Tavaly egy bő két éves országjáró túra „végére” értünk. Eközben nem csak a megyeszékhelyekre jutottunk el, hanem azok állomásaira, pályaudvaraira. A 19 megye, vagyis csak 18, és mivel a fővárosnak nincs teljesen központi pályaudvara, ezért a trió szerepel, plusz Kelenföld is beszáll a játékba, így kijön a 22. Csak a fő állomásokkal foglalkozunk, a környező állomások, megállóhelyek kimaradnak. A rangsorolás elsősorban a külalaknak szól, de a kiinduló vonalak száma is befolyásoló tényező. Sok mindenkinek nem fog tetszeni, főleg, hogy a bezzegnyugatiak is megkapják a magukét – nem kérek elnézést ezért!
Nem is kétséges. Első látásra Csapókert vagy Zugló látványát idézi. Az utóbbi talán találóbb, mert ott is két vágány között helyezkedik el az épület. Van a városnak egy rendezői pályaudvara, mert bár eléggé viharvert és hányatott sorsú Nógrád, de azért ennyire nem szegények. Ez a megálló inkább a központban található, mint a rendezői. Valaha volt neki is egy szép nagy épülete, de, mint sok másikat, idővel le lett bontva és ezt rakták ide. A 81-es, nem villamosított vonalon található, majdnem annak végén, tekintve, hogy utána már csak Somoskőújfalu található, aztán a határ, amelyen keresztül már nemigen van közlekedés, bár a pálya megvan. Más pályák nincsenek, csak a rendezőinek van egy iparvágány kiágazása a teherpályaudvarra. Általában Uzsgyik járnak erre. A buszállomás a megálló közelében található, az nem ilyen viharvert.
#21 Tatabánya
Ha a fenti az elmaradott(??) északi területen található, akkor ez mivel magyarázható? Ez kérem már a Dunántúl, azon felül az 1-es fővonal egy állomása, és ilyen okádék az egész, mintha csak a KöKin lennénk. A felüljárózást nagyon szerethetik errefelé, mert ugyanez van Tatán, Almásfüzitőn, Komáromban, stb. Igazából az állomásnak egy kis váróterme és jegypénztára van, a többi részen üzletek vannak, és persze nem csak az északi és keleti tuskók „tartják be” a dohányzási tilalmat az állomás területén. Az 1-es villamosított duplavágányos vonalon legközelebb Alsógalla megállón át Budapest Keleti/Déli felé lehet eljutni, a másik irányba Vértesszőlős után Győr felé visz a pálya. Van egy kiágazása Bánhida felé, szintén villamosítva, ez a 12-es Oroszlány felé. Valaha ez közös volt a 13-assal Környéig, amely Kisbéren át Pápáig vezetett, de lassan 12 éve bezárták. Az 1-esen Flirtek, Tauruszos IC-k, Railjetek járnak, Oroszlányba Flirtek, Pápa felé leginkább Bz volt. A buszállomás 2006 és 2015 között az állomás mellett épült Vértes Center aljában található, némileg jobb állapotban.
#20 Győr
És megint a Dunántúl, hihetetlen, hogy a GySEV pályaudvar egyike ide került a lista aljára, még a végén a tirpákok és hajdúk jobban fognak teljesíteni (pedig elmaradottak és lepusztultak, na persze…). A győri állomás kívülről vonzóbb, de az aluljárója ocsmány. Váróterem és üzletek találhatók, meg úgy általában nagyobb is a fentieknél. Mintha itt is megállt volna az idő. Az 1-es fővonal itt is áthalad, Gyárváros felé Tatabánya-Budapest található, másik irányba Abda felé Hegyeshalom-Ausztria. Innen már járnak Ausztria felé Talentek is. A 8-as villamosított egyvágányos vonal Sopron-Ebenfurth felé halad, innen egy csornai kanyarral el lehet jutni Szombathelyre. Ezen a vonalon Flirtek és Tauruszos IC-k járnak. A 10-es vonal Pápa-Celldömölk felé halad. Ez egy dízeles pálya, bár vannak tervezetek a villamosításra. Itt aztán vannak Csörgők, Jernbacherek, néha Bz-k. A másik dízelpálya a 11-es Bakonyszentlászló-Veszprém felé, Csörgőkkel, Bz-kkel. A buszállomás az állomás mögött található, csak ügyelni kell, hogy a keleti aluljárót kell használni, mert az visz ki oda. Van csomagmegőrző.
#19 Kelenföld
Csak, mert a négy közül az övé lehetne a legszebb épület, de a 30-as felújításakor ezt kihagyták, miközben a peronokat felújították, a metróállomás is elkészült nagynehezen. Azért került be a játékba, mert ha bezárják a Délit, ez lesz a végállomás. És akkor így néz ki? Nem csak kívül, belül is össze akar dőlni. Itt halad az 1-es vonal közvetlenül a Délibe, vagy Ferencvároson át a Keletibe. A 30-as szintén egy kétvágányos villanypálya Székesfehérvár felé. A 40-es pécsi vonalat most újítják fel. Mellesleg Ferencvároson át Kőbánya-Kispest felé is van kapcsolata, az pedig az egész alföldi területre kínál eljutást, de már rég kikoptak az átlós vonatok a menetrendből. Itt még talán láthatóak néha Szilis járatok is. Buszállomás is található a közelben.
#18 Budapest-Nyugati
Ez pedig kapja be, mert hozzánk ez van a „legközelebb”, legalábbis a debreceni kiindulás miatt. Alapvetően nem lenne ronda, de ez a beszakad a tető, és egy év alatt sem javítják, beázik az épület, meg úgy egyáltalán nem egy bizalomgerjesztő hely. Az egyik legfontosabb vonal az ország első vonala, a jelenlegi 70-es, Vác-Szob-ésatöbbi duplavillanyos vonal. A másik a 100-as, Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonal, mely épp plasztikázáson esik átal. Ezen aztán vegyesen vannak villamosszerelvények Fecske, Flirt, Szili, Taurus vagy Traxx, Gigant is talán. A szintén Vácig tartó, de veresegyházi kitérővel haladó 71-es is villamosított, ide se járnak már Hernyók. A 2-es vonal apránként felduzzadt, a húsz évvel ezelőtti Bz-s járatokat leváltották az Uzsgyik, majd a Desirok, a két évvel ezelőtti villamosítás óta pedig Flirtek járnak Esztergomba. Az egyetlen dízelpálya a 142-es „halálvonal” Lajosmizse felé, ahol a Csörgők helyett a 2-estől örökölt Desirók járnak. Buszállomás nincs, a legközelebbi a Népliget, mely innen pár megálló metróval. Csomagmegőrző van.
#17 Budapest-Keleti
Mint talán rangidős főpályaudvarnak és a külföldi járatok központjának képzelt, de mégsem és amúgy meg olyan, mint egy elszúrt matura, aki távolról jól néz ki, de közelről látva előtűnnek a hibái. De annyira nem is kell közel menni, hogy a lehulló vakolatokat lássuk. Pedig szép is lehetne… Az 1-es vonal részben innen is indul, hogy Fradin át Kelenföldről menjen Hegyeshalomig. Másik fővonal a 80-as Miskolc-Sátoraljaújhely felé, melyet most már lassan tényleg megcsinálnak (meg februárban basznak be egy 10 hónapos teljes vágányzárat Pécel és Aszód közé), itt is járnak még javában Szilis szerelvények. A 120-as fővonal a Románia felé közlekedő nemzetközi járatok miatt fontos, ez a Nagykáta-Újszász-Szolnok-Békéscsaba-Lökösháza vonal. A 150-ös villanyvonalnak a Szerbia felé irányuló forgalmat kellene bonyolítania, hát naponta háromszor össze is jön, ez a Kunszentmiklós-Tass-Kiskunhalas-Kelebia vonal. Ja, és van egy körvasút, ami a Nyugatival összeköti. Buszállomásról nem tudok.
#16 Budapest-Déli
A négy közül ez a legkevésbé kecses, talán ezért sem tud nagyot hibázni. Meg valahogy akárhányszor erre jártam, ez mindig nyugodtabb helynek tűnt a többinél. A Déli ugyanazt az 1-es, 30-as, 40-es vonalat tartalmazza, mint Kelenföld.
#15 Szekszárd
Ha nem látom, el sem hiszem, hogy nincs itt villanydrót, de ott van Salgótarján, ahol szintén nincs. De ez legalább tényleg egy állomás, bár ránézésre inkább egy kisvárosi vicinálisénak tűnik, mintsem Tolna központjának. Kis mérete ellenére rendezett. De az eltartott egy darabig, hogy mi az az Interrégió járat, ami erre jár nem túl sűrűn – kérem, az egy Uzsgyi. Bravó! A 46-oson Palánk felé Sárbogárdra lehet eljutni, a másik irányba Bátaszék található. A buszállomás az állomás mellett található, ha átkelünk az 56-os úton. Csomagmegőrző nincs, de szemben a buszállomáson érdemes próbálkozni.
#14 Eger
Heves megye kis központjának kis pályaudvar van, de legalább rendezett, de a fentihez hasonlóan itt sincs poggyászmegörző. Ez egy zsákvonal, és soha nem is haladt tovább. Szekszárdhoz képest annyival tud többet, hogy van villanydrót a 87a felett, mellyel el lehet jutni a közeli Füzesabonyba, vagy akár a Keletibe is Fecskével vagy Flirttel. A másik vonala a 87-es dízelpálya, mely egykoron Putnokig vezetett, illetve vezet is, csak már nincs forgalom Szilvásvárad után, oda is csak tavasztól őszig jobban.
#13 Debrecen
Mivel ezt ismerem a legjobban, ezt láttam a legtöbbször. És itt láttam a leépülést (kicsiben). Mikor 30 évvel ezelőtt az üzlethelyiségek üzemeltek végig, ma van egy virágos, egy Fornettis, és egy kocsma. A nagyváró bezárva, az egykori kultúrváróba már többször is láttam rendőröket ténykedni - na vajon, miért. Valaha egy gyönyörű épülete volt, de 1945 után le kellett bontani, aztán lett ez a szocreál izé, amit meghagynak, és felújítanak demostmártényleg. A felújítás kísértetiesen hasonlít a 2-es villamossal való töketlenkedéshez. Pedig innen aztán indulnak vonalak. A fővonal duplavillanyos 100-as Püspökladány-Szolnok-Nyugati felé, illetve Nyíregyháza irányába. Sziliket itt is lehet látni, de néha járnak erre Flirtek is. A 105-ös, a mi vonalunk, a rövid dízelpálya Nyírábrány felé, de sok hellyel ellentétben itt soha nem szűnt meg a határátmenet Románia felé, jelenleg napi három, Csörgős fülkés járat van Érmihályfalva és azon túl. Amúgy nagyrészt Bz-k, néha ikerBz, Uzsgyi, és reggel egy Csörgős inga jár itt. A 106-os, egykoron temetett, egykoron Nagyváradig közvetlen kiépített vonal, ami a sok fővonalhoz képest picsapénzt kapott, mégis képes volt a megújulásra, utasszámnövelésre. Egykoron itt jártak utoljára Md-k, azután Uzsgyi, Bz, mostanság mintha megnyerték volna a Desirokat is. A 107-es egy lassan 10 éve megszűnt vonal Létavértes felé. Egykoron szinte csak Md-k jártak erre, majd Bz-k, 2009 december 13 óta semmi. A 108-os egy szebb napokat is látott hosszú dízelpálya (szinte) a semmi közepén Füzesabonyig. Ide sem járnak már 8 kocsis Csörgős szerelvények, csak háromkocsisok, a csak tiszafüredi Md-k meg már rég megszűntek. A 109-es szintén egy Md-s vonal volt Tiszalökig, azóta elég nekik a kétrészes Bz is, bár az ütemes menetrend sem elhanyagolható. A 110-es vonal, mely Apafáig a 100-assal közös, egy nem túl jó hírű Csörgős vonal, lassújeles vonal, nagyonlassújelesvonal Mátészalkáig. Buszállomás mintegy 15 percre található innen, bár 2000 környékén a korábban a Kossuth utcán közlekedő távolsági járatokat is erre terelték. A tervek szerint majd idekerül a nagy építkezés után – majd egyszer. Csomagmegőrző van, bár az is jóval nagyobb volt régen.
#12 Kecskemét
Hát, neki is volt valaha egy szebb épülete, ez amolyan elmegy egynek, de elég jó állapotban, amennyire meg tudtam állapítani. Itt halad a 140-es fővonal, mely Szegedet köti össze Cegléddel, azon túl a Nyugatival. A többi pálya dízeles, elvileg van egy másik útvonal a Nyugatiba, a 142-es, de a Kecskemét és Lajosmizse közötti szakaszon kevés a járat. A 146-os vonal Kunszentmártonig Szolnokig tart. A 152-es fülöpszállási vonalat 2007-ben bezárták. A buszállomás a szomszédságban található.
#11 Veszprém
Ez a régi idők állomását idézi, kár hogy kicsit, hogymondjam, szegényesnek tűnik, vagy inkább felújítatlannak. A 20-as fővonal Szombathely és Székesfehérvár közötti villanyos közlekedést teszi lehetővé, azon túl a Délivel való összeköttetést. A másik vonala az elmúlt években többször baszogatott 11-es, mely egészen Győrig vezet. Ezen Bz-k is járnak, bár mi mindig Csörgős szerelvényt fogtunk ki. A 27-es lepsényi vonal 2007-ben bezárt, az alsóőrsi pedig évtizedekkel ezelőtt. A buszállomás jóval messzebb van innen, a régi veszprémi állomás közelében.
#10 Szolnok
Ez sem a szépsége, hanem a kapcsolatai miatt került ide. Valaha itt is egy szebb épület volt. Kicsit a debreceni helyzetet idézi. Itt halad át a 100-as főfővonal, mely Cegléd-Nyugati és a Püspökladány-Debrecen között majdnem félúton helyezkedik el. A másik, már csak fővonal, a 120-as, mely a Keleti felé vezet Nagykáta-Újszász irányába. A másik vége pedig Békéscsaba-Lökösháza felé Romániába. A 130-as vonalat Szentesig használják innen. A 145-ös Lakiteleken át Kecskemétig közlekedő járatoknak van (van itt valami képzavar a 146-ossal). A 82-es villanypálya Hatvanig tart. A 86-os vonal Vámosgyörkig tart. A buszállomás jóval odébb található. Csomagmegőrző van.
#9 Zalaegerszeg
Ez sem túl nagy, de rendben van tartva. Két vonala van, a 23-as dízelpálya Rédicsig tart, szó szerint és képletesen is, ugyanis utána már nincsenek meg a vágányok Csáktornya felé. A 25-ös villanypályán el lehet jutni Celldömölkig, a másik irányba Őriszentpéter felé kisvonat jár, ha jól láttam, néha átmegy a szomszédba Őrihódosra. Illetve erre jár a napi egy Citadella gyors a Déli és Ljubljana között. A buszállomás nem messze jóval odébb, a Pláza és a ZTE pálya környékén található.
#8 Nyíregyháza
Ezt kicsit nehéz megítélni, ránézésre szép és rendezett épület, pedig szabolcsi léte miatt furcsának tűnhet. Ha a fenti épület azért tetszett, mert a régi korok állomását idézi, az erre nem mondható el. Ez már legalább a negyedik épülete, én csak a harmadikat láttam huszonpár éve, az a szolnoki és debreceni épületet idézte. Ahhoz képest ez szebb. Kicsit olyan, mint egy idős faszi mellett egy fiatal csaj, lehet, hogy dekoratív, de valahogy mégis olyan… A belsejében jó pár üzlethelyiség található, van csomagmegőrzője. Fő vonala a 100-as, elvileg itt ér véget a vonal a Nyugatitól. Ennek két hajtása még a Záhony/Ukrajna felé tartó 100b, és a Miskolc felé 100c. A 112-es 12 éve bezárt Nagykálló-Nyíradony felé. A 113-as Nagykálló-Nyírbátor-Mátészalka elvileg még létezik, bár ezt is elővették megint. A 116-os Vásárosnamény felé üzemel rendesen. A tiszalöki vonalat pedig nem tudom eldönteni. Az állomás előtt állt meg régen a balsai/dombrádi kisvonat, de az is megszűnt 2009-ben. A buszállomás a kisvasút mellett haladva érhető egy 10 percen belül.
#7 Békéscsaba
Először 2006-ban láttam, eléggé lerobbant állapotban, azóta felújították, és szépen néz ki. Pedig keleten van ez is, nahát. A fővonala a 120-as a Keleti felé, illetve Lökösházán át Romániába. A 121-es Mezőhegyesig van használva, és egy járat egészen Újszegedig. A 128-ason Vésztő/Szeghalom felé lehet eljutni, de erre mennek a nagyszalontai kisvonatok is. A 135-ösön van két pár vonat Szeged felé. A buszállomás az állomás mellett található.
#6 Kaposvár
A kép alapján nem tudtam eldönteni, hogy milyen lehet, de az elmúlt időszakban kaphatott felújítást, mert a nyáron nagyon jó állapotban volt. Amúgy kis csendes helynek tűnik. A 35-ös vonalon elég össze-vissza vannak a járatok Kisbárapáti/Felsőmocsolád/Tab, néha Siófokig. A 36-oson Fonyódig járnak ütemtelenül, de sűrűn a Bz-k. A 41-es fővillanyos vonal közepén helyezkedik el, Dombóvár és Gyékényes között. Van két felszedett vonal is, Szigetvár és Barcs felé. A buszállomás nem messze található.
#5 Székesfehérvár
No, ez érdekes helyezés, bár annyira nem szép az épület, a költözés idején (2015 október) volt felújítás alatt, azóta végeztek, jól sikerült. Első látásra nem egy szépség, de idővel meg lehet szeretni. A fővonal itt a 30-as, amivel a Délibe el lehet jutni. A 20-ason tovább lehet menni Veszprém, Szombathely felé. A többi pálya dízeles, egy rövid átmenet után el lehet jutni a 44-esen egy másik villanypályára Pusztaszabolcsnál. A 29-es a balatoni északi parti menet. A 45-ös és számomra fontos 5-ös vonal, ahol napi két vonat jár. Van egy megszűntetett vonala is, mely Bicskével kötötte össze. Elég sokszor megfordulunk itt a többi helyhez képest, ezért kár, hogy a buszállomás messze van.
#4 Miskolc-Tiszai
Mivel Borsodnak is megvan a negatív zöngéje országos szinten, talán furcsa, hogy ilyen szép pályaudvara van. Pedig de. Pedig elég sokfajta utas fordul itt meg napi szinten, de a Tiszai tartja magát. Kell is, mert jó pár irányba el lehet innen jutni. A fővonal a 80-as, amely a Keleti felé, illetve Sátoraljaújhelyig halad. A másik fontosabb vonal (lehetne) a 90-es, amely Hidasnémetiig tart, de azon túl járnak a kassai járatok is. A 89-es tiszaújvárosi vonal már szolidabb, de még villamosított. A 92-esen Ózdig lehet eljutni. A 94-es egykoron Szepsiig vezetett, jelenleg Tornanádaska a végállomás (Aggtelektől Miskolcig utaztunk tavaly rajta, szép környéken halad). A 88-as mezőcsáti vonal 2009-ben megszűnt. A buszállomás jóval odébb található.
#3 Szeged
A dobogó alsó helyezettjét 2005-ben éppen felújításkor láttam először. Három évvel később teljes pompájában tündökölt, és ez nem csökkent 2017-re sem. Amiért csak ide került, hogy fejpályaudvar. Bár folyamatosan vannak tervek a Tiszán átívelő híd létrehozására, de érdemi munka nem történt még. A legfontosabb vonala a 140-es, az egyetlen villamospálya, ami Cegléden át a Nyugatiba vezet. A 135-ös dízelpálya Hódmezővásárhely, Orosháza, Békéscsaba felé vezet. A 136-os röszkei vonal pár éve a migránsválság miatt szűnt meg. Pedig erre is voltak járatok Szabadka felé. Van még két megszűnt vonal, melyek Temesvár és Karlova felé vezettek, de a Tisza-híd lebombázása után a rövid hazai pályán leállt a forgalom. Ez a kettő Újszegeden át vezetett, amely a főpályaudvarral ellentétben katasztrofális állapotban van. A buszállomás egy félóra távolságra van.
#2 Pécs
Az egyik utolsó pályaudvar, ahová tavaly ősszel jutottam el. Addig képeket láttam róla, szépnek tűnt, és az is. Rendben van tartva, van csomagmegőrzője, és … néhány vonala. A 40-es a fővonal, ami lassan már elkészül és a Déliig közvetlenül, százhalombattai átszállás nélkül el lehet jutni. A 60-as dízelpálya Nagykanizsán át akár Szombathelyig, Sopronig elvisz. A 65-ös Bz vonalon Villányig lehet eljutni, onnan tovább Mohácsra, van napi egy-két közvetlen járat. A 64-es bátaszéki vonal a kilencvenes években szűnt meg, a harkányi vonalnak a sínjeit is felszedték. A buszállomás jó 10 perc séta az Árkád mellett.
#1 Szombathely
A győztes! Mert nem fejpályaudvar, és több vonala is van, mint az előzőeknek. Villanyospályán el lehet jutni Sopronba a 15-ösön, a 16-oson Csornáig, majd onnan jobbra kanyarodva 8-ason Győrön át, rátérve az 1-esre a Keleti pályaudvarig. A 20-as vonalon Veszprémen át Székesfehérvárig lehet eljutni. A 21-es Szentgotthárdig tart, de onnan tovább lehet menni Ausztriába. Kőszeg felé a 18-as vonal dízeles, de Bz helyett Jenbacherek járnak elég jól. A 17-es vonalon Nagykanizsáig lehet eljutni, majd onnan tovább akár Pécsig. Két megszüntetett és felszedett vonala a rumi és a pinkafői. Csomagmegőrző van, a buszállomás egy 20 percre található majdnem egyenesen haladva.