Nem csak a bajai pótlás miatt érkeztem ide tegnap, hanem vonalbejárás miatt is. Kezdésnek egy egyszerűnek tűnő szakasz, Bácsalmás-Csikéria viszonylatban.
Leparkoltam a bácsalmási Városháza előtt. A kerékpár kiszedése, összerakása úgy negyedórát vett igénybe. A környéken mindjárt volt néhány látnivaló.
Majd tovább a PVSE pálya mellett, és onnan vissza a Kossuth-parkon át.
A Hősök terén a Szent Kereszt felmagasztalása-templom környékén is több szobor található: Szovjet hősi emlékmű, Szentháromság szobor, két világháborús emlékmű, Kitelepítettek emlékműve.
A buszállomás az iskolával és a Rákóczi szoborral szemben található.
Bácsalmáson egyetlen üzemelő vonal található jelenleg, a 154-es, ahol Baja és Kecskemét között Interrégiók közlekednek, a személyvonatok pedig Kiskunhalasig csak. Bácsalmás és Kiskunhalas között volt egy nyomvonalkorrekció, a vonal kintebb került, emiatt a Rudics megálló megszűnt.
Bácsalmás, majd a már szintén megszűnt Bácsalmási tanyák felé tekintve.
A közút mellett a régi töltés, Bácsalmás, majd Kiskunhalas felé tekintünk.
A régi és a jelenlegi nyomvonal közé eső épületek, eléggé őrház kinézetük van, de ez lehet a véletlen műve is.
A távolban a jelenlegi nyomvonal.
Bácsalmási tanyák a ma már megszűnt vasúti megállónál. Persze, hogy volt épülete.
Bácsalmás, majd Mélykút felé tekintve.
Rudics és Bácsalmás között a régi nyomvonalon egy megmaradt őrház. Pár éve lakóház volt, jelenleg mosóként funkcionál.
Visszatérve Bácsalmásra a régi nyomvonal keresése.
Eddig járható, aztán elvész az erdőben. Mellette lakóház.
És mint kiderült, itt volt a régi nyomvonal, a másik egy iparvágány. Nyomvonalkorrekció után egy kis rész megmaradt, az egykori Pft telepre vezet.
Balra kanyarodik a 154-es, egyenesen az egykori 167-es 166-os vonal. 1885-ben épült a Nagyvárad-Dombóvár vonal részeként. Trianon után Csikéria lett a végállomás, az ötvenes években felszedték a vágányokat. 1960 november 1-én megszűnt a vonal személyforgalma, egy részét teherforgalomra használták egy jó ideig. A környék pár másik megszűnt vonalával ellentétben itt elvileg megvannak a sínek a határ közeléig. Tervek között szerepel az újjáépítés Szabadkáig, onnan Szeged felé már most alkotnak talán.
Mivel több vonalbejárós videót láttam, ezért nem vállaltam azt a fajta gyalogtúrát, mint korábban pl. Pusztavám vagy Balinka felé.
Hanem tekertem. Kunbaja-Bácsalmási szőlők megálló-rakodóhelynél vagyunk. Kunbaja érdekes helyzet, egyrészt itt volt nagyvasúti megállója, másrészt volt egy kisvasút Bácsalmás és Kunbaja között, illetve létezik egy Kunbaja, más néven Tavankúti megálló Szabadka és Zombor között.
Az átjárónál lévő fák miatt nem sokra számítottam, de beljebb haladva tisztult valamennyire a terep.
A régi képen látszik, hogy az átjárónal volt egy épület.
Úgy kb. eddig használták a kilencvenes évek elejéig a Cabernet borkombinátig a vonalat.
A menetrendben Bácsalmás Vöröserdő megálló néven szerepelt.
Kunbaja-Bácsalmási szőlők, majd Csikériai szőlők felé tekintve.
Beértünk az utolsó településhez.
Egy jó állapotban lévő őrház, ez lehetett a Csikériai szőlők megálló.
Bácsalmási Vöröserdő, majd Csikéria felé tekintve.
Itt volt a megálló, de a fáktól nem látni szinte semmit.
Elértem a külterületen egy átjárót, melynek egyik oldalán még látszanak a sínek.
Csikéria állomás területén járunk. Itt 25 éve még megvolt a kétszintes állomásépület.
A nagy fától balra volt az állomás épülete.
Elindultam a határ felé.
Majd egy nem várt földúton vissza. Csikéria, majd a határ túloldalán lévő Szabadkai tanyák felé tekintve az egykori nyomvonalon.
Végül meglett a vonal vége, az utolsó vágányok hiányos talpfákkal.
Az állomás Szabadka felé eső váltókörzete. A töltés mellett egy elég gazos úton vissza lehetett jutni az állomás területére.
Csikéria patika, könyvtár, emlékmű, iskola(?), községháza, templom megbújva, végül egy park.
Földúton indultam el Bácsszőlős felé.
Csak arra nem számítottam, hogy itt is fogós a földút. Szerencsére sok helyen lehetett az út melletti legelős részen tekerni.
Egészségház, park, művelődési ház és egy világháborús emlékmű.
Sötétedésre visszaértem Bácsalmásra. Teljesen sík vidéken haladtam, így nem volt gond. Holnap pedig jöhet az ólegyeni vonal.