Újraszerkesztve (a freeblog pedig kapja be!)

Jason, a névtelen utazó

Jason, a névtelen utazó

2022.06.27 152-es vonal: Kecskemét-Köncsög

2022. augusztus 04. - JasonX2

z egykori 152-es, Fülöpszállás-Kecskemét vasútvonal… Szerettem volna utazni rajta 2003 őszén, akkor volt a legnagyobb esély rá, de végül a sok átszállás miatt kimaradt. Aztán 2007 márciusában megszűnt a forgalom rajta, nem is foglalkoztam vele, mivel Debrecentől igen messze volt. Amikor tavaly a Kunsági vasúttúrán Fülöpszálláson áthaladtunk, akkor már el volt döntve, hogy ide is el kell jönni. Ezt pedig segítette nemrégiben a Kerekegyháza-Hetényegyháza túra is. A kép a Wikipédiáról származik, bár jól jelzi, ahogy a forgalmas M5-ös magasodik a megszűnt vasútvonal felett.

800px-152-es_vonal_m5.jpg

Még mindig tömegközlekedéshez vagyok kötve, ez pedig nehezíti az indulást. Végül fél kilenckor a szegedi járattal utaztam Dunaföldvárig, bár már Dunaújvárosban is leszállhattam volna, ugyanis a másik járat innen indul, és Kecskemétig visz. Kecskeméten némi várakozás, majd elmentem a szálláshelyre. Onnan pedig hogyan tovább?

Nos, sikerült kerékpárt szerezni, mégha más módon is, mint terveztem – a Tourinformmal nem volt szerencsém, de máshol igen, ezért nem kellett busszal mennem Ágasegyházára. Kezdésként Kecskemét alsó és Korhánköz között lévő átjáró, ahol mintegy 50 éve egy buszbaleset történt. Erről szóló írás:

https://www.hirosveny.hu/hirek/41-eve-tortent-helveciai-busz-tragediaja

20220627_01_kecskemet_atjaro.JPG

20220627_02_kecskemet.JPG

Ezzel indultam el, igazából nem is gond, hogy női vázas.

20220627_03_kecskemet_kero.JPG

Az átjárónál lévő emlékmű.

20220627_04_kecskemet_vasuti_baleset_aldozatainak_emlekmuve.JPG

De eddigre kiderült, hogy a Korhánköz megálló nem itt volt, hanem kicsit odébb. Ebben segített az 1941-es térkép.

2022_korhakoz_regi_terkep.jpg

2022_korhankoz_terkep.jpg

Ez alapján látszik, hogy a Gábor Dénes utcánál volt a megálló. Akár épülete is lehetett, de azt a régi „Fentről”-ös képről nem sikerült megállapítani, csak annyit, hogy valami objektum volt itt, amit kitakartak – valószínűleg laktanya. Iparvágánykiágazás is van itt, kettő is, az olajátfejtőhöz (homokbányához?), de a megálló oldalában vannak ezek, a Silveriához semmi nem vezetett (10 éve még nyoma sem volt), ez később egy térképen is láttam, hogy Fülöpszállás felé haladva jobbra van a kiágazás – kösz Dani az infót. Az egykori peronon Kecskemét alsó, majd Beretvástelep felé tekintve. A megálló duplán megszűnt, ugyanis már 1984-ben sem volt meg, nemhogy 2007-ben.

20220627_05_kecskemet_kecskemet_also_fele.JPG

20220627_06_kecskemet_beretvastelep_fele.JPG

20220627_07_kecskemet_korhankoz_mh.JPG

Kada, és nem Kadar! A következő megállási pont itt van egy útkereszteződésnél. Az egykori, szintén több évtizede megszűnt Beretvástelep. A „peronon” állva Korhánköz, majd Helvécia felé tekintve.

20220627_08_kecskemet_kadafalva.JPG

20220627_09_kecskemet_korhankoz_fele.JPG

20220627_10_kecskemet_helvecia_fele.JPG

20220627_11_kecskemet_beretvastelep_mh.JPG

Ha már hiányoltam a betonaljat, van itt, csak nem úgy, ahogy kellene.

20220627_12_kecskemet.JPG

1961-ben volt itt épület.

2022_beretvastelep_1961.jpg

Nem sokat kellett tekerni, és elértük Helvécia szélét.

20220627_13_helvecia_bejarat.JPG

Az állomás rögtön a közút mellett található. A jobbszélső vágány iparvágány, bár nem sikerült kideríteni, kihez tartozik. A középen lévő vágány megy a rakodóhoz, a balszélső lesz az átmenő.

20220627_14_helvecia_vaganyzaro.JPG

20220627_15_helvecia_tehervonat.JPG

Ugyanis az őrháznál befigyel még egy vágány.

20220627_16_helvecia_orhaz.JPG

A Wéber-kastélyt nem is kell keresni.

20220627_17_helvecia_weber-kastely.JPG

A rakodó és a mérlegház(?) után eljutunk az állomás épületéhez. Igen fontos információk találhatók az épület falán.

20220627_18_helvecia_rakodo.JPG

20220627_19_helvecia.JPG

20220627_20_helvecia_utca_felol.JPG

20220627_21_helvecia.JPG

20220627_22_helvecia.JPG

Beretvástelep, majd Ballószög felé tekintve.

20220627_23_helvecia_beretvastelep_fele.JPG

20220627_24_helvecia_balloszog_fele.JPG

20220627_25_helvecia_allomas.JPG

Jól belekavarodtam itt a vonalvezetésbe. Hát persze, ugyanis itt haladt, a faluhoz jóval közelebb a kisvasút, amit szintén megszüntettek, 2009-ben.

20220627_26_helvecia_kisvasut.JPG

20220627_27_helvecia.JPG

A Petőfi Sándor művelődési ház, és a névadó szobra. Mellette a sportpálya és egy park, ahol egy Trianoni emlékmű, egy Millenniumi emlékmű és egy kopjafa található. A park másik végén a Hivatal.

20220627_28_helvecia_petofi_sandor_muvkp.JPG

20220627_29_helvecia.JPG

20220627_30_helvecia_sportpalya.JPG

20220627_31_helvecia_trianon_em.JPG

20220627_32_helvecia_millenniumi_em.JPG

20220627_33_helvecia_szekelykapu.JPG

20220627_34_helvecia_kopjafa.JPG

20220627_35_helvecia.JPG

20220627_36_helvecia_ph.JPG

És egy nyitvalévő bolt! Ugyanis hamar kiderült, hogy három liter ásványvíz édeskevés ebben a melegben. Aztán haladtunk tovább, immár kicsit kurtább úton, de meglett Ballószög.

20220627_37_atjaro.JPG

20220627_38.JPG

20220627_39_balloszog_bejarat.JPG

Zászlók, székelykapu, Faluház, 1848-49 emlékmű, 1956-os emlékmű, 60 éves függetlenségi emlékmű és a Hivatal, mindez egy helyen.

20220627_40_balloszog_zaszlo.JPG

20220627_41_balloszog_faluhaz.JPG

20220627_42_balloszog_posta.JPG

20220627_43_balloszog_ph.JPG

20220627_44_balloszog.JPG

20220627_45_balloszog_1848-49.JPG

20220627_46_balloszog.JPG

20220627_47_balloszog_1956.JPG

20220627_48_balloszog_60.JPG

Az egykori vasúti megállónál Helvécia, majd Köncsög felé tekintve.

20220627_49_balloszog_helvecia_fele.JPG

20220627_50_balloszog_koncsog_fele.JPG

20220627_51_balloszog.JPG

A megálló lakott, de a háziakkal nem találkoztam.

20220627_52_balloszog_mh.JPG

20220627_53_balloszog.JPG

Kicsit csalóka a kép, mintha fotóboltos lenne, pedig tényleg ott voltam.

20220627_54_balloszog_szelfi.JPG

Egykoron mrh. volt. 1964-ben két vágány, rakodó, raktárépület:

2022_balloszog_mrh_regi_kep_1964.jpg

Ezt követte a szopóroller, ugyanis a 4km-es út megtételéhez több, mint egy óra kellett. A bringát is többet toltam, mint tekertem, egy részen pedig a sínek között kellett haladni, mert az út „eltűnt”. Végül meglett Köncsög is, de mivel lakott az épület, és hang is hallatszott, ezért csak egy gyors kép, és vissza is vonultam.

20220627_55_koncsog.JPG

20220627_56_koncsog.JPG

A síntől való távolság nem véletlen, ez is kétvágányos volt 1961-ben.

2022_koncsog_mrh_1961.jpg

Innen elvileg másfél km a közút, de elég soknak tűnt. Ezen a fos úton inkább nem is próbálkoztam, hogy Galambházig elmenjek, pedig ott közel van a közút. Már szinte rám sötétedett, mire visszaértem Kecskemétre, de a Tescoba még bejutottam. Este pedig egy kis levezetés a szálláshelyen, és azon agyalás, holnap hogy legyen. Ha nem is fejezem be a túrát, egy Hetényegyháza-Kecskemét esetleg?

Nos, sehogy, ime néhány kép a Mediterrán Vendégházról, ahol belső udvar is van. Ha az autót nem is, de a kerékpárt bent lehet tárolni – ez de jó lett volna tavaly Baján.

20220628_1_kecskemet_mediterran_vendeghaz.JPG

20220628_2_kecskemet.JPG

20220628_3_kecskemet.JPG

20220628_4_kecskemet.JPG

Annál is inkább indulás vissza, mert kész az autó. Szégyen vagy sem, de busszal mentem vissza Kecskemét-Népliget, majd onnan Székesfehérvár, onnan pedig egy gyorsjárattal Kisbérig. Még jó, hogy a szervíznél van egy megálló, de a gyors ott nem áll meg.

Természetesen ez nem marad annyiban, még visszatérek a Galambház-Fülöpszállás távra.

A bejegyzés trackback címe:

https://nevtelenutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr8817900767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása