosi_em.JPG

20231221_56_zalaszentgrot_kt.JPG

20231221_57_zalaszentgrot.JPG

20231221_58_zalaszentgrot_zala.JPG

20231221_59_zalaszentgrot_batthyany-kastely.JPG

20231221_60_zalaszentgrot_szelfi.JPG

A város szélén lévő közel kétszáz éves kőhíd.

20231221_61_zalaszentgrot_regi_kohid.JPG

A mai nap ennyi volt, busszal vissza Batykra.

20231221_62_zalaszentgrot_autobuszallomas.JPG

6 nappal később ismét erre jöttem. Türje jelenlegi megállóhelye a vonatablakból.

20231227_01_zalaszentgrot_turje_mh.JPG

De nem itt szálltam le, hanem továbbmentem Pókaszepektig, onnan busszal Zalaszentgrót. Figyelmetlenségem miatt megszívhattam volna, ugyanis, legutóbb elég szeles idő volt, esélyes volt, hogy szélzajos lett a felvétel, de nem lett (annyira). Ott folytatjuk, ahol abbahagytuk legutóbb – a vonalbejárást! Bal oldalon a felszedett iparvágányok.

20231227_02_zalaszentgrot_iparvagany.JPG

20231227_03_zalaszentgrot_raktar.JPG

Az épület után a pálya balra kanyarodott a téglagyár felé. A térkép létezőként jelöli. Próbáltam követni, ameddig lehetett.

20231227_04_zalaszentgrot_szelvenyko.JPG

20231227_05_zalaszentgrot_itt_a_vege.JPG

Visszanézünk Zalaszentgrót felé, itt megvan pálya.

20231227_06_zalaszentgrot.JPG

Majd előretekintve a kúpnál állunk.

20231227_07_zalaszentgrot_palya_vege.JPG

Még egy kis kitérő, egy pékség, Bem szobor, 1848-as kopjafa.

20231227_08_zalaszentgrot_groti-pekseg.JPG

20231227_09_zalaszentgrot_bem_jozsef.JPG

20231227_10_zalaszentgrot_1848_kopjafa.JPG

A tó közelében vagyunk, előttünk az egykori pálya, amelyen kerékpárút található.

20231227_11_zalaszentgrot_kerekparut.JPG

20231227_12_zalaszentgrot_sport-to.JPG

20231227_13_zalaszentgrot.JPG

Még jó, hogy sok információ le van írva a vasutallomasok.hu-n. Többek közt az is, hogy jobb oldalon a 4-es őrház található kissé átalakítva. Itt volt az a pont, hogy jobb oldalról érkezett a vasút és keresztezte a közutat, majd egymás mellett haladtak dél felé, ahol még mindig kerékpárút van.

20231227_14_zalaszentgrot_bejarat.JPG

20231227_15_zalaszentgrot_keresztezodes.JPG

20231227_16_zalaszentgrot.JPG

20231227_17.JPG

20231227_18.JPG

Itt kanyarodott el a pálya jobbra a közút mellől.

20231227_19.JPG

20231227_20.JPG

A temetőnél véget ér a jóvilág, de még lehet haladni a pálya helyén.

20231227_21_meg_lehet_menni.JPG

Csak pont a lényegnél maradt abba a tisztogatás. Itt volt a zalaudvarnoki megálló. Amennyire lehet, Zalaszentgrót, majd Zalaszentlászló felé tekintünk.

20231227_22_zalaszentudvarnok_mh.JPG

20231227_23_zalaszentgrot_fele.JPG

20231227_24_zalaszentlaszlo_fele.JPG

20231227_25.JPG

1975-ben.

zalaudvarnok_1975.jpg

Egy darabig próbáltam haladni a pálya helyén. Néhol lehetett haladni, de inkább felejtős volt. Ezért kimentem a szántóföld szélére.

20231227_26.JPG

20231227_27.JPG

De bíztam benne, hogy majd vissza tudok térni.

20231227_28_ujra.JPG

Valahol itt volt egy őrház romja, de nem találtam.

20231227_29_orhazkereso.JPG

1975-ös kép. Sokan ezt gondolják Zalaudvarnok megállóhelynek, de az 1941-es térkép alapján egyértelmű, hogy a Sport utcából lehetett elérni.

zalaudvarnok_orhaz1964.jpg

Miután ismét le kellett menni a pályáról, azon voltam, hogy egy darabig közúton haladok. Muszáj is volt, mivel itt már a töltés is le van kerítve.

20231227_30.JPG

20231227_31.JPG

Szépen sétáltam, aztán nem kizárt, hogy magánterületre tévedtem. Több épület is volt ott, szerencse, hogy a kapu nyitva volt, és ki tudtam menni.

20231227_32_tozegrakodo.JPG

Megérkeztünk Zalaszentlászlóra. De azért bennem volt, hogy a fenti képen alig látható objektumhoz átvágok a szántóföldön.

20231227_33_zalaszentlaszlo_bejarat.JPG

20231227_34_zalaszentlaszlo.JPG

Zalaszentvágó Zalaszentlászló megálló-rakodóhely épülete, magánépület, kicsit átalakítva. Az egyik előző látogató szerencsés volt, mert a tulajdonos őt be is engedte.

20231227_35_zalaszentlaszlo_mrh.JPG

20231227_36_zalaszentlaszlo.JPG

Őrház a gyülevészi végen.

20231227_37_zalaszentlaszlo_orhaz.JPG

És amit szerettem volna elkerülni, hogy visszaséta a tőzegrakodóhoz – ha a pályán vagy mellette tudtam volna haladni, akkor hamarabb ideértem volna. Itt volt egy kitérő vágány.

20231227_38_zalaszentlaszlo_tozegrakodo.JPG

20231227_39_zalaszentlaszlo.JPG

1964-ben.

zalaszentlaszlo_1964.jpg

Ismét településnéző. Községháza, karácsonyfa, faluház, Szent László szobor, katolikus templom.

20231227_40_zalaszentlaszlo_kozseghaza.JPG

20231227_41_zalaszentlaszlo_karacsonyfa.JPG

20231227_42_zalaszentlaszlo_makovecz_faluhaz.JPG

20231227_43_zalaszentlaszlo_szent_laszlo.JPG

20231227_44_zalaszentlaszlo_kt.JPG

20231227_45_zalaszentlaszlo.JPG

Egy kis utcában letértem a főútról és egy elhagyott épület mellett haladtam el…

20231227_46_zalaszentlaszlo_elhagyott_epulet.JPG

... hogy pont a megfelelő helyre érjek, ugyanis itt van a 7-es őrház romja. A pálya járható, a sarat leszámítva.

20231227_47_zalaszentlaszlo_7-es_orhaz.JPG

Közösségi központ.

20231227_48_zalaszentlaszlo_kozossegi_kozpont.JPG

Ami után megállunk. Zalaszentlászló, majd Kehida-Kustány felé tekintve.

20231227_49_zalaszentlaszlo_fele.JPG

20231227_50_zalaszentlaszlo_kehida-kustany_fele.JPG

A kép közepén alig láthatóan a gyülevészi megállóhely alapja.

20231227_51_zalaszentlaszlo_gyulevesz_mh.JPG

1964-ben.

gyulevesz_1964.jpg

A mai napra ennyi. Még néhány dolog a buszmegálló felé haladva. Világháborús emlékmű a templom kertjében és egy karácsonyfa.

20231227_52_zalaszentlaszlo.JPG

20231227_53_zalaszentlaszlo.JPG

20231227_54_zalaszentlaszlo_vh_em.JPG

20231227_55_zalaszentlaszlo_karacsonyfa.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr5518344127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása